Nieuwe computer !

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » do okt 27 2022 7:54 pm

Hoi,

Sinds 2013 heb ik mijn foto’s bewerkt in lightroom en PS met een Imac. Deze draait op de laatste versie van Catalina. Nu afgelopen week de nieuwste update van LR en PS uitgekomen is, blijkt dat ik deze niet meer kan draaien op mijn Imac.
Wat nu….

Ik overweeg de aanschaf van een Mac Studio met of een Eizo CG2740 scherm/ Studio Display of een LG 5K ultrafine 27 inch monitor.
Mijn bezwaar is alleen dat eenmaal gekozen voor de configuratie van de Mac Studio deze niet meer te upgraden is indien dit wenselijk zou zijn.
Voordelen van de Apple vond ik altijd: bedrijfszeker, stil en snel

Wat vinden jullie: toch kijken naar een windows machine die eventueel later nog aan te passen is of voor de Apple gaan.

Groet…….Willem😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor HenkvanZuylen » do okt 27 2022 8:07 pm

Als je Apple gewend bent zou ik niet meer terug gaan naar Windows
Met de Mac Studio heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor gvdnberg » do okt 27 2022 8:19 pm

Ik denk dat een mooie Mac Studio je voor heel lang aan een prettig werkende machine zal helpen.
Zelf zie ik dit ook als een toekomstige oplossing. Ondertussen werk ik nog met een van de laatste Intel Macbook Pro machines met een i9 processor. Dus voor mij zal het nog een poosje duren voor ik een Mac Studio aanschaf.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor StaSio » vr okt 28 2022 9:19 pm

Ik gebruik sinds een jaar een Apple Macbook Air met de M1 chip en 16GB geheugen en werkt als een parel.
Met vriendelijke groet,
Stanley

Website Beheerder
------------------
Website: Siousias Photography
Flickr: Siousias Photography
Instagram: Siousias Photography
Facebook: Siousias Photography
LinkedIn: Stanley Siousias
Gebruikersavatar
StaSio

Serverbeheerder
Berichten: 153


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » vr okt 28 2022 9:36 pm

StaSio schreef:Ik gebruik sinds een jaar een Apple Macbook Air met de M1 chip en 16GB geheugen en werkt als een parel.


Hoi,

Mag aannemen dat je de bestanden extern opslaat dan?

En als ik voor de Mac Studio zou gaan, die toch nog wat grotere spierballen heeft, zou ik toch weer wat jaartjes vooruit moeten kunnen toch?

Groet……Willem😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor gvdnberg » za okt 29 2022 9:30 am

Dat lijkt mij wel Willem. Hoewel mijn vrouw geen fotobewerking doet, heeft ze recent haar 10 jaar oude iMac vervangen, en alleen omdat het beeldscherm stuk ging. De Mac Studio heeft geen beeldscherm.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor StaSio » za okt 29 2022 10:32 am

Willem Focus schreef:
StaSio schreef:Ik gebruik sinds een jaar een Apple Macbook Air met de M1 chip en 16GB geheugen en werkt als een parel.


Hoi,

Mag aannemen dat je de bestanden extern opslaat dan?

En als ik voor de Mac Studio zou gaan, die toch nog wat grotere spierballen heeft, zou ik toch weer wat jaartjes vooruit moeten kunnen toch?

Groet……Willem😉


Jazeker, daar gebruik ik een NAS voor.
Met vriendelijke groet,
Stanley

Website Beheerder
------------------
Website: Siousias Photography
Flickr: Siousias Photography
Instagram: Siousias Photography
Facebook: Siousias Photography
LinkedIn: Stanley Siousias
Gebruikersavatar
StaSio

Serverbeheerder
Berichten: 153


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor jeroenderaat » ma nov 14 2022 12:28 pm

Beste Willem,

Ik heb vorig jaar een Mac mini aangeschaft met de volgende specs: Apple M1‑chip met 8‑core CPU en 8‑core GPU
512 GB opslag. Ik heb het interne geheugen direct naar 16 gb geüpgraded (kan niet achteraf), je komt dan uit € 1260, - Ik gebruik deze setup met LRC & Photoshop. Met deze programma's draait de Mini echt top. Af en toe gebruik ik ook Final Cut Pro en dat is ook prima te doen, dit is echter met niet al te zware bestanden maar zal met zwaardere bestanden ook prima te doen te zijn.

Achteraf vond ik de 512 GB ssd wat aan de magere kant, ik liep ook tegen de beperkingen aan van extra aansluitingen. Ik heb dit opgelost door een extra dock te kopen van het merk Satechi (zie link) Hier heb ik vervolgens een extra 1 TB Samsung ssd (let wel op het juiste type SSD!!) in geplaatst en voila extra opslag (2 TB is volgens mij ook mogelijk). De overdracht in data is supersnel, je merkt echt niet dat dit extern is - is ook niet gek want het is aangesloten via USB C aan de achterzijde. Dit bracht het totaal op € 1470, - Aansluiten en extra ssd plaatsen kost je nog geen 10 minuten en werkt direct out of the box:-)

https://www.bol.com/nl/nl/p/satechi-alu ... gLCYfD_BwE

De Mac studio komt uit op €2329, - Je hebt dan wel een snellere processor, meer geheugen & 6 ipv 3 USB c aansluitingen. Maar de vraag is of je het verschil er voor over hebt. Ik zou persoonlijk dan liever meer geld besteden aan een goede monitor (je andere topic).

Voor meer externe opslag gebruik ik een Synology 4 bay NAS. Met RAID 5 configuratie circa 10 TB extra opslag / backup.

Niet genoemd bij de topic monitor maar bij de genoemde BenQ monitoren wordt een Anti-verblindingskap meegeleverd. Bij de meeste Eizo monitoren wordt deze niet meegeleverd, kost bijna € 190, - Must bij ruimtes waar nog redelijk wat daglicht binnenkomt.



Groeten,
Jeroen
jeroenderaat

Clublid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » di dec 13 2022 4:39 pm

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen en veel lezen heb ik toch besloten Apple trouw te blijven en een nieuwe Mac Studio besteld.
het is de Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine 32 GB centraal geheugen +
1 TB SSD‑opslag versie geworden.

Het scherm is uiteindelijk de Eizo CS 2740 geworden.

hoop er dan weer veel jaren plezier van te hebben.

Aftellen tot 20 januari

Groet......Willem. :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor John Jansen » di dec 13 2022 8:00 pm

Heerlijke machine ik gebruik hem al een tijdje, ga je veel plezier aan beleven.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » vr dec 23 2022 10:17 pm

Kerst presentje!

Vandaag, veel sneller dan verwacht, mijn nieuwe Mac Studio ontvangen. Best leuk zo vlak voor de feestdagen.

Fijne kerstdagen allemaal.😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Alfred » zo dec 25 2022 3:17 pm

Hoi Hoi,

Ik ben weer terug naar windows.
Gewoon om de prijzen
Heb hier 2 Appel MacBook Air, winde naar een Mac Pro
Kost gewoon 5k en nu een HP Omen voor 1,4K

ja het is wel wennen, alles zit net weer aan de andere kant dat je gewend bent
HP alleen maar voor Lightroom Classic en Lr PS
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor pimmetje » zo dec 25 2022 8:21 pm

Mag je volgend jaar weer een nieuwe kopen.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 25 2022 9:35 pm

Willem Focus schreef:Kerst presentje!

Vandaag, veel sneller dan verwacht, mijn nieuwe Mac Studio ontvangen. Best leuk zo vlak voor de feestdagen.

Fijne kerstdagen allemaal.😉


Mooi Kerstcadeau Willem. Ik weet zeker dat je hier geen spijt van zult krijgen. Zelf gebruik ik een wat ouder Eizo scherm, CS240 meen ik, in combinatie met de laatste Macbook Pro met i9 en 16GB werkgeheugen en 1 Tb opslag. Maar ik zet de fotobestanden altijd direct weg op LaCie harddisks van 4 TB. Eén om te bewerken in LR en een backup set op een andere schijf.
Regelmatig maak ik daarvan kopen op de NAS en een kopie die buitenshuis wordt bewaard. Ik gebruik geen kap op de monitor, omdat ik altijd mijn rolgordijn dicht heb en dus nooit gehinderd wordt door invallend zonlicht. Mijn raam is gericht op het oosten en ik werk voornamelijk 's middags en 's avonds aan mijn foto's.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » ma dec 26 2022 9:56 am

pimmetje schreef:Mag je volgend jaar weer een nieuwe kopen.



Deze snap ik niet helemaal. Ik heb met mijn Imac vanaf 2013 probleemloos gewerkt. Nog NOOIT vastgelopen nog NOOIT een virus binnen gekregen.
Ik denk niet dat er één windows gebruiker te vinden is die dit met droge ogen durft te zeggen.

Ok, het is een stevige prijs. Maar mijn oude Imac denk ik nog steeds te kunnen verkopen en was iedere cent waard. En als het niet zo was dat ik PS en Lightroom niet meer kon updaten dat bleef ik ‘m ook gewoon gebruiken. Kom er maar om met windows pc’s.

Groet……Willem😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten