Jpg vs raw (Sony)

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor MartiNikon » do apr 11 2024 4:36 pm

Beste forumleden,

naast Nikon, schiet ik ook wel eens met de camera's van mijn vrouw, een Sony RX10m4 en een A6700.
De foto's uit de RX10, in jpg-formaat, hoef ik alleen maar iets bij te snijden en af en toe iets recht te zetten.
De jpg's uit de A6700 zien er veel fletser uit dan die uit de RX10. Ik heb al de nodige creatieve stijlen (vergelijkbaar
met Nikon picture controls) aangepast, maar dan nog. En dan de raw's uit de A6700. Het lukt mij niet om, met
Photoshop elements 2020 ook maar in de buurt te komen van de jpg's uit de RX10.
Daarom een paar vragen:
1. raw geeft veel meer mogelijkheden om in postprocessing aanpassingen te doen, maar wat moet ik instellen om
op zijn minst acceptabele kleuren uit die A6700 raw's te halen? Ik heb een boek van Scott Kelby (welliswaar LR),
maar kom er niet echt uit.
2. A6700 eruit en RX104 handhaven. Hiermee mis ik dus het genot van verwisselbare lenzen en een APS-c sensor
(De rx10 heeft een 1" sensor).
3.Sony eruit en Nikon erin? Kan, maar brengt een kostenplaatje mee, kosten die ik liever in een Z 180-600 steek (;-))

Even in het algemeen, als ik een NEF bewerk, dan pas ik de schaduwen, de hooglichten en de scherpte iets aan.
Vervolgens verwijder ik de ruis (Topaz) en heb dan een foto die veel overeenkomsten vertoond met de jpg.
Bij Sony werkt dat dus anders. Wat is jullie ervaring met raw vs jpg?

Overigens, ik heb deze vraag ook op een Sony-forum geplaatst, maar kreeg daar meteen een opmerking dat dergelijke vragen
daar niet thuis horen, op een toon die mij totaal niet aanstond. Gauw mijn account verwijderd. Kritiek vind ik niet erg, maar
meteen iemand afbranden omdat ik onder het verkeerde kopje een vraag stelde hoeft van mij niet.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor henkk » do apr 11 2024 6:52 pm

Kun je ergens een paar bestanden neerzetten om te proberen en te vergelijken?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4952


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor Skippy » do apr 11 2024 6:55 pm

Is ook mijn idee. In potentie kleurrijke beelden dan graag.
Skippy

Moderator
Berichten: 11695


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor MartiNikon » vr apr 12 2024 7:53 am

Gisteravond deed zich een zeer onverwachte gebeurtenis voor, een kennis wilde de beide Sony's hebben en bood daar een zeer goede prijs voor.
Hij heeft beide camera's getest en goed bevonden. Ook "mijn probleem" met de kleuren van beide camera's uitgelegd en hij heeft dat ter plekke gechecked,
maar vond dat geen probleem (Lightroom gaat toch anders om met kleuren dan mijn oude versie van Photoshop elements). Ik ben ook bang dat ik een andere
laptop (2016) moet, met een IPS-scherm, want de foto's op zijn laptop zagen er heel anders uit dan op de mijne.
Anyway, we gaan nu op zoek naar een Z5(0) (en een andere laptop). Dit draadje kan gesloten worden.

Skippy en Henk, bedankt voor jullie reactie.

Groeten van
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor Skippy » vr apr 12 2024 8:41 am

Dat is inderdaad ook een manier om een probleem op te lossen. Succes met de zoektocht naar nieuwe spullen, altijd leuk!
Skippy

Moderator
Berichten: 11695


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Jpg vs raw (Sony)

Berichtdoor keenoncoolstuff » vr apr 12 2024 3:51 pm

Een nieuw scherm kopen en hopen dat het daarna beter wordt is één ding. Een betere oplossing is op marktplaats een Spyder op de kop tikken en je display kalibreren. Dan weet je tenminste zeker dat wat je ziet ook klopt met de werkelijkheid.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten