Nieuw Ricoh concept - wissel objectief+sensor

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Nieuw Ricoh concept - wissel objectief+sensor

Berichtdoor ArendV » di nov 10 2009 2:32 pm

Ricoh introduceert een nieuw modulair concept voor digitale fotografie. Dit systeem werkt met verwisselbare objectief/sensor units.
De sensorgrootte varieert tot maximaal APS-C en afhankelijk van de sensorgrootte variëren ook de afmetingen van de lens.

Een interessante nieuwe ontwikkeling. Ik vraag me wel af wat de kosten van dit systeem worden.
Alle technologie - sensor, objectief en processing unit - zit in de verwisselbare unit, die dus wel erg duur moet worden. En dus is de kostenbesparing door steeds met dezelfde simpele basiscamera - Een LCD scherm met wat knoppen en een accu - te werken volgens mij beperkt.

hier een preview van dpreview.
Bij introductie zijn er 2 units beschikbaar:
1. 24-72mm F2.5-4.4 VC op 10 MP CCD 1/1.7 inch compact sensor
2. 50mm F2.5 macro op 12.3 MP CMOS APS-C sensor
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw Ricoh concept - wissel objectief+sensor

Berichtdoor Patrick » di nov 10 2009 3:16 pm

Dit is me net wat te geniaal. Is het niet (meer) slim om een duur onderdeel als een sensor te hergebruiken? :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw Ricoh concept - wissel objectief+sensor

Berichtdoor Skippy » di nov 10 2009 4:01 pm

Ricoh zat blijbaar klem; als kleine speler op de digitale cameramarkt moeten ze onder druk van de recente Micro Four Thirds-ontwikkelingen met iets komen. Een dslr is niet te doen die markt is vergeven, aansluiten bij Micro Four Thirds willen of mogen ze niet en hun huidige compacts zitten aan de technologische grens. Dus de creatieve vlucht naar voren met een nieuw systeem. Een grote gok, of het wordt een succes of de rol van Ricoh is uitgespeeld. Overigens heeft Ricoh een trouwe schare volgelingen en een team ontwikkelaars dat datgene maakt wat serieuze fotografen aan wensen hebben. Qua bediening en bouw zijn die Ricoh's veel beter dan alle andere compacts, ik heb nog steeds heimwee naar mijn GRD2 ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten