Leica; hulp gevraagd

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor JJ92 » za apr 03 2010 8:38 pm

Sinds kort is de hoeveelheid fotoapparatuur thuis door een erfenis behoorlijk uitgebreid.

Waar gaat het om?
Vandaag hebben we de spullen in kaart gebracht, het gaat om spullen van een (technisch) fotograaf:

grofweg onder te verdelen in
- Canonspullen: objectieven en een body, ringflitser, gewone flitser: dat gaat waarschijnlijk ingeruild worden, 't is Nikon dat de klok slaat...
- Leicaspullen; daar gaat het ons vooral om
zo'n 15 objectieven, van fisheye tot tele, o.a.
19 mm 2.8, 24 mm 2.8, 60 mm 2.8, 100 mm 4 met balg, 400 mm 6.8 en dus nog veel meer prachtobjectieven :D
Er zat twee keer een R4 body bij.

Ik heb begrepen dat Leica sinds kort is gestopt met het R-systeem, alleen kan ik weinig vinden over de compatibilteit van de objectieven met de (nieuwe) digitale body's.

Er moet dus een keuze gemaakt worden: Nikon body of Leica body, en digitaal is eigenlijk een must; Misschien handig om te weten: zelf heb ik o.a. een D300. Ergens (http://www.leitax.com/leica-lens-for-nikon-cameras.html) las ik dat je Leica-objectieven kunt 'ombouwen', iemand ervaring?

Weet iemand waar ik kan beginnen met zoeken of heeft iemand anders nuttige tips? Post a.u.b. een reply, dan word ik blij :-)

p.s. ik heb zelf al heel veel pagina's bezocht, maar zag door de bomen het bos niet meer
JJ92



Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor George Fennes » za apr 03 2010 9:10 pm

Je zou Harrie Gerrits kunnen vragen.
Hij is heel lang NCN lid geweest, maar zit nu bij Remoss op http://www.lightcatch.nl/viewtopic.php?f=51&t=970 onder de naam Qwerty.
Hij heeft een hele Leica uitrusting gehad, maar fotografeert nu met een compact Panasonic dacht ik.
Maar Harrie weet er heel veel van af.

Succes

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor Melliw » za apr 03 2010 9:12 pm

Mikemix op datzelfde forum weet je waarschijnlijk ook wel meer te vertellen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor evertfoto » za apr 03 2010 10:45 pm

TIP: Laat de Leicaspullen taxeren door een betrouwbare fotohandelaar/taxateur, verkoop eventueel deze en verwacht er aub niet te veel voor te vangen.
De Leicaverzamelaars kopen (bijna) alleen nog naar apparatuur in mintconditie. Voor de gebruiksapparatuur geven ze maar weinig geld.
evertfoto



Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor JJ92 » za apr 03 2010 11:03 pm

Bedankt, ik heb daar een topic geopend

Even voor de goede orde, alle Leicaspullen zijn en blijven eigendom van mijn vader, ik mag het natuurlijk gebruiken :roll:, geen intenties om het te verkopen ;-)
JJ92



Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 04 2010 2:08 am

Maar als het alleen de bedoeling is om te gebruiken, wat is dan de intentie van je bericht?
Voor gebruik op een Nikon moet je de lenzen ombouwen, en heeft zijn beperkingen ten aanzien dat het na ombouw geen lichtmeting biedt, geen automatisch diafragma, dus je ziet het beeld in de zoeker alleen bij de stand van het diafragma wat je gebruikt. Dan zou je die lenzen praktisch gezien alleen met open diafragma of hooguit een stop kleiner moeten gebruiken.
Het lijkt mij allemaal niet zo interessant om om te bouwen. Het heeft IMO teveel negatieve effecten in het praktische gebruik.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor JJ92 » zo apr 04 2010 8:06 am

de andere mogelijkheid is een digitale Leica, maar welke geschikt zou zijn, ik zou het echt niet weten, vandaar ;-)
JJ92



Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor Frank Roelofs » zo apr 04 2010 8:24 am

Dan zul je op zoek moeten naar een R8 of R9 met een Modul R digitale achterwand. Dit is de enige mogelijkheid om de R lenzen zonder aanpassingen te gebruiken.

Of je gaat gewoon fotograferen met die R4 en laat de negatieven inscannen. Ken Rockwell is hier bijna lyrisch over.

En lees dit artikel eens, zou bijna zelf ook weer overstappen. :wink:
http://www.imx.nl/photo/Film/page169/page169.html
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 04 2010 11:34 am

Frank R schreef:En lees dit artikel eens, zou bijna zelf ook weer overstappen. :wink:
http://www.imx.nl/photo/Film/page169/page169.html

In dat artikel tref ik in ieder geval al twee controversiële bewerkingen aan die het digitale bestand geen doen en de vergelijking daarmee onbetrouwbaar maakt.
1. Het digitale Leica M9 bestand wordt met Silver FX Pro bewerkt als "Kodak Panatomix X". Met die bewerking wordt ruis toegevoegd.
2. Er wordt een verkeerd algoritme gebruikt om bestanden op te schalen, te zien aan de brokkelige uitvergrootte pixels.

Mogelijk dat met de juiste tools en algoritmen er nog steeds een verschil is, maar beslist niet het verschil wat je nu ziet.
Verder gaat de vergelijking ook mank in de gebruikte gevoeligheden en een type film met duidelijk een ander karakter wat voor kleur niet normale grijswaardenomzettingen geeft (orthografisch materiaal), en een wat steile gamma). De speciale Spur Orthopan film heeft een gevoeligheid van circa ISO 16 - 20 (25 maximaal).

Afgezien of je zwart-wit film materiaal zou moeten vergelijken met digitale sensors die in basis voor het vastleggen van kleur zijn afgestemd met de Bayer patroon pixels waaruit een sensor bestaat. (Appels en peren vergelijking). Zou je sensors zonder RGB filters uitvoeren voor zuiver een licht-donker (zwart-wit / grijswaarden) weergave, kom je wellicht ook dan aan een hogere kwaliteit, beter gedetailleerd beeld. Iets wat in Leica forums wel eens is geopperd, dat er gebruikers zijn die specifiek in zwart-wit werken en best een aangepaste camera zouden willen gebruiken die niet op kleur is afgestemd.

Vreemd en jammer dat Leica geen LiveView mogelijkheid toepast op zijn digitale Leica meetzoeker camera's. Daarmee laten ze een behoorlijk potentieel liggen aan mogelijkheden. Met die mogelijkheid zou je met een tussenring Leica R objectieven op M-camera's kunnen gebruiken en via de LiveView kunnen scherpstellen. Leica R objectieven hebben een grotere basis tot het filmvlak dan M-camera's, vandaar dat technisch gezien het vrij simpel moet zijn om met een tussenring die lenzen op M-camera's te kunnen inzetten. Wel met de beperking dat het meetprincipe met dubbelbeeld van een M-camera in de zoeker je dat niet kunt gebruiken. (Vandaar LiveView).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Leica; hulp gevraagd

Berichtdoor JJ92 » ma apr 05 2010 8:01 am

mag een slotje op,

't wordt Leica analoog
JJ92




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten