Probleem bij Referentie in Ontwikkelen Lightroom Classic

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Probleem bij Referentie in Ontwikkelen Lightroom Classic

Berichtdoor Nikkormaat » ma aug 08 2022 9:54 am

Om de scherpte tussen verschillende vooral macro-opnames in een serie die direct na elkaar zijn genomen zijn te vergelijken, maak ik gebruik van de optie referentie.
Hierbij is mij iets vreemds opgevallen toen ik een foto per ongeluk zowel als referentie als actief had geactiveerd. De nog onbewerkte opname wordt in beide vensters in een iets verschillende kleur en helderheid weergegeven.
Dit verschil doet zich ook voor in de bibliotheek bij de optie vergelijken.
Heeft iemand hiervoor een verklaring? Alvast bedankt voor jullie reactie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probleem bij Referentie in Ontwikkelen Lightroom Classic

Berichtdoor Nikkormaat » ma aug 08 2022 3:24 pm

Ik ben er uit. :) Ik maakte de foto's bij lichte bewolking, dus zacht daglicht.
Het bleek dat er ondanks het korte tijdsverschil tussen de foto's ongemerkt iets meer bewolking was ontstaan. :shock: Dat leidde tot het zeer geringe maar zichtbare verschil in Auto-ISO van 1250 en 1400. :think:
In het vervolg moet ik dus beter op de informatie linksboven in het scherm gaan letten. :oops:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten