zelfbouw - welke video kaart

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

zelfbouw - welke video kaart

Berichtdoor Peter » di dec 20 2022 9:56 pm

voor wat betreft de processor ben ik er wel uit. De AMD Ryzen 5900X , stop er voorts 64GB in
Maar welke videokaart schaf ik aan voor Photoshop / Lightroom ?. De kaart moet sowieso een display port uitgang hebben
Eerlijk gezegd.., word ik door al die testen niet veel wijzer
Budget voor de kaart, plm 500,-- max. Minder .., graag :D

Iemand ervaring ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: zelfbouw - welke video kaart

Berichtdoor rovinge » wo dec 21 2022 12:01 pm

Een NVIDIA RTX GeForce kaart daar zou ik voor gaan. De NVideo kaarten worden het meeste en het beste ondersteund door een PS & Lightroom plus andere foto- en videoapps (zoals een Affinity, NIK Collection tools, Topaz Labs apps, Davinci Resolve en meer).

Afhankelijk van je moederbord welke PCI-express versie deze heeft (nog versie 3 of huidige generatie 4) is het goed om ook videokaart met een gelijke PCI-interface versie te nemen.

Je kan een videokaart met PCI-e v3 interface in een PCI-e v4 systeem zetten (maar andersom ook, maar een PCI-e v4 videokaart op een v3 moederbord is ietwat overkill maar zou wel moeten werken....)

Gezien je budget zal je nu ergens bij een nieuwe GeForce RTX 3060 Ti (is ook PCI-e v4) uitkomen. De betere en snellere RTX 3070 of 3080 kaarten zijn helaas duurder dan je gestelde budget.
Waarschijnlijk ben je wel bekent met de website van Tweakers; daar kan je makkelijk de verschillende modellen en prijzen vergelijken.

Videokaarten met Nvidia RTX 3060 Ti videochip daar zijn verschillende leveranciers van. In je zoektocht naar de juiste gaat het om de reviews te lezen die verschillende RTX 3060 Ti videokaarten met elkaar vergelijken qua prestaties (kan wat verschil tussen zitten) en dat met je leeswerk daaruit voor jezelf daar de betere en een van de snellere weet te kiezen. Let op er is een normale 3060 versie en een snellere 3060 Ti versie (dus met Tee-ie ;-))

Na keuze, bestelling en installatie kan je bij NVidia zelf de goede stuurbestanden downloaden; NVideo kent twee soorten drivers-sets voor NVidia videokaarten: één is geoptimaliseerd voor gaming, en één voor grafische programma's (deze heet Studio Drivers); die laatste kan je het beste installeren; elke maand ongeveer brengt NVidia een update uit voor zowel gaming als Studio.

Wanneer dit alles naar behoren werkt kan je eventueel nog naar overclocking van de videokaart kijken om deze ietsje sneller te maken; echter, dat is weer volgende hoofdstuk (en niet iedere RTX 3060 kaart kan goed met overclocking omgaan......)

Succes!
Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: zelfbouw - welke video kaart

Berichtdoor MarcoEos70D » wo dec 21 2022 12:11 pm

rovinge schreef:Een NVIDIA RTX GeForce kaart daar zou ik voor gaan. De NVideo kaarten worden het meeste en het beste ondersteund door een PS & Lightroom plus andere foto- en videoapps (zoals een Affinity, NIK Collection tools, Topaz Labs apps, Davinci Resolve en meer).

Sluit ik me bij aan. In mijn huidige Windows-configuratie (die draait sinds eind 2019, zie dit topic) heb ik een NVIDIA Geforce GTX 2060 zitten, en die werkt nog steeds als een zonnetje met alle fotografie-gerelateerde apps en programma's.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: zelfbouw - welke video kaart

Berichtdoor Peter » wo dec 21 2022 12:16 pm

dank je wel voor de uitgebreide reactie Roel en Marco. Hier kan ik mee verder
dan is de keuze inderdaad gemaakt, en wellicht toch nog eventueel voor de RTX 3070/3080 gaan

maar dat vereist ff overleg met de 2e budgethouder in dit huis :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten