dia kopiëren/digitaliseren

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor gs-ser » za apr 19 2014 11:11 am

[quote="Léon Obers"]
Bij F22 heb je wel behoorlijk last van afnemende algemene scherpte door diffractie.

Anti New glas simpel gewoon van 35mm diaraampjes "met glas" (ik dacht van GePe), daar zo'n glaasje uitgehaald, en met dubbelzijdig klevende folie aan de randen (waar bij de film de perforatie zit) in de negatiefhouder geplakt.
Het glaasje zelf is dun genoeg om in zo'n houder te plaatsen.

Bedankt voor de tips. Daar kan ik wel wat mee. Ik zal dan alleen iets moeten verzinnen voor mijn negatiefhouder, daar kan ik geen glaasje op kwijt.Overigens drukt mijn huidige negatiefhouder de negatieven al heel aardig vlak.


Mijn bedoeling is de volgende: omdat ik alleen maar de negatieven heb (had) en geen foto's, was het zaak om snel een idee te krijgen van wat ik in de doos had. Ik zag me niet eerst elk negatief op een lichtbak bekijken om vervolgens van de geselecteerde negatieven een kopie te maken. Dat zou teveel tijd vergen en dan vergaat me binnen één dag de zin.
En ik wilde er niet te veel geld aan kwijt.

Deze opstelling geeft me snel een goed resultaat. Nu kan ik mijn dochters een selectie op cd-rom geven, ik kan voor mezelf een mooi album maken van de 50 mooiste foto's en ik kan een paar mooie afdrukken maken voor aan de muur.
Zonodig maak ik een nieuwe kopie (eventueel met een glaasje achter het negaftief... En met een andere diafragma... :D :D ) voor de echte juweeltjes die ik afgedrukt wil hebben op een groter formaat.

Ik heb de negatieven meteen maar in een klapper gestoken met Herma opbergtassen, zo kan ik direct terug vinden wat ik zoek.

Ook de dia's gaan op een cd-rom, dat zijn foto's uit mijn jeugd en van vóór mijn tijd. Mijn 13 broers en zussen zijn erg geïnteresseerd.
Het gaat hier dus vooral om een, zeg maar, beeldverhaal, en niet zozeer om perfecte foto's en dia's, die zonodig afgedrukt moeten worden. Kan wel, maar hoeft niet.
Gebruikersavatar
gs-ser

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor Ed Post » za apr 19 2014 11:44 am

Kan toch heel simpel op deze manier?

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor Léon Obers » za apr 19 2014 4:45 pm

Ik weet niet wat de vorige poster aan opnameformaat heeft, maar die repro diahouders zijn doorgaans afgestemd op het FX formaat.
Bij DX heb je alleen een crop uit een dia. Meestal kun je de afbeeldingsmaatstaf met dat soort voorzetstukken ook niet variëren.
(Datgene wat de vorige poster dus juist wel doet m.b.v. een slede).

Voor de verlichting moet je ook daar alsnog licht op dat opaalglaasje gebruiken. Met een open niet afgeschermde flitskop waar je dan vanuit de camera recht tegenin kijkt, is ook niet de oplossing met 200 knipjes per uur. Daar bewijst die dichte lichtkast nu juist zijn werkzaamheid.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor gs-ser » za apr 19 2014 5:55 pm

Idd. Ik heb een D7000, DX-formaat dus. En simpel is maar betrekkelijk, ik moet er niet aan denken om mijn dia's een voor een door dat apparaat te moeten halen. Nog maar te zwijgen over de negatieven, want die zijn niet eens ingeraamd...
Gebruikersavatar
gs-ser

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor henkk » ma apr 18 2016 7:35 pm

misschien met je nieuwe DSLR nog maar eens de eerstgenoemde werkwijze proberen. Ik heb er goede ervaringen mee: PB-4 balg met PS-4 diahouder en 60 mm Nikkor op een FX. Voor een DX camera heb je ca. een 85 mm lens nodig, dan kan het ook.
Lichtbron een LED-ring of evt. buitenlicht. Met een flits kan het ook, flitsen tegen een wit vlak achter de diahouder.
Contrast etc. zijn in nabewerking goed beheersbaar. Verwacht geen wonderen, wat er niet in zit haal je er niet uit.
Als je dia's gaat projecteren krijg je alle lensfouten etc mee. M.i. geen kwaliteit.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia kopiëren/digitaliseren

Berichtdoor ersy » zo mei 29 2016 12:08 pm

Gisteren al geplaatst en vandaag verdwenen!
En wederom verdwenen.
Misschien is het handig als jij jou postvak eens bekijkt.
Daar zit een uitleg in over wat er gebeurd is.
Kijk ook hier eens.
ersy

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten