Nieuwe monitor?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » zo okt 30 2022 11:35 am

Hoi allemaal,


In mijn vorige topic heb ik wat info gevraag en gekregen over de aanschaf voor een nieuwe computer. Dat zal vrijwel zeker een Mac Studio worden.
Nu had ik ook al zitten kijken naar een monitor die daar bij zou moeten komen, en ging mijn eerste voorkeur uit naar een Eizo scherm. Vooral omdat Eizo Adobe RGB voor 99% kan weergeven.
Nu heb ik ook gelezen dat de Mac Studio eigenlijk het best tot zijn recht komt met een eigen scherm. ( zou ik natuurlijk ook schrijven als in Apple was) Dat zou dan een studio display kunnen worden. Of een LG Ultrafine 5K.

Nu lees ik dan 4K of 5 K op een 27 inch scherm best heel erg kleine letters en schermen zoals Lightroom weergeeft, en je al gauw alles op 200% moet vergroten om iets goed te kunnen beoordelen. Hoe ervaren jullie dit?
Ook vind ik het eigenlijk jammer dat in de Eizo geen speakers ingebouwd zitten zodat je eventueel weer losse dingen erbij zou moeten zetten of via een koptelefoon moet luisteren.

Belangrijkste vraag echter is de kleurweergaven van het Studio Display, die geeft P3 weer ipv Adobe RGB! In hoeverre is dit een voordeel/nadeel bij het afstemmen (kalibreren) om je kleurbeheer voor de printer optimaal te krijgen. Ik print namelijk veel foto's zelf ivm een fotoclubje.


1 https://www.eizo.nl/coloredge/cs2740/
2.https://www.amac.nl/apple-studio-display
3.https://www.amac.nl/lg-ultrafine-5k-usb ... r-27-inch3.

Waar zouden jullie voor kiezen, en waarom?


Groet.... Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor RVK » zo okt 30 2022 3:40 pm

Ik heb heb Eizo 27 inch, 4HD en dat werkt goed, mijn laptop (15 inch) heeft 4 K en dat geeft bij sommige programma's wel zeer kleine lettertjes. Voordeel van de Eizo is dat hij zelf ijkend is, een in de zoveel tijd komt er een armpje naar beneden en draait hij een test programma.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 30 2022 5:11 pm

Even een vraagje, voor mijn eigen beeldvorming, is de eis voor Adobe RGB relevant als je uiteindelijk print? Heeft jouw printer ook die kleurruimte, of "slechts" RGB?
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » zo okt 30 2022 6:17 pm

Hoi Ronald,

Ik print net een Epson P600. Die zou dat aan moeten kunnen voor zover ik weet.

Groet Willem.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MartijnM » ma okt 31 2022 12:58 pm

Ben zeer tevreden over de 27" 4K LG 27UP850N monitor aan mijn Mac Studio. Vond de aansluitingen op de 5k LG te mager (slechts 1x USB-C), omdat ik naast de Mac ook nog een werklaptop (ook een Mac) wil aansluiten en niet steeds kabels wil wisselen. De MacBook Pro zit op USB-C, de Mac Studio op HDMI. En de prijs van deze monitor is ook nog een vriendelijk...

https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27up850n-w
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MartijnM » ma okt 31 2022 1:14 pm

Ronald53 schreef:Even een vraagje, voor mijn eigen beeldvorming, is de eis voor Adobe RGB relevant als je uiteindelijk print? Heeft jouw printer ook die kleurruimte, of "slechts" RGB?
Groet,
Ronald


Een printer kent als kleurruimte geen (Adobe)RGB. Waar een monitor werkt met pixels (RGB, Red Green Blue), werkt een printer met kleuren (CMYK=Cyan Magenta Yellow Key). Daarom wordt een afbeelding met een (Adobe)RGB profiel vertaalt voor een printer door een ICC profiel.

Om het uiterste uit een bestand te halen, zou je AdobeRGB kunnen kiezen in LR/PS met een custom ICC profiel voor de desbetreffende printer én het gebruikte printmedium door deze zelf te kalibreren. Voor veel printers/papier combinaties kun je het ICC profiel voor de juiste combinatie ook vaak wel downloaden bij de papierfabrikant.

Voorbeeld van een van mijn favo 'papiertjes': https://www.hahnemuehle.com/en/digital-fineart/icc-profile/harman-by-hahnemuehle.html
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » ma okt 31 2022 6:23 pm

Dan zou het voor de prints niets uitmaken of de monitor dan AdobeRGB voor 99% laat zien ?

Ik zou graag voor de Eizo gaan, maar wil er eigenlijk wel speakers in hebben.


Groet.....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Skippy » ma okt 31 2022 6:41 pm

Heb je de Studio Display al bekeken bij een Apple Store in de buurt? Ik neem aan voor jou Tilburg. En de Eizo wellicht bij een dealer of op een beurs. Ik zou daarna op je eigen oordeel afgaan.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Ronald53 » ma okt 31 2022 6:44 pm

MartijnM schreef:Een printer kent als kleurruimte geen (Adobe)RGB. Waar een monitor werkt met pixels (RGB, Red Green Blue), werkt een printer met kleuren (CMYK=Cyan Magenta Yellow Key). Daarom wordt een afbeelding met een (Adobe)RGB profiel vertaalt voor een printer door een ICC profiel.
Ik had me wellicht duidelijker moeten uitdrukken. Ik vroeg me af of kleurenprinters net zoveel kleurvariaties aankunnen als er in de AdobeRGB kleurruimte zitten. En dan bedoel ik niet de heel dure professionele apparatuur, maar ook niet de all-in-one printers aan de onderkant.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » ma okt 31 2022 9:59 pm

Beste Ronald.

Ik gebruik een Epson P 600 Surecolor en ben daar eigenlijk best tevreden over de kwaliteit van de prints. Mits originele cartridges er in zitten. Maar je moet hem wel heel regelmatig gebruiken en ‘onderhoud’ plegen aan de printer.

Ik twijfel nu eigenlijk nog tussen de Eizo en de LG.
Want een hoogte verstelbare steun kost al honderden euro’s extra bij de Apple.

Groet……Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Snoepjess » di nov 01 2022 10:43 am

Wellicht is een oude imac als tweede scherm gebruiken ook een optie?
(als deze al in je bezit is, natuurlijk :) )
Voor wat ik weet is de oude iMac 27" ook zo gekalibreerd als een mac studio voor wat betreft de RGB.

iMac als tweede scherm
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » di nov 01 2022 11:18 am

Snoepjess schreef:Wellicht is een oude imac als tweede scherm gebruiken ook een optie?
(als deze al in je bezit is, natuurlijk :) )
Voor wat ik weet is de oude iMac 27" ook zo gekalibreerd als een mac studio voor wat betreft de RGB.

iMac als tweede scherm



Ik heb me laten vertellen dat een IMac uit 2014 niet samen gaat met een nee Mac Studio helaas.

Wellicht dat ik me over het gebrek aan speakers moet heenzetten en voor de Eizo moet kiezen. Meer dan 2000 euro voor een Studio display is me wat te gortig voor een hobby.

Groet.....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MartinT » di nov 01 2022 3:55 pm

Willem Focus schreef:Hoi allemaal,


In mijn vorige topic heb ik wat info gevraag en gekregen over de aanschaf voor een nieuwe computer. Dat zal vrijwel zeker een Mac Studio worden.
Nu had ik ook al zitten kijken naar een monitor die daar bij zou moeten komen, en ging mijn eerste voorkeur uit naar een Eizo scherm. Vooral omdat Eizo Adobe RGB voor 99% kan weergeven.
Nu heb ik ook gelezen dat de Mac Studio eigenlijk het best tot zijn recht komt met een eigen scherm. ( zou ik natuurlijk ook schrijven als in Apple was) Dat zou dan een studio display kunnen worden. Of een LG Ultrafine 5K.

Nu lees ik dan 4K of 5 K op een 27 inch scherm best heel erg kleine letters en schermen zoals Lightroom weergeeft, en je al gauw alles op 200% moet vergroten om iets goed te kunnen beoordelen. Hoe ervaren jullie dit?
Ook vind ik het eigenlijk jammer dat in de Eizo geen speakers ingebouwd zitten zodat je eventueel weer losse dingen erbij zou moeten zetten of via een koptelefoon moet luisteren.

Belangrijkste vraag echter is de kleurweergaven van het Studio Display, die geeft P3 weer ipv Adobe RGB! In hoeverre is dit een voordeel/nadeel bij het afstemmen (kalibreren) om je kleurbeheer voor de printer optimaal te krijgen. Ik print namelijk veel foto's zelf ivm een fotoclubje.


1 https://www.eizo.nl/coloredge/cs2740/
2.https://www.amac.nl/apple-studio-display
3.https://www.amac.nl/lg-ultrafine-5k-usb ... r-27-inch3.

Waar zouden jullie voor kiezen, en waarom?
Groet.... Willem :wink:


Hallo Willem,
de keuze is natuurlijk helemaal aan jou, maar misschien kunnen mijn ervaringen je helpen.

Apparatuur
Ik gebruik zelf een Mac mini (i7, 32 GB, externe GPu) met 2 Eizo 27" schermen, de CG2730 en de CX 271.
Toen ik de Mac mini vorig jaar kocht was de Mac Studio er nog niet, nu zou ik de Studio kiezen.

Schermen;
Ik heb flink wat rondgekeken voor de aanschaf, want je wilt ook naar de toekomst toe niet vastlopen. Maar ik heb bewust niet voor 4k schermen gekozen. Mijn beide schermen hebben een resolutie van 2560 x 1440. Dat is voor een 27" scherm ideaal. De 4K schermen zijn perfect in 31 "inch formaat en groter, maar op een 27 " scherm kan ik de tekst niet meer goed lezen, veel te kleine lettertjes. Voor de goede orde: ik doe geen videowerk!
Dat de Macstudio het best tot z'n recht komt met de eigen schermen is natuurlijk een Apple verkoop kletspraatje, want ze maken zelf helemaal geen schermen. En met de fabrieksinstelling die ik gezien heb bij anderen, kunnen wij fotografen helemaal niks. Veel te fel en te blauw, goed voor gamers maar niet voor fotografen!

Kleurweergave
Ik denk dat je naast de schermgrootte, de correcte kleurweergave de hoogste prioriteit moet geven. En daarin, dat zal vriend en vijand beamen, is Eizo onbetwist de beste. Koppel dat aan het eigen Colornavigator ijkprogramma en je hebt een absolute topper.
Ik heb goede ervaringen met de combinatie Eizo + Epson Surecolor mits je de juiste ICC profielen gebruikt. Ook met de Eizo + Canon Pro printer trouwens , maar hier geldt hetzelfde voor de profielen.

Luidsprekers:
Nee, die zitten er niet op. Het is een scherm voor fotografen, niet voor gamers!.
Heb ik geluid nodig? Soms, eigenlijk alleen voor het volgen van een online fotografieworkshop.
Daarvoor heb ik een kleine Jabra (merk) gekocht, een platte ronde speakerphone. Zo'n ding dat ze in kantoren gebruiken als iedereen mee moet kunnen praten tijdens een telefoongesprek bij een vergadering. Ik laad hem op via een USB aansluiting op een Eizoscherm. Heel goed geluid!

Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor Willem Focus » di nov 01 2022 8:12 pm

Ok.

Stel ik ga voor de Eizo.
De 24 inch https://www.eizo.nl/coloredge/cg2420/ heeft 1920X 1200 pixels
De 27 inch. https://www.eizo.nl/coloredge/cs2740/ Heeft 4K scherm en 3820x2160 pixels.

De 24 inch heeft ingebouwde automatische kallibratie en de 27 inch kun je dus zelf kalibreren.

Vraag 1. Ga je het verschil in pixels zien als je uitsluitend fotografie er op doet. En wat youtube filmpjes.
Vraag 2. Is er kwalitatief in kallibreren tussen volautomatisch (ingebouwde sensor) en met een spider oid ?

Lees graag jullie ervaringen en meningen.

Groet. Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor?

Berichtdoor MartinT » di nov 01 2022 9:29 pm

Antwoord op Vraag 2: nee,ik werk met een automatisch en niet automatisch te kalibreren scherm en er is geen verschil.
Ik kan ze beiden op exact dezelfde waardes van helderheid, witpunt en gamma kalibreren.
Automatisch is voor het gemak.

Jij kijkt bij het vergelijken van de 24 en 27" schermen naar het aantal pixels, maar een veel belangrijkere vraag is of je met een 24" scherm net zo fijn werkt als met een 27" scherm. Mijn ervaring is nee!
.Ik had hiervoor een (verder prima) 24" scherm, maar vond het te klein. Bij LR gaat er aan beide kanten van het scherm flink wat ruimte af voor kolommen en ik vond het middenstuk met de foto te klein om goed te beoordelen.

Je vraagt je overigens wel hèèl veel af!
Ik zou bij een winkel of een beurs de schermen eens zelf bekijken en dan je eigen conclusies trekken.
Want een aantal specs zijn eigenlijk niet relevant. Voorbeeld: er wordt met een hoge helderheid geschermd in de specs, wel 400 cd/m2!
Daar heb je in de fotografenpraktijk niks aan, je stelt een scherm in op max. 100 cd/m2.
Daarom: zelf proeven....

succes!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten