Filmpjes, Rolleiflex en 2005

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Filmpjes, Rolleiflex en 2005

Berichtdoor melkman » zo jun 30 2013 2:29 pm

Ik was al op de hoogte van Vivian Maier, maar na het zien van de docu op BBC 1, ben ik nog meer onder de indruk. Ergens in het najaar komt nog een tweede docu, van degene die het leeuwendeel van haar negatieven heeft. Dat belooft ook weer veel kijkgenot.

Maar laat ik ,net als Vivian, ook zo'n Rolleiflex hebben! Het was en is nog steeds mijn favoriete camera. Tegenwoordig gebruik ik 'm niet meer, maar ik heb er met veel plezier mee gefotografeerd. 100% mechanisch, een wonder der techniek. Ook leuk, de handleiding telt 34 pagina's, die van mijn D700 440. Ik weet het, de een kan meer dan de ander, je mag ze niet vergelijken, maar ik doe het toch ;-)

Na die docu, had ik wel weer zin om een rolletje erin te stoppen! En die liggen nog in de koelkast. Goed tot uhhh, 2005/6/7/8/9/10/11. Nog 3 kleur en een bult z/w.

Heeft iemand een idee hoe rolfilm zich na zo'n lange tijd houdt in de koelkast? Krijgt de emulsie een tik? Standaard overbelichten? Pushen in het lab?

Groet,
Melkman

ps
voor de liefhebber
http://www.vivianmaier.com
http://vivianmaier.blogspot.nl
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmpjes, Rolleiflex en 2005

Berichtdoor emdeklerk » zo jun 30 2013 2:47 pm

Vraag je even af wat je D700 nou echt uiteindelijk meer kan dan je Rolleiflex... Je zult tot de conclusie komen dat 80% van alle "vooruitgang" bestaat uit toeters en bellen die je vroeger nooit gemist hebt...

Over die filmpjes: de z/w films zullen weinig te lijden hebben gehad, laat ze wel een paar uur weer acclimatiseren voor je ze gebruikt. De kleurenfilms zijn waarschijnlijk nog bruikbaar, maar dat zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Maar laat alles eerst goed op temperatuur komen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten