Snapbridge Wifi- Probleem

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor Nikkormaat » zo jun 25 2023 11:48 am

Als ik probeer mijn Z 6 ll door middel van Snapbridge te verbinden krijg ik op mijn smartphone (Samsung Galaxy J5) onder Instellingen / Wifi steeds een melding dat "Internet misschien niet beschikbaar" is.
Op de camera heb ik in het Set-Up-menu Bluetooth-verbinding uit staan en de Wifi-verbinding geactiveerd. Onder in de monitor wordt bij SSID de cameranaam getoond, met het wachtwoord en zie ik rechtsonder een kleine antenne knipperen, maar soms knippert die antenne niet.
Omdat de monitor steeds zwart werd, heb ik bij C 3 Uitschakelvertragingen alle opties op 10 minuten ingesteld en de Stand-by-timer op oneindig.
Toch verschijnt onder Instellingen / Wifi op mijn Smartphone de melding dat "Internet misschien niet beschikbaar" en soms dat er een verificatie-fout is opgetreden.
Ook wordt telkens op mijn Smartphone om het wachtwoord gevraagd. Na invoeren van het wachtwoord en activeren van de knop “Verbinden” krijg ik steeds de melding dat het wachtwoord onjuist is.
Herkent iemand deze problemen en weet iemand hoe deze te verhelpen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor henkk » zo jun 25 2023 6:00 pm

Met Snapbridge heb ik ook wel eens ruzie gehad maar dat kwam omdat ik de verbinding na een tijd uit het hoofd wilde herstellen. Dan maak je gemakkelijk een fout (zoals Bluetooth uit zetten; als er overgeschakeld moet worden naar Wifi doet Snapbridge dat zelf). Ik heb ook een Samsung (Excover 4s) maar de melding over onbeschikbaar internet die je aangeeft, herken ik niet. Uiteraard heeft de camera geen internet.

Het is zaak de instructies zoals hier: https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... ge_00.html vermeld, nauwgezet te volgen. Dan is het mij nog altijd gelukt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor Nikkormaat » zo jun 25 2023 6:48 pm

Dank je Henk voor de koppeling. Die ga ik downloaden. Ik had al bij Nikon Support gekeken maar daar kwam ik niet uit.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor p.visker » zo jun 25 2023 7:45 pm

Met SnapBridge heb ik ook al heel veel problemen gehad, met Bluetooth werkt het goed maar zodra je overschakelt naar Wi-Fi voor de bediening van je camera gaan de frustenringen komen!
Zat al eens in het veld in zuid Limburg waarbij ik het geheugen van de camera en telefoon gewist had en ging verbinding maken, na enkele foto's gemaakt te hebben verbinding verbroken en na een stuk verder gewandeld te hebben wilde ik weer een paar foto's maken, wat dus voor de zoveelste keer weer niet lukte met "geen verbinding mogelijk" :!: :?: :oops:
Dit met Emile (Nikon-school) besproken: telkens geheel het geheugen van telefoon en camera leeg maken.
In de app de batterij spaar functie uitschakelen (dus batterij wordt dan op de achtergrond wel gebruikt!)
En dan proberen weer verbinding te maken. (wat dus bij mij 8 van de 10 pogingen dus mislukt. - Nikon D500 met eerst de Samsung S8 en nu de S22.)
Heb met Nikon Nederland hier ook al eens over gehad, maar ze vinden het geen prioriteit om hier wat aan te doen!!!!!
Vind het zeer teleurstellend om met deze mogelijkheid leuke dingen te kunnen doen.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 184


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor henkk » zo jun 25 2023 7:55 pm

Tja, hier werkt alles gewoon al tijden en ik hoef Snapbridge niet eens geactiveerd te houden op m'n telefoon om toch de locatiegegevens op m'n foto's te krijgen. Geheugens leegmaken? Camera zou nog kunnen maar telefoon? Geen beginnen aan. Afstandbediening via Snapbridge/Wifi werkt ook gewoon. Foto's oversturen doe ik eigenlijk nooit.

Misschien iets voor een slot van een clubdag?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor Nikkormaat » zo jun 25 2023 8:27 pm

@ Henkk. De afbeeldingen uit de koppeling voor jouw D7500 zien er zodanig anders uit dan de weergave op mijn Z 6 II dat ik er helaas niet verder mee kom. Ik heb het opnieuw geprobeerd, maar nadat ik het wachtwoord (met wachtwoord weergeven aangevinkt) letterlijk heb ingevoerd, blijf ik een melding krijgen van "Onjuist wachtwoord".
Ook met Bluetooth krijg ik geen verbinding. Om uit te sluiten dat het aan mijn telefoon ligt, ga ik het met een anderen uitproberen. Anders kan ik misschien ondersteuning krijgen bij de leverancier van mijn camera.
@ P.Visker, Inderdaad erg teleurstellend, want die ene keer dat ik de verbinding aan de praat kreeg, ervoer ik het als bijzonder praktisch dat ik op afstand het scherpstelpunt en het diafragma kon instellen, terwijl ik door de cameraopstelling geen mogelijkheid had om de monitor op de camera te bekijken.
Je zou haast denken dat ze liever hebben dat Snapbridge problemen blijft veroorzaken om zodoende meer van hun eigen WR-R10 en WR-T10 afstandbedieningen te kunnen verkopen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor henkk » ma jun 26 2023 12:38 pm

Hector, ik heb (ook) geen D7500 maar de instructies zien er bekend uit (voor een D850). Misschien is het voor de Z-serie allemaal anders geworden maar dat verwacht ik niet omdat het nog steeds om dezelfde app gaat.
Als je geen Bluetooth verbinding hebt, gaat het meteen al mis want de opdracht om naar WiFi over te schakelen moet ook via Bluetooth (want andere verbindingen zijn er op dat moment niet). Dus probeer die Bluetooth verbinding eerst eens voor elkaar te krijgen. Dat werkt niet met een wachtwoord maar met een code die op beide apparaten te zien moet zijn (en gelijk).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor henkk » ma jun 26 2023 12:52 pm

Nog een suggestie: als je eenmaal zo ver bent om wifi voor het eerst te koppelen, doe dat op een plek zonder andere wifi netwerken. Zoiets als 'geen internet' of 'wachtwoord fout' duidt mi op dat hij op een verkeerd netwerk probeert te koppelen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor ben42 » ma jun 26 2023 1:53 pm

Wifi koppelingen.
Er van uitgaande dat dit bij meerdere camera's zo werkt.

Bij een Wifi koppeling dient de Camera als Wifi station. (En niet je router of je normale Wifi station).
Je camera heeft geen internet en omdat je mobiel wel met een Wifi (van de camera) verbonden is, heeft de mobiel ook geen internet via de Wifi (en 3/4/5/6G staan dan gebruikelijk uit voor internet).

De melding dat "Internet misschien niet beschikbaar" is, is dus logisch en normaal.


Dat wil nog niet zeggen dat de verbinding met de camera goed werkt, maar geen internet beschikbaar is dus op zich geen probleem.

Op de mobiel moet je soms het internet van de camera selecteren. Een mobiel zal soms automatisch de Wifi van de camera oppikken, maar vaak is er een sterkere Wifi in de buurt en dan kan dat ook opgepikt worden. Met Bluetooth worden vaak wel wat nodige gegevens doorgegeven zodat de Wifi verbinding gemakkelijker kan worden opgezet, maar Snapbridge is niet een van de betere producten voor het opzetten van een wifi verbinding. (Helaas).

Zelf gebruik ik Snapbridge 360/170 voor de keymission en omdat de keymission geen display heeft en voor instellingen afhankelijk is van een mobiel heb ik al vele malen zeer veel pogingen moeten doen om een goede verbinding te krijgen.
Vaak zonder succes. Wifi is niet Nikon's sterkste punt. De Keymissiong Snapbridge connection is zondermeer waardeloos.

Sterkte,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor p.visker » ma jun 26 2023 5:31 pm

Zelfs dus in zuid Limburg waar in de verste verte geen huis met Wi-Fi was kreeg ik bij de 2e keer dat ik hiermee wilde beginnen de melding "geen verbinding mogelijk".
Je moet dan van de camera en de telefoon het geheugen leeg maken en dan van begin af alle stappen weer doorlopen om de verbinding tot stand te brengen. (je ben dan weer een poos bezig en geen garantie dat het lukt!!!!!)
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 184


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge Wifi- Probleem

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 26 2023 8:00 pm

Ik vraag mij af of mijn smartphone mogelijk te oud is (2016). Met de recentere Apple I-phone van mijn dochter lukte de verbinding na enkele pogingen wel een keer.
Ik ben daarom benieuwd of gebruikers van recentere telefoons of die van Apple betere ervaringen met Snapbridge hebben.
Op mijn telefoon blijft Snapbridge meestal hangen op 1/5 van de cirkel die de proces-vordering aangeeft. Als Snapbridge een enkele maal toch verder gaat, valt op dat de camera de wifi-verbinding na enkele minuten automatisch beëindigd. Dit gebeurt dan terwijl Snapbridge pas op 2/3 is gekomen bij het bijwerken van de instellingen. Dat uitschakelen gebeurt ondanks dat ik de batterijbesparing op de camera heb uitgezet.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten