Weergave AF Veldstand in Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 09 2021 10:20 am

Ik zou graag in Lightroom willen zien welke AF Veldstand ik per foto heb gebruikt.
Ik ben aan het experimenteren met de AF veldstanden met mijn Z6ll, om te ontdekken welke stand ik het best kan gebruiken bij het meetrekken tijdens een relay (elkaar afzetten) tijdens schaatsen.
Met mijn D750 gebruikte ik daarvoor de stand AF Groep. Dit werkt goed zelfs bij het meetrekken en volgen van een schaatser in een marathonpeleton.
De Z6ll heeft die stand AF Groep niet. Ik heb allerlei standen geprobeerd, maar kom er niet goed uit welke stand ik het best kan gebruiken. Met de Enkelpunts is het te lastig om het focuspunt op het op en neer bewegende hoofd van de schaatser op te houden. Met Breedbeeld (klein en groot) lijkt de scherpstelling vaak een gelukkig toeval. Met Oogherkenning schiet de AF alle kanten uit. De Dynamische AF lijkt het beste resultaat te geven. Helaas kan ik nergens een optie in de weergave in Lightroom vinden waarin ik kan zien welke AF Veldstand ik heb gebruikt, zodat ik kan bepalen welke stand het beste resultaat levert.
Weet iemand of en zo ja hoe ik de gebruikte AF veldstand zichtbaar kan maken?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor w.wind » di nov 09 2021 10:34 am

Daar kun je de Plugin focuspoints voor lightroom voor downloaden
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 09 2021 10:45 am

Ik heb die Plug-in al geïnstalleerd. Inmiddels ben ik er achter dat ik het tonen van de focuspoints via het tabblad Bibliotheek moet activeren en niet via Bestand.
Helaas werkt de Plug-in nog niet voor de Z camera's? :(
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Richard » di nov 09 2021 11:25 am

Klopt, nog alleen voor DSLR's en de 1 camera's, niet voor de Z's: https://www.lightroomfocuspointsplugin.com/#faq klikken op "Which camera models are supported by the plugin?"

Zelf gebruik ik NX Studio daar voor:
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 09 2021 1:03 pm

Dank je Richard. Ik heb NX Studio geïnstalleerd en zie de Focuspoints. Hoe kan ik zie welke AF Veldstand er is gebruikt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Skippy » di nov 09 2021 1:50 pm

Nikkormaat schreef:Hoe kan ik zie welke AF Veldstand er is gebruikt?

Staat rechts in het plaatje dat Richard geplaatst heeft. Voor die foto dus AF-S / Wide-S.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Richard » di nov 09 2021 1:52 pm

Onder andere door op de gele camera met i te klikken zoals hierboven weer gegeven wordt er van weergave gewisseld.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weergave AF Veldstand in Lightroom

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 09 2021 2:25 pm

Dank allebei. Over het hoofd gezien
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten