Advies Wacom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 12:28 pm

Ik maak foto's van de sieraden van mijn dochter. Doordat de edelstenen en het metaal vaak onregelmatig gevormde glimmers / hooglichten vertonen, is het met een muis vaak lastig om die nauwkeurig met maskers (radiaal of penseel) in LR te bewerken. Ik heb op het forum ooit iets gelezen over het 'gemak' van een tekentablet. De prijzen bij Wacom lopen enorm uiteen.
Zijn en leden die er gebruik maken van een tekentablet en mij kunnen adviseren omtrent het model dat voor mijn gebruik geschikt zou zijn? Is het mogelijk om voor het bewerken een i-pad te gebruiken?
Al vast bedank voor jullie reactie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor ben42 » wo feb 22 2023 1:18 pm

Zelf heb ik een 6 inch Wacom. Gekocht om wat gemakkelijker selecties te kunnen maken in fotobewerkingsprogramma's.
Dit is niet een van de duurste of beste Wacom's.

Mijn persoonlijke ervaring.
Binnen photoshop werken selecties maken wel gemakkelijker dan met de muis, maar mijn artistiek niveau is vaak niet voldoende om dat goed te doen. Het tablet helpt wel, maar selecties in photoshop blijf ik toch een probleem vinden.
Meer ervaren mensen kunnen hier zeer waarschijnlijk wel veel beter mee omgaan.
Binnen Lightroom is voor mij (en dat kan persoonlijk zijn) het tablet helemaal niet bruikbaar. Het selectiemechanisme is lightroom is beperkt. Het neerzetten van de pen (beginpunt) (met en zonder klikken) ervaar ik als bijzonder lastig.

Misschien kun je een wacom-tablet van iemand lenen om eens te kijken of dit je 'problemen' oplost of minder maakt.
Voor Lightroom vind ik een tablet niet of nauwelijks toevoegen.
(Zelf al lang de tablet niet meer gebruikt en ook niet geprobeerd met het nieuwe Maskermechanisme, voor het nieuwe maskermechanisme zou een tablet misschien wat beter werken, maar ik neem niet meer de moeite om dat te proberen. Hoewel ik het tablet nog heb liggen).

Vriendelijke groet,
Ben

Op een samsung tablet (10 inch) heb ik ook een Wacom pen, voor vrij tekenen werkt dit heel erg goed. Mijn Samsung tablet heb ik niet ingericht voor photobewerking. Direct de pen zien en waar je die in het beeld plaatst maakt een groot verschil met een Wacom tablet naast je toetsenbord hebben en kijken naar het scherm. Plaatsen van de pen op de Wacom tablet, terwijl je naar het scherm kijkt is dan lastig.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 2:02 pm

Dank voor jouw antwoord. Ik weet niet of ik het helemaal begrijp. Bij een muis beweeg je de cursor naar de gewenste plaats in het beeld om daarna met de linker muisknop de werking te activeren. In jouw uitleg lijkt het alsof je de positie van de pen pas te zien krijgt als je de tablet aanraakt en dan ongeacht of dat exact de gewenste plek is de bewerking als inzet. Dus vaak niet precies waar je dat zou willen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor w.wind » wo feb 22 2023 2:37 pm

Hallo Hector,

Ik maak gebruik van een Wacom One by S. Voldoet voor mijn prima. Voor alleen lightroom en photoshop is dit meer dan genoeg voor mijn.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 2:45 pm

Dank je Wim. Klopt mijn reactie op de uitleg van Ben?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor p.visker » wo feb 22 2023 4:54 pm

Hallo Hector,

Ik gebruik zelf een Wacom Bamboo 10" (oud model, maar werkt prima in Windows 11) maar de type "zie link https://www.cameranu.nl/nl/p3132547/wacom-intuos-s-tekentablet-zwart"zou al voldoende moeten zijn voor ons soort werk.
Je kan hem ook in Windows verkenner en bijvoorbeeld kaart spelletjes gebruiken.
Neem gelijk ook een paar reserve punten mee, die slijten wel! en gebruik van een handschoen is ook aan te bevelen i.v.m. het glijden van je hand!

Succes en groetjes
Laatst gewijzigd door p.visker op wo feb 22 2023 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor josti » wo feb 22 2023 5:03 pm

Als je het wilt proberen; ik heb hier nog een ongebruikte in de kast liggen. Mag je gerust een poosje lenen. Stuur maar een pb als je dat wilt.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 6:05 pm

Dank je P. Visser. En zeker dank aan Josti voor het sympathieke aanbod.
Graag zou ik nog antwoord krijgen op de vraag of je net zoals met een muis eerst met de pen naar een gewenste plek kunt om pas daarna met een al geactiveerde bewerking zoals een penseel te gaan corrigeren
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Karina2 » wo feb 22 2023 6:13 pm

Even los vh Wacom-tablet; uit je bericht begrijp ik dat het vooral om selecties van glimmers/hooglichten gaat. Heb je in Lightroom al geprobeerd om een selectie te maken obv luminantie(masker) ipv radiaal filter of penseel te gebruiken?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor p.visker » wo feb 22 2023 6:46 pm

De muis en de pen kan je gelijktijdig gebruiken.
Met de pen kan je dezelfde instructies doen als met de muis en alle knoppen zijn naar eigen belang programmeerbaar!
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 7:21 pm

@ Karina. Dank voor jouw tip. Die optie heb in nog niet geprobeerd.
@ P. Visker. Dank je. Dat klinkt gebruiksvriendelijk.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Highlander » wo feb 22 2023 8:33 pm

Ik gebruik mijne nu een jaar of zeven en ben er zeer tevreden over.
Fijne bewerking gaan zoveel preciezer dan met de muis en dan kun je nog eens 6 actie’s onder de knoppen op het tablet zetten en stuk of negen in taartpunten op het beeldscherm, te activeren door de ronde knop op de tablet.
En dan nog een stuk of zes op de pen zelf, en dan is de pen ook nog druk gevoelig, hard drukken dikke streep, zachtjes dunne streep.
Bovenstaande getallen zijn bij benadering, kan een actie meer of minder zijn.
Wel heb ik de intuos pro M, zodat je ook zonder de pen van de tablet te halen over het hele scherm kunt bewegen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor w.wind » wo feb 22 2023 9:51 pm

Nikkormaat schreef:Dank voor jouw antwoord. Ik weet niet of ik het helemaal begrijp. Bij een muis beweeg je de cursor naar de gewenste plaats in het beeld om daarna met de linker muisknop de werking te activeren. In jouw uitleg lijkt het alsof je de positie van de pen pas te zien krijgt als je de tablet aanraakt en dan ongeacht of dat exact de gewenste plek is de bewerking als inzet. Dus vaak niet precies waar je dat zou willen.

Hoi Hector

Je hoeft de pen maar boven de tablet te houden om je cursor te zien. Bij aanraking ga je beginnen met de bewerking. En dan heb je nog twee knoppen op de pen zitten die je gebruikt als klik functie.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2023 11:08 pm

Dank je voor de verduidelijking, waarmee mijn vraag helemaal beantwoord is.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Wacom

Berichtdoor ben42 » do feb 23 2023 11:25 am

w.wind schreef:
Nikkormaat schreef:Dank voor jouw antwoord. Ik weet niet of ik het helemaal begrijp. Bij een muis beweeg je de cursor naar de gewenste plaats in het beeld om daarna met de linker muisknop de werking te activeren. In jouw uitleg lijkt het alsof je de positie van de pen pas te zien krijgt als je de tablet aanraakt en dan ongeacht of dat exact de gewenste plek is de bewerking als inzet. Dus vaak niet precies waar je dat zou willen.

Hoi Hector

Je hoeft de pen maar boven de tablet te houden om je cursor te zien. Bij aanraking ga je beginnen met de bewerking. En dan heb je nog twee knoppen op de pen zitten die je gebruikt als klik functie.
Inderdaad.
Bij mijn tablet was de afstand om de cursor te zien te krijgen vrij klein, zou heel goed kunnen dat bij nieuwere of duurdere tablets dit over een grotere afstand werkt.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten