Specs voor laptop

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Specs voor laptop

Berichtdoor Tony D » ma aug 09 2021 8:01 pm

Dit onderwerp is al vaker hier aan de orde geweest, maar omdat de techniek voortschrijdt zijn tips van een jaar geleden inmiddels achterhaald.
Ik heb een Windows-laptop nodig (15,6 inch met numeriek toetsenbord) en nu wil ik die zodanig uitvoeren dat ik er ook Photoshop en Lightroom op kan draaien.
Het gaat met name om twee aspecten: de cpu en de videokaart.
1: Kun je beter een Intel i7 (11e gen.) kiezen of een AMD Ryzen 7
Wat ik zelf al gevonden heb: die amd’s leveren meer waarde voor hun geld, maar dat zou vooral voor gamers goed zijn en dat doe ik helemaal niet. Mijn vraag is of PS en LR beter werken op een van beide. Bij Coolblue bijvoorbeeld worden de gamers-laptops juist met amd uitgerust.
2: is een onboard videokaart genoeg of werkt een NVidia GTX of zelfs RTX heel veel beter voor PS en LR.
Wat ik al gevonden heb is dat een aparte videokaart meer koeling nodig heeft en dus meer lawaai maakt.

Op dit moment twijfel ik tussen een Dell Inspiron 15-7510 met een i7 en een RTX 3050 kaart (€ 1240) en een Asus VivoBook 15 met een i7 en een Intel Iris Xe Graphics chipset, dus geen aparte videokaart.(€ 999). Hiermee is ook meteen mijn budget aangegeven.
En nee, ik wil geen Macbook.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets over kunnen zeggen.
Alvast bedankt voor je reactie.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor henkk » ma aug 09 2021 8:09 pm

Los van de specs zweer ik al jaren bij Asus. Met div andere merken de gekste problemen gehad (e.g. afgebroken beeldscherm) en met alle Asus spullen (laptops, moederbord) geen problemen. Een laptop zelfs helemaal ondergelopen in de regen (alles ssd) en deed het nog. Knock wood of course.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor ReneG » ma aug 09 2021 8:47 pm

Ik ga er even vanuit dat het alleen om fotografie en niet om video gaat (of slechts incidenteel video). Anders wordt het een ander verhaal.

Merk: Op basis van persoonlijke ervaringen zou ik zeggen Asus of HP. Vroeger ook Dell maar dat is niet meer wat het was, Dell XPS is nog wel ok (maar die zijn prijzig).

Processor: De processor is belangrijk, dus i7 of equivalent. Ik kies persoonlijk altijd voor Intel op basis van ervaringen uit het verleden m.b.t. betrouwbaarheid en kwaliteit. Hoewel dit voor de meeste toepassingen niet uitmaakt kom ik nog steeds exoten tegen die beter compatible zijn met intel

Geheugen: Minimaal 16GB

Schijf: NVME of SSD heeft altijd de voorkeur, maar vooral voor de programmatuur (LR, PS) én de PS Scratch disk/cache. Die wil je op een snelle drive hebben, dat biedt merkbare snelheidswinst. Voor de foto's zelf is het een pre maar niet noodzakelijk; schrijfacties van en naar de fotobestanden vinden alleen plaats tijden openen en opslaan van wijzigingen en dat gebeurt maar beperkt. Ik merk geen of nauwelijks snelheidsverschil tussen het openen en opslaan van foto's op een NVME/SSD vs. een HDD. Verder kun je vaak doorwerken terwijl dit gebeurt. Wel wil je rekening houden met groei, dus neem hem niet te klein. 500 GB is m.i. het minimum, 1 GB is beter. Maar 500GB met een aparte HDD voor de foto's is ook prima als dat goedkoper is of als daar uitbreidingsopties voor zijn.

Grafische kaart: Dit is een pre maar geen must. De CPU is belangrijker. Hardware acceleratie voegt wel wat toe, maar vooral op het gebied van rendering. De meeste winst maak je bij gebruik van 4/5K schermen (hogere resolutie kost meer capaciteit qua rendering). Als je wat minder resolutie hebt (1920 of zo) is het minder belangrijk. Een snellere CPU heeft voor mij altijd voorrang boven een GPU. En zoals je zelf al zei, meer hitte, warmte en stroomverbruik. Als je er eentje neemt, neem dan NVIDIA. Die heeft met afstand de beste compatibiliteit met Adobe producten. Radeon wordt niet of beperkt ondersteunt.

Scherm: Let wel op dat je een IPS scherm op je laptop hebt; geen TN paneel, dat is vervelend bij verschillende kijkhoeken en calibratie. Maar TN vind je tegenwoordig vooral op de goedkopere laptops.]]

Toetsenbord: Deze wordt vaak over het hoofd gezien. Toetsenbordindellingen kunnen flink verschillen tussen laptops, vooral zaken als de enter en backspace toets, shift etc. Ook zaken als de numpad en of je wel of geen aparte pijltjestoetsen hebt. Kijk goed wat je nu hebt en wat je bevalt. Normaal zou ik zeggen loop even naar de mediamarkt en probeer de verschillende toetsenborden even uit.

Externe aansluitingen: Dit is vooral belangrijk wanneer je met een externe monitor wilt gaan werken. Displayport of anders HDMI heeft de voorkeur.

Samenvattend zijn geheugen en een snelle CPU en veel RAM belangrijker dan een GPU. Verder wil je voldoende schijfruimte voor groei, maar het is belangrijker dat de programmatuur/cache/scratch op een SSD/NVME staat dan de foto's zelf. Dus een combi van een wat kleinere NVME/SSD kan interessanter zijn, al komen de meeste systemen tegenwoordig alleen nog maar met NVME/SSD.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor hans de wit » ma aug 09 2021 10:10 pm

Hallo heren Tony D, Henkk en ReneG,
heb sinds juni 2020 een acer laptop met daarin een core i7 intel van de 10 th gen.
er zit een ssd van 500 gb in.
er ligt een 2 tb losse schijf op tafel voor werkgeheugen en er staat een nas met 2x4 tb waar al het geen bewerkt is in lightroom op staat.
tevens monteer ik film in pinnacle studio 23 die ook gemaakt worden.
films zijn tot in 4kte te bewerken en dat duurt dan wat langer om weg te schrijven.
dit alles werkt voor mijn doen snel en probleemloos.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor gvdnberg » ma aug 09 2021 10:14 pm

En de Intel i9 ? Is die niet interessanter op den duur?
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor Tony D » ma aug 09 2021 10:22 pm

Dank zover al voor de reacties.
@Gert: een laptop met een i9 gaat ruim boven de begroting.
@René: wat is er tegenwoordig mis met Dell? In de kantoorwereld is het volgens mij de standaard.Die Dell heeft ook een Thunderbolt-aansluiting. Ik begrijp dat dat de toekomst is voor usb-4. Je sluit ern externe monitor aan en via diens stroomvoorziening laad je meteen je laptop op.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor Brutus » ma aug 09 2021 10:41 pm

Klein detail.
Zelf ben ik blij dat mijn nieuwe laptop een verlicht toetsenbord heeft.
Bij aankoop niet op gelet, maar het blijkt erg prettig te werken, vooral als je voor fotobewerking het omgevingslicht een beetje gedimd hebt.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor ReneG » ma aug 09 2021 10:59 pm

Tony D schreef:@René: wat is er tegenwoordig mis met Dell? In de kantoorwereld is het volgens mij de standaard.Die Dell heeft ook een Thunderbolt-aansluiting. Ik begrijp dat dat de toekomst is voor usb-4. Je sluit ern externe monitor aan en via diens stroomvoorziening laad je meteen je laptop op.


Dell was lang de standaard, maar de kwaliteit en service laten de laatste jaren flink te wensen over. Ik ken veel bedrijven die van Dell zijn overgestapt naar HP of Lenovo (maar bij die laatste laten vooral de toetsenborden het snel afweten). Dat wil niet zeggen dat Dell nu ineens heel slecht is (er zijn veel slechtere) maar zodra er service aan te pas komt wordt het vrij droevig...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor Richard » di aug 10 2021 3:51 pm

Nog een duit voor in de zak: eerder dit jaar een 2e hands HP Zbook aangeschaft, zal nog jaren mee kunnen. Lightroom en Photoshop doen het er prima op.

Merk is ook gedeeltelijk persoonlijke smaak. Voor het werk heb ik een Lenovo, beiden met een i7 CPU. Beiden met een verlicht toetsenbord wat ik ook prettig vind.

AMD en Intel concurreren flink. Bij een bedrijf waar we mee samen werken staat een heel snel systeem met een AMD EPIC 7742 CPU, die zal je niet gauw in een laptop tegen komen. 8) Een Lightroom export zal daarop heel snel gaan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor gvdnberg » di aug 10 2021 5:25 pm

Verlichte toetsenbord is erg prettig, maar vooral als de toetsen zelf donker zijn. Lichte, grijze of aluminiumkleurige toetsen die weliswaar verlicht zijn geven overdag toch een minder duidelijk beeld ten opzichte van zwarte toetsen die verlicht zijn.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Specs voor laptop

Berichtdoor Tony D » di aug 10 2021 10:20 pm

Dank allen voor het meedenken!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten