Sony's D800E concurrent

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor bobcom » zo mar 02 2014 10:21 pm

Ik geloof ongeveer evenveel als mijn D600 last heeft van stof.......
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,
Gebruikersavatar
bobcom

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Terontola (I)
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor PanzerFaustNL » zo mar 02 2014 10:27 pm

Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Jos » wo apr 30 2014 9:08 am

Ik heb laatst zo'n Sony in mijn handen gehad en een paar opnamen kunnen maken, die ik overigens niet heb teruggezien. Moest het toestel immers teruggeven aan zijn eigenaar. Over de beeldkwaliteit kan ik dus helemaal niks zeggen. Maar mijn eerste indruk van de camera was positief. Goede bouwkwaliteit, veel kleiner dan een dslr. Geen mechaniek, maar op de sluiter na geheel electronisch. Ik zeg: het einde van camera's met spiegel is nakende.... Hoe lang gaat dat nog duren?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Marten » wo apr 30 2014 9:21 am

Jos schreef:. Ik zeg: het einde van camera's met spiegel is nakende.... Hoe lang gaat dat nog duren?

Voor Nikon hopelijk net zo lang tot ze een systeem hebben gevonden waarbij ALLE Nikkors toepasbaar blijven.
Anders zou het einde van mijn kopersrelatie met Nikon wel eens nakende kunnen zijn.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Jos » wo apr 30 2014 10:13 am

Ik denk dat Nikon er wel voor uitkijkt zijn huidige lensvatting los te laten. Dat zou wel heel erg dom zijn. Sony kan wat dat betreft nog volop experimenteren. Dat is qua fotografie nog niet een gevestigd merk. Bovendien heb staat er een enorm concern achter die dat geëxperimenteer kunnen afdekken. Nikon zal als deze nieuwe ontwikkelingen postvatten wel weer volgend zijn, een verstandige strategie... Wel uitkijken dat je dan de boot niet mist

Ik zou trouwens het geluid van de klappende spiegel wel missen. Er zijn meer mensen op dit forum die daar zo over denken, las ik in een ander topic... :mrgreen:
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor jfbat » wo apr 30 2014 10:42 am

Jos schreef:Sony kan wat dat betreft nog volop experimenteren. Dat is qua fotografie nog niet een gevestigd merk.

Nou: op de Alpha mount kun je veel Konica/Minolta objectieven gebruiken. Sony heeft dat merk immers destijds overgenomen en vervolgens omgevormd tot Sony.

Dat ze bij de A7 serie een andere mount bebruiken, heeft een belangrijke reden: als je een spiegelreflexobjectief zonder problemen wilt gebruiken moeten ze op dezelfde afstand op de body geplaatst worden als bij een SLR. Bij een spiegelloze camera betekent dit dat je in feite een flik stuk loze ruimte voor de sensor aan moet houden, wat een compacte(re) bouw van de body in de weg staat. Door een nieuw type objectief te introduceren dat rekening houdt met de veel kortere afstand tussen objectief en sensor die door het spiegelloze concept mogelijk is, kun je optimaal gebruik maken van de compacte bouwmogelijkheden.

Nikon heeft dat overigens ook gedaan met de 1-serie camera's, daar past ook geen F-mount objectief op. En ook op een speigelloze fullframe camera van Nikon zullen ze geen F-vatting kunnen toepassen als ze optimaal gebruik willen maken van de mogelijkheden van het spiegelloze concept.

Wel zal er ongetwijfeld een adapter komen om F-mount objectieven te kunnen gebruiken op spiegelloze camera's, die heeft Sony ook.

edit: Er zijn zelfs adapters te krijgen om Nikon objectieven op de A7-serie te kunnen gebruiken, dus wat let je! :wink:
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Jos » wo apr 30 2014 1:41 pm

Ik hou het voorlopig bij het fraaie geluid van de klapperende spiegel...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Pythagoras345 » wo apr 30 2014 9:55 pm

Wat mij betreft gaat er niets boven een fraaie optische zoeker. Toen de olympus om-d1 uitkwam heb ik serieus overwogen een overstap te maken. Ondanks de uitstekende zoeker van deze olympus vond ik 'm toch minder presteren bij weinig licht. Hoe de sony zoeker het doet weet ik niet, ik hoor geen negatieve geluiden. Uiteindelijk heb ik toch voor de d800 gekozen.
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Sony's D800E concurrent

Berichtdoor MartijnM » wo apr 30 2014 10:12 pm

Jos schreef:Bovendien heb staat er een enorm concern achter die dat geëxperimenteer kunnen afdekken.


En dat is bij Nikon niet zo? Als onderdeel van de Mitsubishi Group is er risicodekking genoeg dunkt me...
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor JaapV » do mei 01 2014 1:39 am

Pythagoras345 schreef:Wat mij betreft gaat er niets boven een fraaie optische zoeker.
(...)
Uiteindelijk heb ik toch voor de d800 gekozen.

En raad eens wat? D800 presteert pas echt maximaal als je fotografeert via Live View... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Léon Obers » do mei 01 2014 8:03 am

jfbat schreef:Wel zal er ongetwijfeld een adapter komen om F-mount objectieven te kunnen gebruiken op spiegelloze camera's, die heeft Sony ook.

edit: Er zijn zelfs adapters te krijgen om Nikon objectieven op de A7-serie te kunnen gebruiken, dus wat let je! :wink:

Er zijn zelfs adapters om Nikon G-lenzen te kunnen gebruiken, om in ieder geval je diafragma tot een "geschatte diafragmawaarde" te sluiten.
http://www.youtube.com/watch?v=hKIEPpqtzwE

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een adapter voor.
De full frame Sony wordt inmiddels veel toegepast met adapters om er Leica objectieven, Cosina Voigtländer (zowel met Leica-vatting als SLR vatting), Canon, Nikon, Pentax, Olympus OM-1 objectieven op te gebruiken. En uiteraard de lenzen die Sony zelf al heeft voor zijn oude SLR-lijn (met een reeks aan fraaie Zeiss lenzen).

Manueel scherpstellen is geen enkel probleem, want de elektronische mogelijkheden om handmatig scherp te stellen, zijn ook helemaal van deze tijd. "Focus peaking". Een hulpje vergelijkbaar met het clipping-tooltje bij Nikon camera's als de hoge lichten uitbleken. Maar dan als gekleurde randjes in je beeld op contouren van het punt wat scherp is. Werkt heel wat vlotter en overzichtelijker dan het groene bolletje. En dat dus op zowel het LCD-scherm als in de elektronische zoeker. Als je de gebruikers op forums moet geloven is dit hulpmiddel sneller en makkelijker als vroeger een matglas met instelwig of microprisma's.

Toevallig gisteren een Sony Alpha 7 in handen gehad en die "focus peaking" bekeken om ermee te filmen met handmatige scherpstelling op de LCD. Bij filmen is het beeld niet eens vergroot. Dus beoordeling van scherpte wat je zo op je LCD-scherm ziet. Van de 10 even snelle probeersels, 9 precies goed. Als je fotografeert, in plaats van filmt wordt het beeld ook nog pakweg 5x keer vergroot, dus nog kritischer in te stellen.

En elk moment kan een nieuw model Sony met een full frame camera in de winkels liggen (Alpha 7s) die elke vergelijking met hoge ISO tegenover de Nikon D4 kan weerstaan. Wel slechts ruim 12 megapixels, maar de ISO gaat tot ruim 400.000. Vooral gericht om er mee te filmen (met 4K mogelijkheid).
http://www.sony.net/Products/di/en-gb/p ... index.html

http://www.youtube.com/watch?v=XgbUgNiHfXM
http://www.youtube.com/watch?v=9XhCggDY ... wzJhTqyspA
http://www.youtube.com/watch?v=kdE80ki2 ... wzJhTqyspA
http://www.youtube.com/watch?v=MqK9jfU9 ... wzJhTqyspA

Met de mogelijkheden die Sony biedt, trekt het alle cameragebruikers van welk merk dan ook naar zich toe.
Heel slimme zet van Sony.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Flandria » do mei 01 2014 3:16 pm

Idd, chapeau wat ze daar bij Sony aan het doen zijn.
Die Alpha 7 ook even vlug kunnen testen, ben zeer onder de indruk, zeker met betrekking
tot de kwaliteit en functionaliteit en body grootte.

Ik geloof zeker dat er wat wissels gaan plaatsvinden de komende tijd...
Flandria



Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor Pythagoras345 » do mei 01 2014 3:17 pm

JaapV schreef:En raad eens wat? D800 presteert pas echt maximaal als je fotografeert via Live View... :wink2:


Live View vind ik niks, leuk voor video. Op statief en met een hoekzoeker: net een hasselblad :mryellow:
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony's D800E concurrent

Berichtdoor JaapV » do mei 01 2014 4:12 pm

Precies! En wat mij betreft alleen voor foto's. :mryellow:
(Maar dan een statief met voldoende hoogte, zodat je geen hoekzoeker nodig hebt)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten