Ben ik nou gek, of is Lightroom dat?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Ben ik nou gek, of is Lightroom dat?

Berichtdoor Brutus » za feb 18 2023 3:50 pm

Soms snap je dingen niet.
Of eigenlijk vaak.
Hier heb je weer zo iets.

Week met vakantie geweest. Lekker foto's maken op het wad.
Laptop mee. 's avonds de buit van die dag sorteren en bewerken. Glas wijn erbij, wie doet je wat?
Ik gebruik Lightroom Classic voor de bewerking. Omdat ik het bewerken zowel onderweg op mijn laptop doe als thuis op mijn PC heb ik de bibliotheek op een externe harde schijf staan. Werkt prima. SSD schijfje, lekker snel, wél regelmatig back-ups op de NAS maken.

In de vakantie krijg ik een melding dat Lightroom op de laptop geüpdatet moet naar versie 12.2. Prima, zo gebeurd. Kan gewoon verder met bewerken.

Thuisgekomen moet ook de PC worden geüpdatet. Logisch.
Gek, nu krijg ik de melding dat de bibliotheek moet worden aangepast aan V12.2. Dat is raar, dat hoefde met de laptop niet. Toch gedaan.
Nu kan LR op de PC een flink aantal mappen niet meer vinden. Eén map op proef opnieuw handmatig gelinkt, was daarna weer normaal te gebruiken.
Terug naar de laptop. Geen probleem, alles is gewoon aanwezig.
Weer terug naar de PC, nog steeds een boel grijze mappen. Gek genoeg kan je wel zien hoeveel foto's er per map aanwezig zijn, maar als je de map opent, zijn alle foto's egaal middengrijs.

Zelfde LR versie op twee apparaten, zelfde bibliotheek.
Toch blijft op de PC een deel van de foto's niet vindbaar.
Vraag aan de deskundigen:
Komt dit iemand bekend voor?
Is er een slimme truc waardoor ik niet handmatig alle ontbrekende mappen opnieuw moet koppelen?
En waarom zou ik dat laatste moeten doen, als het op de laptop allemaal prima werkt?

Iemand enig idee?



( @ moderator: als dit in het verkeerde deel van het forum staat, svp verplaatsen.
Er staat in de omschrijving "Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft", maar ik kon niet vinden waar een bericht dat daar wél mee te maken heeft, kan worden geplaatst. Als ik dat over het hoofd heb gezien, mijn excuses)
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ben ik nou gek, of is Lightroom dat?

Berichtdoor Brutus » di feb 21 2023 3:59 pm

Voor de mogelijk geïnteresseerden:
Het lijkt opgelost.

Waarschijnlijk was het een combinatie van de digitale hik bij Adobe. Uitgelogd bij account en opnieuw ingelogd, toen startte LR weer op. Daarna bleek dat de externe SSD waarop de foto's en de LR bibliotheek staan vrijwel vol zat. Alles overgezet naar een nieuwe en grotere SSD en de mappen worden weer herkend.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ben ik nou gek, of is Lightroom dat?

Berichtdoor Richard » di feb 21 2023 6:44 pm

Mooi dat het werkt Bert.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ben ik nou gek, of is Lightroom dat?

Berichtdoor Karina2 » wo feb 22 2023 9:21 am

En fijn dat je de terugkoppeling geeft, voor het geval dat iemand anders tzt met hetzelfde probleem te maken krijgt.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1569


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten