Nieuwe computer !

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » ma dec 26 2022 10:04 am

gvdnberg schreef:
Willem Focus schreef:Kerst presentje!

Vandaag, veel sneller dan verwacht, mijn nieuwe Mac Studio ontvangen. Best leuk zo vlak voor de feestdagen.

Fijne kerstdagen allemaal.😉


Mooi Kerstcadeau Willem. Ik weet zeker dat je hier geen spijt van zult krijgen. Zelf gebruik ik een wat ouder Eizo scherm, CS240 meen ik, in combinatie met de laatste Macbook Pro met i9 en 16GB werkgeheugen en 1 Tb opslag. Maar ik zet de fotobestanden altijd direct weg op LaCie harddisks van 4 TB. Eén om te bewerken in LR en een backup set op een andere schijf.
Regelmatig maak ik daarvan kopen op de NAS en een kopie die buitenshuis wordt bewaard. Ik gebruik geen kap op de monitor, omdat ik altijd mijn rolgordijn dicht heb en dus nooit gehinderd wordt door invallend zonlicht. Mijn raam is gericht op het oosten en ik werk voornamelijk 's middags en 's avonds aan mijn foto's.




Hoi Gert


Ik heb echt wel lang getwijfeld over het scherm. Dat Studio display vind ik qua looks er echt wel beter uitzien. Maar ja…..mijn scherm staat in een kast met deurtjes er voor.
Dan maakt dat al niet meer uit. Dus ook ik heb bij de Eizo geen kap gekocht. Nooit lichtinval op het beeld.
Zelf schrijf ik ook alle bestanden extern op ook een LaCie D2 van 3 tb weg, maar daarvoor heb ik nu ook een nieuwe LaCie van 10 terrabyte besteld.
Backups bewaar ik zelf niet buitenshuis.

Ik hoop er idd weer vele jaren plezier van te hebben.


Fijne dagen nog!

Groet ……….Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1444


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor pimmetje » di jan 10 2023 9:37 pm

Willem Focus schreef:
pimmetje schreef:Mag je volgend jaar weer een nieuwe kopen.



Deze snap ik niet helemaal. Ik heb met mijn Imac vanaf 2013 probleemloos gewerkt. Nog NOOIT vastgelopen nog NOOIT een virus binnen gekregen.
Ik denk niet dat er één windows gebruiker te vinden is die dit met droge ogen durft te zeggen.

Ok, het is een stevige prijs. Maar mijn oude Imac denk ik nog steeds te kunnen verkopen en was iedere cent waard. En als het niet zo was dat ik PS en Lightroom niet meer kon updaten dat bleef ik ‘m ook gewoon gebruiken. Kom er maar om met windows pc’s.

Groet……Willem😉


Beetje late reactie. Ik doelde op de Windows machine die Alfred zou aanschaffen. Ben zelf al tientallen jaren Mac gebruiker zonder enige problemen..
pimmetje

Clublid
Berichten: 971


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor henkk » di jan 10 2023 9:44 pm

Ja dat dacht ik al. Maar hoe kun je dan oordelen over windows machines? [fyi: in de tussentijd zijn er wat reacties verwijderd door collega's]
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Willem Focus » di jan 10 2023 10:11 pm

Zelf heb ik tot 2013 thuis op windows gewerkt, en voor mijn werk doe ik dat al sinds jaar en dag.
Ik moet zeggen dat ik Windows nog steeds wat logischer in elkaar vind steken. Maar qua snelheid en bedrijfszekerheid kunnen ze wat mijn ervaringen betreft niet in de buurt komen van de Apple machines.

Ok, Apple is stevig aan de prijs. Maar je kunt maar ergens plezier aan beleven. Ik lees ook hier van hobbyfotografen aankopen van camerabody’s en objectieven waarvan je dat verwacht van professionals.

Ieder zijn meug denk ik altijd maar. Ik heb alles inmiddels geïnstalleerd en ook nog voorzien van een extra 10TB LaCie externe HD en ben er zeer mee in mijn nopjes.

Groet…..Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1444


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor henkk » di jan 10 2023 10:23 pm

Amen ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe computer !

Berichtdoor Genster » wo jan 11 2023 7:33 am

Willem Focus schreef:Hoi allemaal,

Na lang twijfelen en veel lezen heb ik toch besloten Apple trouw te blijven en een nieuwe Mac Studio besteld.
het is de Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine 32 GB centraal geheugen +
1 TB SSD‑opslag versie geworden.

Het scherm is uiteindelijk de Eizo CS 2740 geworden.

hoop er dan weer veel jaren plezier van te hebben.

Aftellen tot 20 januari

Groet......Wil. :wink:


Dat is heel mooi speelgoed. Veel plezier ermee Wil :thumbup:

Edit: Ik gebruik (m.u.v. de iPhone en iPad) nog steeds Windows omdat mijn favo software voor stereofotografie niet zo makkelijk draait op een Mac.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten