Nieuwe monitor?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » wo nov 02 2022 11:21 pm

Hoi,

“ Je vraagt je overigens wel hèèl veel af!
Ik zou bij een winkel of een beurs de schermen eens zelf bekijken en dan je eigen conclusies trekken. “


Tja was het maar zo gemakkelijk. Het is vrijwel onmogelijk om ergens een Eizo scherm te zien. Ik heb in ieder geval nog geen enkele winkel gevonden die een monitor werkend in de winkel hebben staan.

Maar inmiddels denk ik wel dat het geen 4K monitor zal worden ivm het formaat cijfers en letters. En omdat ik er uitsluitend foto’s op bewerk en geen video.


Groet…..Willem. 😏
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MarcoEos70D » do nov 03 2022 9:15 am

Willem Focus schreef:Tja was het maar zo gemakkelijk. Het is vrijwel onmogelijk om ergens een Eizo scherm te zien. Ik heb in ieder geval nog geen enkele winkel gevonden die een monitor werkend in de winkel hebben staan.

Iets minder charmant, maar gezien de prijs misschien wel gerechtvaardigd: beide opties online bestellen, uitproberen, en de minst bevallende terugsturen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Skippy » do nov 03 2022 10:00 am

MarcoEos70D schreef:Iets minder charmant, maar gezien de prijs misschien wel gerechtvaardigd: beide opties online bestellen, uitproberen, en de minst bevallende terugsturen.

Dat is de "Amerikaanse" methode, ik zou dat uit principe nooit doen. Alternatief is bijvoorbeeld Cameranu en/of Kamera Express opbellen, je dilemma voorleggen en vragen of ze beide modellen in de winkel kunnen opstellen voor een vergelijk. Dan kunnen ze de schermen netjes uit de doos halen zonder nadelige uit/inpakschade en heb je geen verzendkosten.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor hvds » do nov 03 2022 10:44 am

Willem

Ik gebruik een Mac mini M1 samen met de Eizo CS2740 en vind het een heel prettige combi om mee te werken.

Kon het scherm werkend zien bij Calumet Rotterdam (nu Cameranu Rotterdam noord) voor ik het kocht.

Ik gebruik de Mac ook voor alle andere toepassingen met dit schen en wat betreft cijfers en letters geeft het voor mij niet echt een probleem.
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MarcoEos70D » do nov 03 2022 10:53 am

Skippy schreef:
MarcoEos70D schreef:Iets minder charmant, maar gezien de prijs misschien wel gerechtvaardigd: beide opties online bestellen, uitproberen, en de minst bevallende terugsturen.

Dat is de "Amerikaanse" methode, ik zou dat uit principe nooit doen. Alternatief is bijvoorbeeld Cameranu en/of Kamera Express opbellen, je dilemma voorleggen en vragen of ze beide modellen in de winkel kunnen opstellen voor een vergelijk. Dan kunnen ze de schermen netjes uit de doos halen zonder nadelige uit/inpakschade en heb je geen verzendkosten.

Dat laatste is zeker een stuk sympathieker ;)

Voor mij zou het ook een laatste redmiddel zijn. Maar aan de andere kant: als de verkopers van deze toch behoorlijk dure schermen géén mogelijkheid aanbieden ze in het echt te ervaren, zie ik geen probleem om de rechten die je gewoon hebt ook te gebruiken.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor gvdnberg » do nov 03 2022 12:27 pm

Wellicht kan de importeur van Eizo adviseren waar deze schermen werkend te bekijken zijn.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » do nov 03 2022 1:09 pm

gvdnberg schreef:Wellicht kan de importeur van Eizo adviseren waar deze schermen werkend te bekijken zijn.


Heb ik al gevraagd Gert. Maar ook zij bevestigen dat dit overal een probleem is.

Nu verkoop ik verlichting toevallig. Zie je het al voor je…..’ Nee mevrouw de lamp zit gewoon in de doos, kunt thuis ook zien hoe het beval, wilt u dan nu even € 1499,00 pinnen? 😂

Heel vreemd allemaal.

Groet……Willem😏
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor gvdnberg » vr nov 04 2022 3:20 pm

Klinkt heel bekend Willem, en vooral ook teleurstellend.
Succes met je zoektocht en keuzes.
Overigens: ik werk met een Macbook Pro i9, 16 GB en 1Tb opslag, 2 x 4 Tb opslag extern (Lacie) en een Eizo 24” monitor met Lightroom en PhotoShop per abonnement. Tot volle tevredenheid, hoewel 2 monitoren wel prettiger werkt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor jeroenderaat » ma nov 14 2022 10:54 am

Beste Willem,

In je oorspronkelijke bericht heb je het ook nog over een Apple studio display: Ben zelf een fervent Mac gebruiker maar als je het scherm ook met een in hoogte verstelbare voet wilt, wat ik persoonlijk een must vind, dan is het eindbedrag exorbitant hoog. Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar een ander scherm. Heb nu zelf het eerder genoemde LG scherm 27" 4K LG 27UP850N en ben hier in principe ook best tevreden over. Merk alleen dat naar mijn idee de kleuren sneller verlopen na kalibratie (met Datacolour Spider X). Maar de belangrijkste reden voor vervanging is dat ik naar een groter scherm 32" toe wil.

Om toekomstbestendig te blijven, zou ik zeker naar 4K gaan. USB C en andere extra aansluitingen vind ik ook belangrijk.

Als je het dan over het prijsniveau hebt van de Eizo 27" of Apple studio display, is er ook nog een ander alternatief waar ik persoonlijk voor wil gaan en diverse (professionele) fotografen erg enthousiast over zijn:

BenQ SW321C / ook verkrijgbaar in een 27" variant. Zie de links naar twee reviews van twee fotografen Albert Dros (landgenoot) & Francesco Golla (Italiaan) Beide staan bekend om hun bizar gave foto's maar dat terzijde. Ik kreeg de links helaas niet omgezet naar direct door te klikken link maar moet je even knippen plakken in browser.

https://www.albertdros.com/post/benq-sw321c-review

https://www.francescogola.net/review/be ... or-review/


Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.


Groeten,
Jeroen
jeroenderaat

Clublid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor jeroenderaat » ma nov 14 2022 11:07 am

PS: Ik ervaar zelf geen probleem met letters & cijfers op een 4K 27" scherm. Als ik het verschil met een lager resolutiescherm vergelijk met 4K dan knallen foto's op een 4K scherm er wel echt uit:-)
jeroenderaat

Clublid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » ma nov 14 2022 12:04 pm

Hi Jeroen,

Ik ben er nog niet uit, maar heb idd ook naar BenQ gekeken. Maar waar ik steeds tegen aan loop is dat ik de diverse schermen niet kan bekijken langs elkaar in winkels. Bovendien ben ik argwanend vwb reviews etc. die je op internet kunt vinden.

Voorkeur blijft tot op dit moment uitgaan naar Eizo2740CS. Jammer blijf ik ook het ontbreken van speakers vinden.

Ik zal de uiteindelijke keuze iig wel laten weten hier.


Bedankt voor je reactie.


groet.....Willem :wink:
Laatst gewijzigd door Willem Focus op ma nov 14 2022 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Skippy » ma nov 14 2022 1:50 pm

Er zijn vast wel goede/mooie externe speakers te koop. Ik gebruik de (niet meer leverbare/via MP gekochte) B&W MM1 speakers met een Dragonfly Cobalt DAC. Het geluid dat daaruit komt is heel mooi en ruimtelijk, daar kan geen ingebouwde speaker tegenop.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor iSimon » ma nov 14 2022 8:19 pm

Beste Willem,

Met de CX271 van Eizo werk ik bijzonder prettig, vooral met een afdankertje ernáást. Bij gebruik van NX Studio hou ik de tools en foto-miniaturen op het ene scherm en staat de foto waaraan ik werk full-screen op het 27" scherm. Werkt voor mij erg fijn.

De 27" wordt met de ColorNavigator software en een Spider gekalibreerd, daarna doet het scherm dat met de eigen ingebouwde sensor elke 200 uur (instelbaar). De kalibratie-info en scherm-uren houdt het scherm zelf bij. Met de kalibratie-info die het scherm heeft kan je meerdere kleur-profielen aanmaken waartussen je eenvoudig switcht. Bijvoorbeeld profielen met weergave aRGB, sRGB of een profiel voor papiercorrectie als je zelf afdrukt.

Op de site van Eizo staat lezenswaardige achtergrond informatie, bijvoorbeeld over kalibreren.
https://www.eizo.nl/praktische-informat ... alibratie/

Als je daar uit bent is mogelijk ook interessant, het gebruik van 8 of 10 bits color grading/monitors/workflow...
https://www.bouncecolor.com/blogs/news/10-bit-monitor

En tenslotte bij welk licht je afdrukken bekijkt en vergelijkt:
https://www.wvscolor.nl/nl/producten/no ... uitgelegd/

vriendelijke groet en succes bij je zoektocht :-)
Simon
iSimon

Clublid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MarcoEos70D » di nov 15 2022 8:34 am

Skippy schreef:Er zijn vast wel goede/mooie externe speakers te koop. Ik gebruik de (niet meer leverbare/via MP gekochte) B&W MM1 speakers met een Dragonfly Cobalt DAC. Het geluid dat daaruit komt is heel mooi en ruimtelijk, daar kan geen ingebouwde speaker tegenop.

Wow dan heb jij wel een heel lekkere setup staan. Ik ken de MM1 (is al heerlijk!), en jij hebt er dan nog die DragonFly tussen hangen. Dan heb je niets te mopperen ;)

Ook al haal tmijn setje het bij lange na niet bij het jouwe: ik ben het volkomen met je eens. Een setje mooie kleine speakers ernaast is veel beter dan de ingebouwde speakers. Een monitor moet vooral een goeie monitor zijn.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » di dec 13 2022 4:46 pm

Hoi

Poehh wat kan een mens twijfelen zeg, Gisteren stond ik nog in een Apple store te zeggen dat het toch het Studio display zou worden, en vandaag toch weer eens alles op een rijtjes gezet voor me zelf wat ik echt wilde en uiteindelijk nu besloten om voor de Eizo CS 2740 te gaan.
Wel komt er een nwe computer met van Apple. De Mac Studio zal weer jaren dienst moeten gaan doen.

Nog even wachten tot alles binnen is, maar blij dat ik besloten heb nu.


Groet.....Willem :wink:
Laatst gewijzigd door Willem Focus op di dec 13 2022 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten