Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Berichtdoor JJ92 » ma mei 03 2010 7:35 pm

Een mond vol. Er was eens zo'n objectief, alleen zonder digitale body. Dus volgde ombouw. Hierbij een verslagje en wat foto's. Op- en aanmerkingen op de foto's zijn uiteraard van harte welkom, Dies diem docet.

We (mijn vader en ik ;-)) hebben gebruik gemaakt van een Leica R to Nikon F adapter, verkrijgbaar bij Fotoshop Aalten http://www.fotoshopaalten.nl/advanced_search_result.php?keywords=leica+r+nikon&osCsid=d5ee6b3e0cd327f1ebf0da4fa56839f5. Snelle levering en lage prijs :duimop: . Het is een vrij simpele constructie. Wie heeft er thuis een draaibank staan?
Een handleiding voor de ombouw stond op de Leitac site (prijzen liggen hier wat hoger). Voor verschillende Leica objectieven bestaan verschillende ringen. Hier voldeed de standaard. Met dus deze handleiding http://www.leitax.com/conversion/leica/elmarit-60-macro/index.html, een setje kleine schroevendraaiers en wat vaseline is het goed te doen.
(1) in ombouw
Afbeelding
Dit was het resultaat, ziet er een stuk bescheidener uit dan die zoommonsters van Nikon

(2)
Afbeelding

Wat foto's van het losse objectief:
(3)
Afbeelding
(4)
Afbeelding
(5)
Afbeelding
(6)
Afbeelding

Het wisselen van het objectief is net iets anders dan de standaard Nikkor. Het objectief kan niet recht in de camera. Er staat een rood puntje op (op de foto tegenover het witte puntje op de body). De kant daar recht tegenover 'haak' je in de camera, vervolgens gewoon 'dichtdoen' en draaien tot 'ie klikt.
(7)
Afbeelding

Op macro-gebied heb ik nog niet zoveel ervaring. Deze foto's zijn gemaakt zonder statief :oops:, de meest rond 1000 iso. Capture NX heeft de NR en verscherping gedaan. Ik ben niet verder gegaan dan f/8. Volgende keer wel met statief. Overigens had ik in de camera de brandpuntsafstand van een non-cpu objectief ingesteld op de waarde die de 90 mm het meest naderde (1,5*60 = 90), nu zie ik in de EXIF 129 mm, volgende keer dus even aanpassen.
(8)
Afbeelding
(9)
Afbeelding
(10)
Afbeelding
(11)
Afbeelding
JJ92



Onderwerp:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Berichtdoor selcuk » ma mei 03 2010 10:41 pm

Mooi project ik hou hier wel van!
Ik zou wel wat meer sleutelaars zoals jij aan het werk willen zien hier.

Alleen vind ik het resutaat inderdaad tegenvallen.

Brandpunt afstand zou je niet moeten verlengen met cropfactor.
Gewoon 60 mm opgeven dan komt het wel goed met je belichting(waar spotmeting wordt gebruikt bij non-cpu objectieven)
Gebruikersavatar
selcuk

Clublid
Berichten: 693


Locatie: Zaltbommel
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Berichtdoor Léon Obers » ma mei 03 2010 11:54 pm

selcuk schreef:Brandpunt afstand zou je niet moeten verlengen met cropfactor.
Gewoon 60 mm opgeven dan komt het wel goed met je belichting (waar spotmeting wordt gebruikt bij non-cpu objectieven)

Voor de lichtmeting maakt het niet uit, het is enkel een andere waarde in de EXIF gegevens. Verder wordt er default niet direct spotmeting gebruikt, maar meting met nadruk op het centrum (zoals vroeger de Nikon camera's werkten voordat matrixmeting zijn intrede deed).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Berichtdoor GdP » di mei 04 2010 12:04 am

Leuk je zo bezig te zien Justin.

Nu alleen je macro-foto's nog wat beter maken. :)
GdP



Onderwerp:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8

Berichtdoor JJ92 » di mei 04 2010 6:57 pm

Vandaag ook maar eens de balg uitgeprobeerd. Gemonteerd op de Leica R macro adapter. Nogmaals, dit is alleen om te laten zien wat er mogelijk is, kwaliteit komt als ik meer tijd heb.

gum, altijd leuk
#1
Afbeelding
#2
Afbeelding

de gum van #2
#3
Afbeelding

gemaakt met
#4
Afbeelding
JJ92




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten