Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 14 2021 4:51 pm

Er gebeuren vreemde dingen tijdens exporteren van JPG's. Na het exporteren van de 1e opname, geef ik bij het exporteren van de volgende opname het volgnummer 2.
In plaats van de export van de 2e opname, wordt de 1e gekopieerd, maar krijgt die wel opgegeven volgnummer 2. In de ontwikkelmodule wordt de export in de historie weergegeven.
Nadat ik die JPG verwijderd heb, kan ik de vanaf de geselecteerde NEF niet meer exporteren. Na rechter muisknop en klikken op "Exporteren", licht de tekst "Exporteren" licht in het dan geopende venster niet op. Wel "Exporteren naar DNG" en "JPEG's van voll. grootte branden".
Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan verhelpen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Richard » do okt 14 2021 8:59 pm

Lightroom afsluiten en weer starten?

Hele tijd geleden alweer dat Lightroom eigenzinnig was en toen hielp een herstart.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 14 2021 9:15 pm

Dank voor jouw reactie Richard.
Omdat ik verder wilde met de foto's van het macroraadsel, heb ik tegen beter in een 2e poging gewaagd en tot mijn stomme verbazing lukte de export ineens probleemloos.
Jouw advies blijkt dus te kloppen. Een advies om te onthouden. :thumbup:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor justme » do okt 14 2021 10:02 pm

Typisch ICT’er oplossing, werkt 9 van de 10 keer. :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Richard » vr okt 15 2021 4:17 pm

Sinds ik Lightroom met RDIMM's gebruik heeft Lightroom geen keuren meer gehad. Dit schrijven is de goden verzoeken, ik ga het mee maken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 4:19 pm

RDIMM's ???
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor EdvandeZilver » vr okt 15 2021 4:45 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 4:49 pm

Dank je. Gaat bij mij niet helpen, want ik gebruik slechts een pc met 2 schijven.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Richard » vr okt 15 2021 5:39 pm

Dit gaat over werkgeheugen modules. Daar hangt het van het moederbord af welk type er in kan.

EdvandeZilver schreef:Servergeheugen.
Klopt, in de Z800 werkstation kan het ook en zit het er in.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 5:44 pm

Dus bij mij kan een andere moederbord met meer werkgeheugen zulk gedoe voorkomen? En dan zie ik ook sneller wat het effect is als ik schuifjes verplaats?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor ReneG » vr okt 15 2021 6:21 pm

Nikkormaat schreef:Dus bij mij kan een andere moederbord met meer werkgeheugen zulk gedoe voorkomen? En dan zie ik ook sneller wat het effect is als ik schuifjes verplaats?


Qua 'gedoe' waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk was er eerder iets hardwarematigs of (grotere kans) iets met de drivers aan de hand waardoor de boel onstabiel werd. Ik heb meerdere systemen,varierend van een laptop tot een high-end desktop waarop Lightroom probleemloos draait. Het kan soms wel traag worden op langzamere systemen.

Een upgrade van je systeem kan wel helpen met de snelheid van het verwerken, maar dan is de vraag wat voor systeem je nu hebt?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 6:24 pm

Volgens het IT-vriendtje van mijn dochter inmiddels wel verouderd, maar hij weet niets van fotografie of nabewerken op een pc
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Richard » vr okt 15 2021 7:11 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 7:30 pm

Hieronder alle gegevens die ik kon vinden.

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
Ram: 8,00 GB
Besturing: Windows 10 Pro
Type system: 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Locale schijf C: SSD 323 GB In gebruik 122GB Vrij 109 GB
,, ,, D: HD 465 GB ,, 325 GB ,, 139 GB
Beeldscherm: Dell U 2413 Vernieuwingsfrequentie 59.950 Hz
Videokaart: NVIDEA GeForce GT 730 Totaal Grafisch geheugen 6122 MB
Toegewezen 2048 MB Gedeeld 4074 MB

Het bedrijf waar in mijn pc laat onderhouden adviseerde mij in maart dit jaar.
Wij denken dat dit alleen op te lossen is door een flinke stap in performance te zetten.
B.v. een Ryzen 5 3600 processor en/of een zwaardere videokaart (alleen op het moment zeer slecht leverbaar).

Ik vond de onderstaande link in een draadje op het forum van de Nikon club.
Ik vraag mij af in hoeverre het daarin om adviezen gaat voor professionals of voor een amateur zoals ik. Het lijkt mij zinloos om te investeren voor de 1e groep als ik die high-end onderdelen helemaal niet nodig heb.

https://www.pugetsystems.com/recommende ... mendations
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exporteren lukt bij sommige opnames niet in Lightroom

Berichtdoor ReneG » vr okt 15 2021 8:12 pm

Korte reactie want ik moet zo weg:

- Ik zou persoonlijk voor Adobe producten altijd voor een intel processor en Nvidia grafische kaart kiezen. Radeon kaarten zijn sowieso slecht supported door Adobe. Ryzen valt wel mee maar ik heb wel de indruk dat Adobe producten er iets minder stabiel mee werken. Kan ik overigens niet hard maken.
- Voor Lightroom is een grafische kaart een pre maar geen must. Lang niet alle functionaliteit wordt erdoor versneld. Kijk op de Adobe site voor wat wel en niet. Hoewel een videokaart zeker een pre is, is een snelle processor belangrijker. Persoonlijk zou ik gezien de huidige prijzen je huidige geheugenkaart meenemen naar je nieuwe systeem. Het is niet de snelste, maar wel een stabiele kaart met veel geheugen.
- Qua geheugen is 8GB krap, 16GB is aan te raden. Overigens vooral omdat Abobe belachelijk slecht geheugenmanagement heeft waardoor Lightroom soms meer dan 8GB geheugen opslokt. Gemiddeld draait hij bij mij op 2-3GB geheugen maar na een tijdje schiet dat zonder enige reden soms ook rustig door naar 10GB. Even opnieuw starten van LR lost dat op, maar het zou niet moeten hoeven. In vaktermen een 'geheugenlek' waarbij hij geheugen reserveert maar niet vrijgeeft.
- SSD is een pre maar vooral van belang voor de programmatuur en eventuele cache. Voor 'normale' fotobestanden volstaat een wat snellere traditionele harddisk ook, zeker als je foto's individueel bewerkt. Bij bulkbewerking of extreem grote bestanden kan het wel iets schelen. Aan de andere kant kosten SSD's dus niet zoveel meer.

Als je het binnen een redelijk budget wilt houden zou ik dus voor een nieuw moederbord, processor en 16GB ram gaan en je SSD meenemen. De grafische kaart eventueel ook, al is het geen hele snelle. Maar hij zal nog altijd beter zijn dan de on-board en die kun je later nog vervangen als het weer wat betaalbaarder is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten