welk objectief moet ik mee zeulen?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor annoh » ma feb 27 2023 10:32 pm

Op dit forum wordt regelmatig de vraag gesteld welk objectief aangeschaft zou moeten worden. De vraag: 'welk objectief zal ik in mijn cameratas stoppen' lijkt er een beetje op.

Binnenkort geef ik weer een presentatie over straatfotografie. Als voorbereiding op die presentatie heb ik bekeken bij welke brandpuntafstand ik de pakweg 50 straatfotografie foto's die ik laat zien genomen heb.

De grafiek laat veel zien. Ik werk graag met super groothoek en tele maar veel minder met standaard en gematigd groothoek. En als ik op gewicht zou moeten bezuinigen en 1 objectief mee zou moeten nemen dan red ik me aardig met alleen een 24-105mm.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor Bert vD » ma feb 27 2023 10:53 pm

Dan is dus mijn oude 16-85 een goeie. Wel een DX en 4-5.6. Maar komt goed in de buurt. En voor jou de de 24-105. Duidelijke zaak zou ik zeggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor Tony D » ma feb 27 2023 11:01 pm

En daarom ben ik aan het sparen voor een Z6ii met een 24-120mm f/4 lens ervoor!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2744


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor annoh » ma feb 27 2023 11:35 pm

De grafiek zegt alleen iets over mijn fotografie!!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor Patrick » di feb 28 2023 12:28 am

Je punt is duidelijk. Altijd goed om naar dit soort zaken te kijken. Maar eerlijk gezegd vind ik dit vreemde waarden voor wat jij straatfotografie noemt. Ik ken de foto's niet, maar voor mij is straatfotografie met langebrandpunten (boven de 85mm) wel erg veilig en makkelijk. Daarentegen schiet je blijkbaar ook veel in het 16-23mm bereik. Dát zijn vast gemiddeld genomen de interessantere beelden. Klopt mijn vooroordeel?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor annoh » di feb 28 2023 12:45 am

Mijn serie op Bali, in Havanna en in Paramaribo heb ik gemaakt met 16-35mm en 70-200mm Full Frame. Dus of mensen in de context plaatsen of mensen isoleren. Ik kwam er achter dat ik relatief veel shots gedaan heb bij net iets meer dan 100 mm. Blijkbaar vind ik de beeldopbouw dan mooi en het is voor mij een plezierige afstand tot mijn medemens.

Afgelopen jaar was ik in noordelijk Vietnam incl. Hanoi. Mijn 70-200 heb ik heel weinig gebruikt. Ik had een 16mm i.p.v. een 14-35mm mee genomen want ik had maar een klein rugzakje waar alles in moest. Die 16mm heb ik niet gebruikt.

Dit voorjaar ga ik naar Silezië, grensgebied Polen-Tsjechië. Ik ben nu al wat aan het contact leggen. Zo ga ik een dag met een Poolse fotograaf op stap. En ik heb contact met een Tsjechische fotoclub. Omdat gewicht minder belangrijk is neem ik 14-35, 24-105 en 70-200 mee. Als ik op een bepaalde dag weinig mee wil nemen dan 24-105mm, zie grafiekje.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor ben42 » di feb 28 2023 4:47 pm

Welke brandpunten gebruik ik het meest:

Afbeelding

Een iets andere representatie. Ook daarom een cummulatief grafiekje. Hierin is te zien dat (vrijwel) alles tussen de 8 en 200 mm zit. Bij 8 mm zitten we al op ruim 40 procent :wtf: van de foto's. Daarna pieken bij 16 mm (8-16), 18 mm (18-200), 50 mm (1.8 / 50) en nog een kleine piek bij 200 want meer mm heb ik niet.

Te zien is dat ik bij zoomobjectieven vaak de uiterste stand gebruik. (Bijna 72 procent van de foto's is gemaakt met of vast brandpunt of uiterste stand van de zoom). (Zou je bereid zijn tot 2/3 van de grote te croppen, dan kom je op ruim 80 procent van de foto's uit). De zoom wordt dus vooral gebruikt om lenswissel te voorkomen.

Let Op!
Hier zie je mijn voorkeuren, beslist niet representatief anderen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor annoh » di feb 28 2023 9:39 pm

Is dit full frame of een ander formaat?

Ik heb zelf alles omgerekend naar full frame. Bij mij is een klein deel gemaakt met APS-C en rolfilm, veruit het meeste met full frame.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief moet ik mee zeulen?

Berichtdoor ben42 » di feb 28 2023 10:47 pm

DX
Ben

(Alleen DX DSlr. En alleen over de periode dat ik over dezelfde lenzenset beschikte.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten