LR Classic oude dere foto's terughalen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor jan24 » do nov 30 2023 10:56 am

Ik werk nogal (te) gestructureerd.
Mijn foto's bewerkt in 2023 kan ik probleemloos ophalen.

Foto's voor 2023, onbewerkte NEF bestanden, heb ik gerangschikt per jaar apart opgeslagen in diverse mappen.
Zo ook de catalogussen van voor 2023. Maar nu wil ik bepaalde foto's uit 2021 opnieuw in LR laden zoals ik ze destijds bewerkt had. Foto's worden geladen, maar ik krijg ook de melding dat betreffende bestanden, wel zichtbaar in LR, enigszins geblurd,niet te vinden zijn.
Ik begrijp dat de catalogus verwijst naar een specifiek pad, wat er natuurlijk niet meer is.
Is er een mogelijkheid om NEF foto's die elders opgeslagen zijn toch inclusief de toegepaste bewerkingen in LR ingeladen te krijgen en daarna alsnog te exporteren zijn.

Ik heb de definitief bewerkte versies ook, maar die zijn in JPEG, maar ik wil de i9n LR bewerkte NEF foto's opnieuw bewerken in een ander programma en daarom in TIFF formaat exporteren.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor jan24 » do nov 30 2023 11:12 am

Probleem opgelost, gevonden.
In Bibliotheek module links onder mappen kun je de optie Map zoeken aanvinken. Staat in een rolmenuutje.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor Highlander » do nov 30 2023 1:19 pm

Fijn dat het gelukt is Jan en dat je moeite hebt genomen de oplossing met ons te delen 👍
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor Patrick » do nov 30 2023 9:48 pm

Tip: probeer alle verplaatsingen vanuit Lightroom zelf te regelen; dan blijven de verwijzingen werken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor Vincent » vr dec 01 2023 9:56 am

Patrick schreef:Tip: probeer alle verplaatsingen vanuit Lightroom zelf te regelen; dan blijven de verwijzingen werken.


Niet helemaal mee eens... Heb je echt weinig verstand en gevoel met computers, dan vooral in Lightroom doen. Maar het verplaatsen in Lightroom gaat gewoon behoorlijk traag, en ik heb in het verleden wel regelmatig corrupte files gehad als ik in Lr zelf mappen verplaatste.

Zodra je eenmaal het principe snapt hoe lightroom verwijzingen heeft naar de mappen op je computer (of op externe schijven), dan is het eigenlijk veel sneller en betrouwbaarder om de het verplaatsen buiten lightroom om te doen. Dan kun je, zodra je het nodig hebt, de verwijzingen goed te zetten door rechtermuisknop op de folder en dan de nieuwe locatie van de map te selecteren. Ook erg fijne manier van werken als je met mobiele archieven werkt trouwens.

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor jan24 » vr dec 01 2023 3:13 pm

Ik heb de foto's die vanuit de camera zijn overgezet naar de PC in mappen staan en de catalogusnamen zijn identiek aan de map namen. Nu ik de truc doorheb kan ik de juiste catalogus combineren met de bijbehorende map.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR Classic oude dere foto's terughalen

Berichtdoor Patrick » vr dec 01 2023 4:53 pm

Vincent heeft gelijk dat je grote hoeveelheden foto's beter buiten Lightroom om kan verplaatsen en dan de koppeling herstellen. Maar in de regel; als je klaar bent met een setje foto's en je verplaatst ze bijvoorbeeld naar een extern medium, dan is het prima te doen binnen LR zelf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten