Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 26 2023 2:12 pm

Recent ondervond ik dat bij het gebruik van het schuifje "Nevel verwijderen"in Lightroom Classic eigenlijk direct een zwart vlak als resultaat volgt. Bij controles op foto's die ik eerder nogal fors met deze functie heb behandeld, bleek ook dat in LrC nu deze foto's alleen een zwart vlak geven. Heeft iemand daar ook ervaringen mee???
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 26 2023 2:20 pm

Ik heb gemerkt dat de nevelschuif met voorzichtigheid moet gebruiken, maar heb nooit zwarte vlakken opgemerkt
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Patrick » zo nov 26 2023 5:30 pm

Het is een schuif die slim met contrasten werkt, maar je wel gericht en met beleid moet inzetten. Je kan natuurlijk ook een masker gebruiken als je ongewenste resultaten krijgt op bepaalde delen van je foto.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Henk » zo nov 26 2023 5:48 pm

Gert, zet in de instellingen onder het tabblad Prestaties de optie GPU gebruiken eens op "uit" en probeer het dan nog eens.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Patrick » zo nov 26 2023 6:25 pm

Henk schreef:Gert, zet in de instellingen onder het tabblad Prestaties de optie GPU gebruiken eens op "uit" en probeer het dan nog eens.

Waarom zou de plek WAAR het berekend wordt in je computer uitmaken? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 26 2023 7:21 pm

Problem solved, maar…..
Ik had vandaag mijn laptop uit en weer aan gezet zonder resultaat. Nu, na enkele uren uitgestaan te hebben, ik de laptop (Macbook Pro i9) weer opstart lijkt het probleem verdwenen. Ik heb niets met de GPU gedaan en het schuifje gedraagt zich weer zoals het hoort.
Ik hou het opeen eenmalige hik. Bedankt allemaal voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor pimmetje » zo nov 26 2023 7:26 pm

Op mijn Mac heb ik hardware versnelling uitgeschakeld nadat ik soortgelijke problemen had met Capture One. Ik was meteen van die problemen verlost. Weet niet of het vergelijkbaar is want ik heb er verder geen verstand van.
pimmetje

Clublid
Berichten: 975


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor ReneG » ma nov 27 2023 11:41 am

Ik werk al jaren met hardware versnelling (Windows), maar heb dit recent in Lightroom uit moeten zetten omdat ik werd geconfronteerd met 'zwarte vlakken', zij het bij andere functies. Toen ik hardware accelleration met de GPU uitschakelde was het verdwenen. Doe met die informatie wat je wilt. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Henk » ma nov 27 2023 8:51 pm

Patrick schreef:
Henk schreef:Gert, zet in de instellingen onder het tabblad Prestaties de optie GPU gebruiken eens op "uit" en probeer het dan nog eens.

Waarom zou de plek WAAR het berekend wordt in je computer uitmaken? :shock:


Ik had een soortgelijk probleem (zwarte vlakken) met de verwijdertool. Contact gezocht met Adobe en probleem was opgelost met het uitzetten van de GPU. Probleem was alleen op mijn Macbook, niet op mijn Windows pc.
Als ik GPU weer aanzet, treedt het probleem ook weer op.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor ReneG » ma nov 27 2023 11:34 pm

Patrick schreef:Waarom zou de plek WAAR het berekend wordt in je computer uitmaken? :shock:


De driver (software) die de GPU aanstuurt is een andere dan die je CPU aanstuurt. Daar kunnen dus bugs, incompatibiliteiten etc optreden. Zeker GPU drivers worden ontzettend vaak geupdate om ze te optimaliseren voor games etc. Ze zijn ook relatief complex omdat ze geoptimaliseerd zijn voor duizenden games en applicaties, waar een CPU driver relatief eenvoudig en generiek is. met veel minder uitzonderingen. Simpel gezegd, bij een GPU driver kan dus meer mis gaan. Daarnaast zijn de meeste fotobewerkingsprogramma's ook niet de stralende voorbeelden van goed programmeerwerk. En dan hebben we het nog niet eens over de micrcode in de processors, de complexiteit van parallel processen, pipelines etc etc.

Dus bij GPU driver updates (waarvan er veel zijn) gaat er vaker wel eens wat fout. Werken via de CPU is vaak wat stabieler (maar ook iets trager). Maar daarom is de GPU uitschakelen vaak een oplossing voor dit soort problemen.

Bij mij begon de ellende na een recente GPU driver update. Kan na een paar weken ook zomaar weer opgelost zijn. In de praktijk helaas een kwestie van proberen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Classic: nevel verwijderen geeft zwart vlak

Berichtdoor Tony D » di nov 28 2023 12:03 am

Ik heb net mijn GPU-driver geüpdate. Ik kan nu weer de nieuwste versie van Topaz Photo AI (2.2.2) draaien. Hopelijk krijg ik nu geen problemen met andere software zoals PS en LrC.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten