Lightroombestanden lokaal gebruiken

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroombestanden lokaal gebruiken

Berichtdoor rgrandsi » do okt 21 2021 11:50 am

Ik heb een pc met een ssd schijf waarop ik windows en lightroom draai, ernaast heb ik nog 2 gewone harde schijven waar al mijn foto's staan. De foto's kopieer ik altijd van mijn sd kaartje naar deze harde schijf om ze vervolgens te importeren in lightroom. Nu hoorde ik onlangs dat het veel rapper werken als je de foto's eerst op de ssd schijf zet en nadien verplaats naar een andere schijf.

Wat is jullie ervaring/manier van werken hiermee?

Mvg
Ruben
rgrandsi

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroombestanden lokaal gebruiken

Berichtdoor josti » do okt 21 2021 12:32 pm

Foto’s importeer ik rechtstreeks van de camera in LR naar de ssd van m’n MacBook in een map ‘Te bewerken’. Zodra ze bewerkt zijn, gaan ze naar een losse hdd die ik dan aan de MacBook hang. Periodiek wordt de hdd gebackupt naar een NAS.

Bewerken van de foto’s op de ssd gaat prima en het overzetten naar een hdd is de opdracht geven en wat anders gaan doen als het veel is.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroombestanden lokaal gebruiken

Berichtdoor rgrandsi » do okt 21 2021 1:31 pm

Bedankt voor de info, wat me juist nog niet duidelijk is, zijn die raw bestanden die je dan kopieert naar je externe HD dan nog gelinkt aan lightroom? of hoe moet ik dat zien?
rgrandsi

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroombestanden lokaal gebruiken

Berichtdoor josti » do okt 21 2021 1:43 pm

Ja, als je importeert kent LR de plek waar ze staan. Dat blijft zo als je -binnen Lightroom(!)- de foto's naar je andere schijf verplaatst. Doe je dat in Verkenner of Finder, dan gaat het mis want dan weet LR niet meer waar je foto's staan. In Lightroom zie je links je aangesloten HDD en natuurlijk je SSD met een groen lampje. Verwijder je je HDD dan is het groene lampje uit en zie je vraagtekens. Sluit je hem weer aan, dan ziet LR alles weer.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroombestanden lokaal gebruiken

Berichtdoor rgrandsi » do okt 21 2021 1:45 pm

Superinteressante info! heel erg bedankt daarvoor dit was/is zeer nuttig voor mij!
rgrandsi

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten