Gratis plugin voor Ruisreductie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 15 2021 11:58 am

Ik heb noodgedwongen enkele foto's met hoge ISO (12800) gemaakt, waarin hardnekkige ruis aanwezig is, die ik in Lightroom niet mooi weg krijg. Ik heb hier enkele berichten omtrent plug-ins zoals Luminar en Topaz gezien, maar die vind ik nogal prijzig voor de vermoedelijk enkele keer dat ik het zal gebruiken.
Ik heb geen freeware plugin voor ruisreductie op internet kunnen vinden. Is er iemand die er wel een weet?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor mozes » ma nov 15 2021 12:11 pm

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 15 2021 12:19 pm

Dank je. Die truc met ingedrukte ALT-toets kende ik nog niet.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor ErikReijnders » ma dec 20 2021 6:44 pm

Cature One 20 Extress (gratis voor Nikon gebruikers) werkt wellicht of het al oude maar immer goed werkende Niksoft paket als je even googgled moet je dat ook gratis kunnen vinden. dit werkt als plugin bij meerdere software. zelf gebruik ik het onder Corel PSP 2022 .
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 114


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor AlexB » di dec 21 2021 2:30 pm

Wat in LR naast de globale ruisonderdrukking ook goed kan werken is lokale ruisonderdrukking/verscherping. In LR werken verscherpen en ruis onderdrukken eigenlijk tegengesteld. Dus veel ruis onderdrukken gaat ten koste van de scherpte en andersom. Als de foto het toelaat kan je een radial or graduated filter (sorry, mijn LR is in het engels en ook nog eens oud: versie 6) gebruiken om lokaal het een of het ander te bereiken. Als je bijvoorbeeld een gezicht in focus hebt, leg je daar een radial filter over en past dan lokaal op het onderwerp net zoveel verscherping en ruisonderdrukking toe als je noodzakelijk acht. Dan zo'n beetje zo'n zelfde radial filter aanmaken, die inverteren en daarop heel veel ruisonderdrukking loslaten. Dat het onscherpe gedeelte van de foto wat minder scherp wordt is toch geen probleem.

Ben zelf nu wat ervaring aan het opdoen met hogere ISO waarden en ga eerdaags, als dat nieuwe notebook eindelijk eens geleverd wordt, DXO Pure Raw of Photolab 5 uitproberen. Pure Raw maakt gebruik van AI technieken om eigenlijk hetzelfde te doen wat hierboven staat, dus sterke ruisonderdrukking en weinig tot geen verscherping bij niet in focus gebieden en andersom bij wel in focus gebieden van de foto. Kan je voor een maand uitproberen. Ga ik ook doen en dan beslissen of het me waard is.
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gratis plugin voor Ruisreductie

Berichtdoor Marceld » di dec 21 2021 3:19 pm

Ik heb laatst gewoon even de demo-versie van een Topaz Labs product geïnstalleerd. Volledige functionerend. Had het ook maar éénmalig nodig. Mogelijk dat dit je ook uit de éénmalige brand kan helpen?
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten