Samsung tablet en kaartlezer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor jan24 » di sep 21 2021 8:21 am

Iemand ervaring met een externe kaartlezer voor de Samsung tablet? Zag wel e.e.a. op internet, maar om op de bonnefooi te bestellen...
RAW bestanden op het tablet bekijken zal iets te veel van het goede zijn vrees ik. In dat opzicht is fotograferen in RAW en JPEG wel een optie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 21 2021 8:39 am

Ik gebruik een externe kaartlezer op m'n Ipad en dat werkt prima. Zal voor Samsung dan toch ook wel werken?

Vraag is wel of je tablet krachtig genoeg is om een beetje fatsoenlijk met zwaardere bestanden en bewerkingen om te gaan. Wat wil je er eigenlijk mee doen? foto's kijken? Backup maken? Bewerken?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor jan24 » di sep 21 2021 9:41 am

Uitsluitend bekijken en anderen mee laten genieten. Verder niets.
Maar Ipad en Android maakt wel enig verschil vermoed ik.
Benieuwd wat een goede kaartlezer is in deze.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 21 2021 10:45 am

Ik zie her en der gewoon goede reviews over gebruik van een Samsung tablet met een cardreader, dus ik zou niet weten wat het probleem moet zijn.

Check o.a.
https://www.bol.com/nl/nl/p/samsung-sd- ... 019521163/
en
https://www.coolblue.nl/product/398901/ ... white.html
en
https://www.coolblue.nl/product/398893/ ... black.html
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor EdvandeZilver » di sep 21 2021 11:14 am

MarcoEos70D schreef:Ik zie her en der gewoon goede reviews over gebruik van een Samsung tablet met een cardreader, dus ik zou niet weten wat het probleem moet zijn.

Check o.a.
https://www.bol.com/nl/nl/p/samsung-sd- ... 019521163/
en
https://www.coolblue.nl/product/398901/ ... white.html
en
https://www.coolblue.nl/product/398893/ ... black.html


:D
Niet leverbaar
Nooit meer leverbaar
Nooit meer leverbaar

Maar het kan eenvoudiger en goedkoper met een bestaande kaartlezer. Bij de Action voor een habbekrats, een USB -> USB-C adapter.

Afbeelding
https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter- ... dapterset/

Op m'n Android (10) smartphone via de gallery zijn zelfs de .nef bestanden af te spelen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor ben42 » di sep 21 2021 1:23 pm

Ook voor weinig:

USB Cardreader met USB-A, USB-C en Micro USB connector en 2 kaartsleuven - voor (Micro) SD/SDHC/SDXC/MMC/TF - USB2.0/USB3.0
Art.nr: GMB-UHB-CR3IN1-01
connector: USB-A, USB-C en USB Micro-B (mannelijk)
volgt de USB3.0 / USB3.1 Gen 1 Super Speed specificaties
voeding: busgevoed (voeding via USB poort)
kaartsleuf 1: SD/SDHC/SDXC/MMC
kaartsleuf 2: Micro SD/Micro SDHC/Micro SDXC/TF
€ 12,99

In het verleden wel eens een dergelijke constructie geprobeerd, nooit echt blij van geworden. Het werkt wel, maar om de goede foto te selecteren en dan te laten zien was altijd een gedoe. (Dit is al wel weer een tijdje geleden).

De link voor het bovenstaande:Een (online) winkel.

We horen graag van je, wat je uiteindelijk doet en hoe het werkt.
Die 12.99 is niet het probleem, maar misschien werkt het niet voldoende en dat kan frustratie opleveren.
Daarom horen we graag van je oplossing.

Maar met de D7500 heb je de beschikking over een verbinding met Snapbridge, misschien is dat 'handiger' ?

Ben

Ook wel eens mijn tweede slot van mijn camera gebruikt om foto's van een (andere) camera over te zetten op de sd card van mijn telefoon. Gedoe, maar het werkte wel.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor jan24 » di sep 21 2021 3:51 pm

Dank voor de gedane suggesties. Eenmaal terug van vakantie stort ik mij erop.
Snapbridge een optie, maar waar wij in Nederland verwend zijn met goed internet/WiFi, is. Oostenrijk nog een niet ontgonnen gebied.
Ervan uitgaande dat Snapbridge via WIFI werkt. Bluetooth zal in dit geval een ramp zijn.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor ben42 » di sep 21 2021 3:56 pm

Snapbridge communiceerd met bluetooth, maar zal voor overdracht van foto's een wifi verbinding opzetten. Dit is een dedicated verbinding voor de camera naar Snapbridge toe en niet afhankelijk van een wifi netwerk. Tijdens een dergelijke verbinding kun je de wifi van beide apparaten niet gebruiken om het gewone netwerk op te gaan.

Er kan ook een verbinding opgezet worden met een bestaand netwerk, dat geeft weer andere mogelijkheden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 21 2021 4:04 pm

EdvandeZilver schreef::D
Niet leverbaar
Nooit meer leverbaar
Nooit meer leverbaar

Beter lezen Ed :prost:

Zoals ik letterlijk schreef, verwees ik naar die sites omdat daar reviews te vinden zijn waarbij een cardreader op een Samsung tablet prima werkt. Exact waar Jan naar op zoek is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor Richard » di sep 21 2021 4:08 pm

Aanvulling: als het is ingesteld - en het kan - verzend de camera automatisch afbeeldingen in een lage resolutie via bluetooth. Voorbeeld:

Afbeelding

Heb ik op Snapbridge zo ingesteld en gaat prima met de Z6II.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor Tony D » di sep 21 2021 4:56 pm

Ik gebruik altijd de optie van de wifi op mijn camera (D7200) en dan via Nikon WMU-app foto’s bekijken op de camera of downloaden naar iPad of iPhone.
Lukt prima, gaat snel ook met NEF’s

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor EdvandeZilver » di sep 21 2021 10:47 pm

MarcoEos70D schreef:Zoals ik letterlijk schreef, verwees ik naar die sites omdat daar reviews te vinden zijn waarbij een cardreader op een Samsung tablet prima werkt. Exact waar Jan naar op zoek is.

Ik weet zeker dat Jan wel goed leest en dat hij weet dat het werkt, maar het ging mij meer dat het voor een luttel bedrag met wellicht bestaande middelen óók te fiksen is.

ben42 schreef:In het verleden wel eens een dergelijke constructie geprobeerd, nooit echt blij van geworden. Het werkt wel, maar om de goede foto te selecteren en dan te laten zien was altijd een gedoe. (Dit is al wel weer een tijdje geleden).

Ik gebruik op mijn apparaten Gallerij:
https://play.google.com/store/apps/deta ... .pro&gl=NL
Die laat bij het openen van de map als eerste de inhoud in thumbnails zien. Op een afbeelding geklikt kun je heel vlot door de afbeeldingen swipen.
Met een kabeltje gaat het wel allemaal wat vlotter dan draadloos. En ik ga er ook van uit dat Jan bewerkte foto's wil laten zien die achteraf op een geheugenkaart gekopieerd zijn.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor ReneG » di sep 21 2021 10:56 pm

In het verleden heb ik wel eens foto's overgedragen naar mijn (oude) samsung tablet met een cardreader. Werkte probleemloos, wellicht wel even een adapter nodig voor het juiste USB type. Geen reden om aan te nemen dat de nieuwere tablets dat niet kunnen.

Snapbridge etc. ook wel geprobeerd maar er was altijd wel iets. Verbindingsproblemen, traag etc. Gewoon een hoop gedoe. De cardreader werkt meteen, is snel en je kunt zelf kiezen of je verplaatst of kopieert.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor jan24 » wo sep 22 2021 7:40 am

Realiseer mij, dat ik kabels heb van USB naar USB-C, de kabels die ik ook gebruik voor het opladen. Dus alleen een externe ccardreader aanschaffen zou volstaan, of denk ik nu te simpel?
Ik gebruik deze kabels ook om bestanden van de PC over te zetten naar het tablet. Op de PC doe ik dat via verkenner.
Herkent mijn tablet op enigerlei wijze de cardreader en is dat dan zichtbaar op mijn tablet? Zelf even gegoogled, d,at zou dus gaan via bijvoorbeeld Filemanager. Daar had ik zelf nooit aan gedacht, stom! :oops:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samsung tablet en kaartlezer

Berichtdoor ReneG » wo sep 22 2021 10:54 pm

jan24 schreef:Herkent mijn tablet op enigerlei wijze de cardreader en is dat dan zichtbaar op mijn tablet? Zelf even gegoogled, d,at zou dus gaan via bijvoorbeeld Filemanager. Daar had ik zelf nooit aan gedacht, stom! :oops:


De card reader zou herkend moeten worden en in een file manager moeten verschijnen. Dat kan ook met een externe harddisk, tenzij de fabrikant de herkenning van bepaalde USB devices blokkeert. Ik heb ooit wel eens NEF's van de kaart naar mijn tablet gekopieerd (lang geleden) en vanuit de tablet weer naar een harddisk. Het zou in principe ook via een android telefoon moeten kunnen. Bij mijn weten werkt het bij Samsung prima. Bij bepaalde (goedkope) chinese merken soms niet omdat ze dat blokkeren of eruit halen.

Of je de kaart/harddisk vervolgens kunt lezen hangt af van het filesysteem op het kaartje of harddisk, én of je android versie dat ondersteunt.. Oudere Nikon camera's gebruiken FAT32 of zelfs FAT16, dat herkent elke android versie (tenzij de producent dat uitschakelt). De nieuwste modellen (en Z serie) Nikon camera's gebruiken meen ik exFAT, wat pas wordt ondersteunt sinds Android KitKat, wederom tenzij de producent dat uitschakelt. Maar Android kent normaal bijvoorbeeld geen NTFS, dus je kunt er normaal geen Windows NTFS geformatteerde externe harddisk aan koppelen.

Kort gezegd, waarschijnlijk gaat het op een modern Samsung Android device prima werken, maar geen garanties. Je kunt het eventueel eerst proberen door even van iemand een USB Cardreader te lenen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten