Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Berichtdoor weimaraner » zo feb 04 2024 7:09 pm

Hopelijk is er hier iemand die me verder kan helpen met een soft- (of hardware) vraag.
Afgelopen week is mijn oude 22" Eizo monitor na iets van 12-14 jaar trouwe dienst overleden en ik heb vanmiddag een nieuwe gehaald, een wat grotere nu van 27" (Eizo CS2731).

Helaas waren de DIsplayPort kabels uitverkocht dus de desktp PC met de meegeleverde USC C kabel aangesloten - geen signaal. Daarna de meegeleverde HDMI kabel - wederom geen signaal. Uiteindelijk wel beeld met een DVI kabel die ik nog had liggen (mijn vorige monitor was ook met een DVI kabel aangesloten).

In eerste instantie een vierkant opgerekt beeld in het midden van het scherm:
Afbeelding

Na het monitor-menu ontdekt te hebben de monitor op "full screen" gezet en nu wel volledig beeld maar ... het lijkt een verkeerde resolutie te zijn want teksten op het scherm zijn bijna niet leesbaar. Output signaal van de PC staat op de aanbevolen 2560 x 1440 resolutie maar als ik in het menu van het beeldscherm kijk lijkt de monitor maar 1280 x 1440 te ontvangen (althans, dat denk ik hier uit af te leiden):
Afbeelding

Iemand enig idee wat dit probleem is - en hoe ik het op a lossen? Alvast dank.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Berichtdoor Richard » zo feb 04 2024 7:30 pm

Heeft de steker alle pinnen? Meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3582


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Berichtdoor weimaraner » zo feb 04 2024 7:53 pm

@Richard, bedankt, ben druk aan het Googelen en dat kan wel eens een dingetje zijn. Kom er inderdaad net achter dat ik blijkbaar een DVI-I single link kabeltje heb en die geeft niet de allerhoogste resolutie door.
Inmiddels een (kleiner) leenscherm via de HDMI aangesloten en die geeft ook "no signal" dus dat mijn nieuwe scherm het via de HDMI niet doet ligt aan de PC, niet aan het nieuwe scherm. Misschien is dat met de USB-C dan ook wel het geval.
Voor nu blijft over het proberen met een DVI-I dual link (of DVI-D) kabel (die heb ik helaas niet) of een display port kabel (die wilde ik er vanmiddag al gelijk bij kopen maar waren helaas uitverkocht).

Vanavond beeldbewerken zit er dus niet meer in helaas.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Berichtdoor Patrick » zo feb 04 2024 8:08 pm

Ik kan bij mijn Dell ook alleen de hoogste resolutie halen via de displayport. Nu is het niet altijd zo strict, maar niet elke aansluiting is even geschikt en de verschillende kabeltjes helpen ook niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help, probleem met schermresolutie (denk ik)

Berichtdoor weimaraner » zo feb 04 2024 11:29 pm

Bedankt voor de tips, inmiddels draait de boel. De USB-C aansluiting van de PC lijkt niet te werken en de HMDI aansluiting ook niet - maar toen ik verder aan de slag ging ontdekte ik naast het afdekkapje van de DisplayPort nog een HDMI poort (alleen daar stond niet in dikke letters "HMDI" bij). En die deed het wel ... Ook met de net even snel bij mijn schoonvader gehaalde DIsplayPort-kabel werkt het.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten