Werking analoge Pallas lichtmeter

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor Peter Gubbels » ma sep 30 2013 6:17 pm

Wie kan me zeggen hoe een analoge Pallas lichtmeter werkt en welke celbatterij moet hier in? En wie heeft er misschien nog ergens een handleiding van liggen waarvan ik misschien een kopie van zou mogen hebben.
Bvd
Peter
Peter Gubbels

Forumlid
Berichten: 6



Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor oud0001 » ma sep 30 2013 11:37 pm

Die ouwe analoge metertjes hebben geen voordeel op de in de camera ingebouwde meter.
De meetcellen die werden gebruikt worden slechter en geven meetfouten.
Als er geen wit bolletje op zit heb je er zowieso niets aan. Dan meet het gereflecteerd licht net zoals je camera.

Zoek anders op MP naar een 2e hands digitale meter.

De bekendste merken zijn Gossen en Sekonic.

Deze kost 119 euro nieuw. Afbeelding
Deze kost 169 euro Nieuw Afbeelding
Deze kost 199 euro nieuw Afbeelding
Deze laatste is analoog en heeft geen batterij nodig.

Als het ook nog flitslicht moet kunnen meten begint het bij 199 euro.
Denk daarbij aan de Sekonic 308 of een Gossen digipro F2.

Daarna wordt het duurder. Zeker als er ook nog een spotmeter in moet zitten.

Oh ja, Welkom op ons forum. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 01 2013 11:17 am

Peter,
Kan je een typecode of een plaatje tonen?
Op de meeste apparaten staat een type-batterij aangegeven.
Als het een echt oude meter is kan er wel eens een kwik-PX625 in moeten.
(echte kwikbatterijen mogen al jaren niet meer verkocht worden).
Ouderen onder ons beschouwen Pallas als een B-merk, ik zou er niet teveel energie in steken.
Groeten, GIjs

PS google op exposure meter pallas levert diverse hits.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor emdeklerk » di okt 01 2013 12:01 pm

...en onder de naam Pallas werden ook nog heel lang selenium-meters geleverd. Die hebben helemaal geen batterijtje nodig...

Maar selenium kan verouderen, hoewel je soms nog goede exemplaren aantreft.

Handig als even aangegeven zou worden om welk type/model het precies gaat.
We zitten weer eens gezellig met zijn allen in het luchtledig te gissen.

nagekomen: Er is weinig verschil tussen analoog en digitaal. Het gaat als regel om alleen de uitlezing: die kan analoog danwel digitaal zijn. De Sekonic die Tuihanti als "analoog zonder batterij" aanduidt is een selenium-meter. Werkt altijd, is wat traag, heeft redelijk veel licht nodig. Maar nogmaals: werkt altijd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor philippe » di okt 01 2013 1:00 pm

Bij een goed werkende digitale camera heb je eigenlijk zo goed als geen 'losse' lichtmeter meer nodig, tenzij je in de studio met een dito flistinstalatie werkt.

Als je dan toch in een licht situatie terecht komt waar de omstandigheden dermate moeilijk zijn en het onderwerp het toelaat, dan kan je naar mijn zeer bescheiden mening twee dingen doen:
- ofwel bracketing, wat met een moderne digitale camera (bijna-) automatisch kan en uiteindelijk zeer goede resultaten levert, zonder echte meerkost...
- ofwel koop je een (dure) spot meter bij Sekonic of Gossen en 'analyseer' je de licht omstandigheden zeer grondig en maak dan de best mogelijke opname.
Beide mogelijkheden kunnen wel wat tijd in beslag nemen, voor de tweede heb je wel een beetje ervaring nodig en een aangepast budget... :wink:

Als het echt moet zou ik je een spotmeter aanraden, daarmee kan je zo nauwkeurig een science uitmeten dat je ofwel weet hoe je het licht moet aanpassen, ofwel weet hoe je de belichting op jou camera moet instellen.

Persoonlijk gebruik ik soms (voor analoge opnames) de uit productie genomen PENTAX DIGITAL SPOTMETER, een echt juweeltje. Weet wel dat ik dan ook nog Polaroïd (nu FUJI) proeven maak, maar dat laatste komt niet meer zoveel voor.
Voordat je daaraan begint raad ik je aan om eerst de boeken van Ansel Adams te lezen, in 't bijzonder "The Negative", daarin wordt grondig stap voor stap en 'kunstig' uitgelegd hoe je een "exposure" moet doen, het roemruchtige Zone System weet je wel... :twisted:

De Matrix meting van de Nikon is daarop volledig geïnspireerd! Ieder meetpunt van dat systeem doet eigenlijk een soort spotmeting, niks nieuws onder de zon. De camera computer maakt dan razend snel een analyse van deze gegevens en stelt dan de "exposure" in, geen grondige studie van het Zone Systeem (en een professioneel opgeleide fotograaf) meer nodig, schieten maar! Allé, zo staat het toch in de brochure... :D

Wat je ook kan doen is het LCD scherm van je camera een beetje bij te stellen, lichtsterkte en kleur, zodat je daarop kunt oordelen hoever je met die opname staat. Maar dat liever jij dan ik, want dat is bijna onbegonnen werk... (http://www.lightroomforums.net/archive/ ... 19266.html)
Een histogram en trial an error is eigenlijk eenvoudiger! :mryellow:

Toegegeven, een lichtmeter is leuk en geeft je het gevoel wat vat te hebben op het ganse opname proces, en die dingen zijn echt schone objecten om te koesteren, ik heb er ondertussen een schoenendoos vol... :oops:

Wat het probleem van de PX625 batterij betreft, daar heeft een Nederlander destijds dé oplossing voor gevonden en maakt een schitterend, petieterig, adaptertje voor een RL 44 batterij!
Alleen weet ik niet of hij dat nu nog doet, maar je kan altijd proberen, zijn adres is: F. de Gruijter, Zuidkade 161, 2741 JJ Waddinxveen, E-mail: battery.adapter@orange.nl. Hij heeft er een 11 pag. tellend zeer interessant essay over geschreven, maar deze pdf kan ik helaas niet op dit forum plaatsen, het lukt me nog steeds niet...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor emdeklerk » di okt 01 2013 1:41 pm

En hier de link naar dat essay van dhr. De Gruijter:

http://www.buhla.de/Foto/batt-adapt-NL.pdf

Vooropgesteld natuurlijk dat het gaat om een PX-625, want dat was de oorspronkelijke vraag.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor a vgastel » di okt 28 2014 6:05 pm

WeinCell MRB625 batterijen zijn de enige, perfecte vervanging voor (de inmiddels verboden, vanwege kwikinhoud) PX625 en PX13 batterijen. Alleen deze perfecte gerepliceerde MRB625 batterij levert exact dezelfde spanning, met een even consistente spanningsoutput gedurende de levensduur. Deze 1.35v zinc/air batterij bevat uiteraard geen kwikzilver.
http://www.fotografie-in-3d.nl/nl/produ ... 5-en-px13/
Er zijn vervangers ,voor zal eens kijken of ik nog een handleiding heb van pallas welk type zoek je .
Heb deze .S-8
Afbeelding

http://www.heinbanken.nl/Pallas%20S-8.htm
info
http://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=3153.0
viewtopic.php?t=793
http://camerapedia.wikia.com/wiki/PX625

http://photobutmore.de/vintagephoto/bel ... /index.php
http://www.batterijenhuis.nl/varta-v625 ... tAodtSQAzw
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor Ivan10 » wo okt 29 2014 12:36 pm

Waarom zijn lichtmeters zo duur? minimaal 100-150 euro

Mijn zus heeft een analoge camera zonder lichtmeter, dus vandaar mijn vraag.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom zo duur

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 29 2014 12:40 pm

Ivan,
Een echt leuke lichtmeter (incl meervoudige flits-meting) kost nog veel meer.
Mijn advies: probeer een werkend tweedehandsje te kopen, waar courante batterijen in gaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor emdeklerk » wo okt 29 2014 1:22 pm

Wat heeft de zus van Ivan dan voor een analoge camera zonder lichtmeter?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor Cyrus » wo okt 29 2014 1:32 pm

De Sekonic Twinmate is met een beetje zoeken op eBay voor pakweg 6 tientjes nieuw verkrijgbaar. Wil je niet wachten of per se een Nederlands exemplaar, kom je op ongeveer EUR 100 uit. Geen geld voor zo'n ding, is een aanschaf voor het leven

@emdeklerk: Leica (t/m M4), Voigtlander Bessa of een Russische meetzoeker schieten mij zó te binnen als analoge camera's zonder lichtmeter ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Werking analoge Pallas lichtmeter

Berichtdoor oud0001 » wo okt 29 2014 4:59 pm

oud0001




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten