Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 12:48 pm

Op de foto's in het artikel van Piet van der Eynde in het magazine van maart 2023 over nieuwe opties in LR Classic 12 worden bij het starten van een masker meer opties (11) getoond dan op mijn pc. Ook de personenselectie ontbreekt.
Ik maak gebruik van de abonnementsversie van LR Classic en activeer altijd alle voorgestelde updates. Ik maak mijn foto's in Nef. Daarom verwacht ik meer opties te zien dan bij foto's in Jpeg.
Is de Classic 12 een andere versie in plaats van een upgrade versie van Classic 11?
Heeft iemand een idee waarom er bij mij minder dan 11 bewerkingsopties in het masker worden getoond?
Alvast bedankt voor jullie reactie
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Hester » vr mar 10 2023 12:55 pm

IK heb ook een abonnement. Mijn versie van LrC is 12.2. Ik fotografeer in RAW. Ik heb 11 opties. Ik heb er een foto van gemaakt maar ik weet nog niet hoe ik hier een foto plaats.
Ik heb onderwerp, lucht, achtergrond, personen, objecten, penseel, lineair verloop, radiaal verloop, kleurbereik, luminantiebereik en diep
tebereik.
Hester

Clublid
Berichten: 219


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Karina2 » vr mar 10 2023 1:27 pm

Wanneer je in de bibliotheekmodule in de balk onder het histogram kijkt, zie je, als het goed is, 5 symbolen, waarvan de laatste een soort rondje is (functie:maskeren). Daarop klikken opent een nieuw scherm met horizontaal 3 opties (onderwerp-lucht-achtergrond). Daaronder verticaal gerangschikt 5 opties en daaronder de optie 'personen'.
In het rijtje vd 5 opties vind je op nr 5 'bereik'. Daarop klikken opent nog 3 sub-opties, waaronder 'luminantiebereik'. Die kun je goed gebruiken voor het selecteren van je hooglichten in je sieraden-foto's, waar je eerder een vraag over stelde icm Wacom-tablet.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 2:39 pm

Dat er in het artikel 5 symbolen onder het histogram getoond werden was mij nog niet opgevallen. Het rondje 'Masker' zie ik, maar bij mij ontbreekt het linker symbool met de 3 horizontale streepjes. Na activeren van het masker krijg ik van boven naar beneden te zien, Onderwerp selecteren, Selecteer lucht, Penseel, Lineair verloop, Radiaal verloop, Kleurbereik, Luminantie. Dieptebereik is niet opgelicht en de optie Personen ontbreekt.
Afbeelding
Door het ontbreken van de 3 Horizontale streepjes en Personen lijkt het er op dat niet alle updates zijn aangebracht. Als ik controleer op updates, wordt versie 6.2 getoond en geen recentere versie.
Omdat ik niets in de Cloud doe, heb ik die updates niet geïnstalleerd. Zou mijn probleem daarmee te maken hebben?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Karina2 » vr mar 10 2023 3:42 pm

Zo te zien heb je niet de laatste versie.
Zelf werk ik ook niet in de cloud, daar zou het m.i. dan ook niet aan mogen liggen. Bij mij update die wel automatisch en dat gaat goed. Ben niet in de gelegenheid om te kijken wat die bij mij als versie weergeeft, maar dat heeft Hester hier boven al gedaan en ik vermoed dat dat de meest recente versie is. Ik zou dan ook eerst gaan updaten.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 3:56 pm

Dat updaten zal door het ontbreken van de laatste versie in het updateoverzicht helaas niet lukken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Hester » vr mar 10 2023 4:30 pm

Ik weet inmidels hoe je foto's plaatst. Dit zijn mijn maskers
Afbeeldingmaskers by Hester Wichers Hoeth, on Flickr
Hester

Clublid
Berichten: 219


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 5:49 pm

Precies! Dat zie ik ook in het NCN-magazine, maar niet op mijn scherm.
Afbeelding
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Richard » vr mar 10 2023 7:36 pm

Huidige Lightroom Classic versie is dit:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 7:46 pm

Dat zou ik ook verwachten. De vraag is wat is er bij mijn account of pc aan de hand?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Richard » vr mar 10 2023 9:21 pm

Heb je de optie om Lightroom Classic te installeren?:
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 10 2023 11:30 pm

Na activeren van Help en Foto werd het onderstaande scherm getoond.

Afbeelding

Dus met Lightroom, Photoshop en Lightroom Classic. Lightroom Classic met versie 11.0.1 in plaats van versie 12.XX
Ik heb LrC ook op mijn laptop staan, maar die gebruik ik niet voor bewerkingen. Daarop heb ik een kwartier geleden moeiteloos via Help en Updates de update naar versie 12.XX kunnen installeren.
Daar zijn nu onder het Histogram de 5 bewerkingsopties te zien en met Masker onder andere ook de nieuwe optie Personen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Minder maskeropties in LR Classic dan in artikel in magazine maart 2023

Berichtdoor Nikkormaat » za mar 11 2023 12:27 am

Eureka! Het probleem is opgelost. Nadat ik op goed geluk in de rechter kolom op het logo LrC naast versie 11.0.1 klikte verscheen een nieuw scherm met tot mijn verbazing links onder een klokje en in kleine onderstreepte letters Versie 12.2.1.
Nadat ik daarop had geklikt verscheen een nieuw scherm met opties voor verschillende upgrades. Daarna was de upgrade en installatie binnen enkele minuten afgerond.
Geweldig al die nieuwe, vooral portret-functies.
Iedereen hartelijk bedankt voor alle ondersteuning.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten