Vloeken in de kerk Samsung NX30

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor PanzerFaustNL » zo jun 29 2014 10:52 am

Dat heeft Pentax gedaan met zijn K01, daar passen de gewone Pentax mount lenzen op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor remoss » zo jun 29 2014 11:09 am

Dat is natuurlijk de andere kant, Luc, als ze het goed doen houden ze wel de klanten aan boord. Het kan ook wel, maar dan moeten ze het goed doen.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Skippy » zo jun 29 2014 11:10 am

De Pentax K-01 is geen goed voorbeeld van een geslaagde spiegelloze camera als concurrent van de dslr. De K-01 was te groot, te zwaar, te duur en had geen EVF. Vlees nog vis.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Skippy » zo jun 29 2014 11:13 am

remoss schreef:Dat is natuurlijk de andere kant, Luc, als ze het goed doen houden ze wel de klanten aan boord. Het kan ook wel, maar dan moeten ze het goed doen.

Precies René. Ach, hopelijk kan Nikon op de Photokina wat echt interessants tonen. Beter ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » zo jun 29 2014 11:22 am

Precies, leuk dat Nikon wellicht iets kan bedenken waar de F objectieven op kunnen, maar dan loop je weer met een zware combinatie te sjouwen. Ik vind juist de lichte camera en de lichte objectieven zo'n mooie combinatie. En ik zie dat de X mount van Fuji ook al behoorlijk wat te bieden heeft. Mijn bek gaat steeds natter en natter worden. Even bij dpreview gekeken en een score van 84 uit 100 voor de K-X1. (Nu doen testen mij nooit zoveel, maar dit zegt toch wel iets lijkt mij)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Skippy » zo jun 29 2014 11:37 am

K-X1? Je bedoelt wellicht X-T1?
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 29 2014 11:46 am

André schreef:Mijn idee is om de NX30 aan te schaffen met de 16-50 F2.0-2.8, daarnaast als portret/straat objectief de 85mm 1.4 en omdat ik toch ook tele wil de 50-200 F4-F5.6. Deze laatste ga dan wel weer vervangen zodra er een goede lichtsterke 70-200 komt.

Dat snap ik dan niet. Je wilt lichte spullen, kies je er vervolgens voor Samsung begrippen er dan wel weer grote en zware lenzen bij.

Ik heb zelf de Samsung NX30 een blauwe maandag gehad, maar weer terug gestuurd omdat een aantal dingen mij niet bevielen, waar ik de camera nu net typisch voor had aangeschaft en die puntjes voor mij doorslaggevend waren. Andere zaken aan die camera bevielen me juist erg goed.
De prijsstelling van lenzen is erg gunstig.

Ik kocht de NX30 speciaal om ermee te filmen (en daarnaast dan ook nog om wat foto's mee te maken).

Pluspunten:
- Compact, licht in gewicht, maar ligt met de prettige grip verbazend goed in de hand
- Prachtig mooi opklapbaar en uitklapbaar touch screen scherm, waarvan het zelfs in de zon mij verraste dat het nog redelijk goed te zien was.
Mocht je dat minder prettig vinden heb je daar nog een naar boven opklapbare EVF bij.
- Vrij eenvoudige en simpele knoppen, en werkt intuïtief goed samen met de menu's op het LCD.
- Via een adapter kun je daar bijna elke andere vreemdmerk lens op zetten. AF werkt dan niet, wel manuele scherpstelling waarbij je een zeer handige elektronische "focus peaking" hulp kan gebruiken. Lichtmeter blijft wel gewoon werken. (Met eventueel automatische belichting met voorkeuze diafragma).
- Met wat kleine aanpassingen in het persoonlijk menu was de kleurstelling "zo uit de doos" erg aangenaam.
- Losse lensjes met vaste brandpunt zijn super licht en compact. Ik had er een extra "straatfotografie" 20mm pancake bijgekocht, weegt slechts 100 gram.
- Standaard WiFi waar bij je vanuit een app op een smartphone zo je camera tethered kunt bedienen.
- Standaard Time Laps mogelijkheden vanuit de camera in te stellen.

Minpunten:
- Bij filmen worden de autofocus mogelijkheden beperkt. Je hebt dan slechts keus uit continue autofocus of manueel. Niet met bijv. even de ontspanknop even een nieuw focuspunt vastzetten (zoals bij Nikon kan).
Manueel het 20mm pancake lensje scherpstellen, blijf je vele malen aan de lens draaien om de afstand slechts langzaam te doen laten veranderen (de beweging wordt bij dit lensje elektronisch overgebracht op het scherpstelmotortje). Van dichtbij tot oneindig misschien wel enkele keer de volledige 360 graden rond.

- Bij manueel scherpstellen (tijdens het filmen) werkt de elektronische "focus peaking" hulp NIET
- Bij filmen zijn typische elektronische hulpmiddelen om je camera goed recht houden UITGESCHAKELD zoals een grid op het scherm + horizon waterpas.
Die horizon die je dan vooraf aan het filmen wel kunt gebruiken, kun je wel kalibreren, maar blijkt desondanks niet erg betrouwbaar voor de richting in het naar voor of achteren kantelen.

- De kwaliteitsmarge op lenzen schijnt erg groot te zijn voor wat betreft de zoom-objectieven op het punt van decentrering van de lenzen. Bij mij ook het geval voor de 18-55mm kitlens Die "diagonaal" naar de hoeken toe erg onregelmatig scherp was aan de ene kant tegenover de andere kant.
Was ook een "rammel" lensje , in de zin dat je de voorste zoom lenstubus zo op en neer kunt wiebelen. (Vandaar wellicht de makkelijke decentrering).

- Bij filmen van regelmatige strakke vormen zoals bij architectuur en industriële onderwerpen (hijskranen) heb je typisch op het horizontale vlak lelijke artefacten / "zaagtandjes" waarbij het beeld in beweging "trilt" en brokkelige en moire-achtige verschijnselene geeft. Vreemd genoeg niet voor verticale lijnen. Zou misschien kunnen betekenen dat in de wijze om vanuit de 20 Megapixel sensor tot de kleinere Full HD film resolutie te komen een slecht algoritme wordt gebruikt in de interliniëring???
Jammer, want voor de rest is de kleurstelling en belichting eigenlijk uit de doos best fraai. Voor iemand die natuur filmt, waar nauwelijks regelmatig strakke rechte vormen voorkomen, voldoet het erg goed. Er zijn fraaie demo-filmpjes op Youtube te bekijken.

- De film geluidskwaliteit is standaard vanuit de camera vrij slecht. Mijn "goedkope" Panasonic Lumix DMC-TZ40 compactcamera is op dit punt een stuk beter.
- Bij filmen wordt van de kitlens heel zachtjes het autofocus geluid meegenomen. Wederom mijn Panasonic doet het op dit punt beter.
- Bij de 20mm prime is de overdracht van het autofocus geluid werkelijk bijzonder storend. Je kunt dan beslist de interne microfoontjes niet meer gebruiken, maar bent aangewezen op een los aan te sluiten microfoon.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 29 2014 1:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » zo jun 29 2014 11:57 am

Kijk Leon, en nu toch weer de twijfel. Ik ga absoluut niet filmen, das echt niet aan mij besteed. De minpunten (afgezien de kwaliteitmarge van de lenzen dan) zijn voor mij dus niet echt relevant, De pluspunten die je (en jij hebt hem dus daadwerkelijk in je handen gehad) zijn voor 95% exact die punten waarom ik dus naar deze camera keek. Ik begrijp alleen je opmerking over de zware lenzen niet (je opening van je reactie). De 50mm is inderdaad vrij zwaar (600 gram geloof ik) maar de kit lenzen (de zoom en de tele) zijn relatief licht.

Wel fijn dus om ervaringen (zolang je een blauwe maandag natuurlijk ook als ervaren beschouwd) te horen van iemand die er daadwerkelijk mee gestoeid heeft. Dank voor je reactie dus.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Cyrus » zo jun 29 2014 12:01 pm

@Luc: een Coolpix A behuizing met verwisselbare objectieven en een goede EVF (zoals de Sony A7 of Fuji X100s) zou dé Nikon systeemcamera kunnen zijn.... Dan graag met full-frame sensor, uit de D4 / Df of D600 / D610 - beide goed. Misschien als instapper nog een DX-versie er bij. Heeft Sony er direct een concurrent bij voor de A7.

Direct bij introductie een lichtsterke 35mm en 50mm prime in een eigen mount voor het mirrorless systeem, en daarna verder bouwen aan de objectievenlijn. Met de camera een (bijna) gratis adapter voor de F-mount meeleveren waarmee Ai(-S) , AF(-D) en G-glas volledig werkt, zodat je huidige glasverzameling niet werkloos raakt.

Als dromen toch eens uitkomen...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 29 2014 12:18 pm

André schreef:Ik begrijp alleen je opmerking over de zware lenzen niet (je opening van je reactie). De 50mm is inderdaad vrij zwaar (600 gram geloof ik) maar de kit lenzen (de zoom en de tele) zijn relatief licht.

Ik doel dan inderdaad op de zwaardere 18-50mmm 2.0-2.8 lens. De langere zoom die je noemt is weinig anders in gewicht als wat je bij Nikon voor de vergelijkbare minder lichtsterke zoomversies daarvoor zou inzetten. Dus daar win je dan niet zoveel mee om dan naar Samsung te gaan om eigenlijk alleen te besparen in het gewicht van de body. Dat is slechts een klein onderdeel van de rest.

Zelf was mijn intentie juist om uiterst compact te gaan. Niet alleen in gewicht, maar vooral in omvang.
Het gewicht van de drie pancake lenzen nog even nagelopen (Was mijn optie om ze allemaal aan te schaffen).
De 16mm - 20mm en 30mm allen binnen dezelfde lichtsterkte range is bij elkaar slechts 250 gram
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 29 2014 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Skippy » zo jun 29 2014 12:21 pm

Léon Obers schreef:Dat snap ik dan niet. Je wilt lichte spullen, kies je er vervolgens voor Samsung begrippen er dan wel weer grote en zware lenzen bij.

Snap ik ook niet. Mijn advies, ga naar Cameratools toe en laat een aantal sets (Samsung, Fuji, Olympus) op de toonbank zetten en kijk primair naar voor jou echt belangrijke zaken als formaat en gewicht.

P.S.
Om aan de twijfel toe te voegen, een Olympus EM-10 (396 gram) gecombineerd met een Olympus 12-40mm f2.8 (382 gram, f2.8 en "24-80mm" bereik) is een hele mooie, kleine en lichte combi om mee te starten).
Zie bijvoorbeeld
http://robinwong.blogspot.nl/2014/01/olympus-om-d-e-m10-review-part-1.html en
http://www.thephoblographer.com/2013/09/22/review-olympus-12-40mm-f2-8-micro-four-thirds/#.U6_nSBaSeVs
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor bjornc » zo jun 29 2014 12:32 pm

Wat zijn je gedachten over de Sony NEX serie dan, André?
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » zo jun 29 2014 12:59 pm

Ga ik morgenmiddag inderdaad doen, echter heeft cameratools geen Samsung in het aanbod (althans volgens de website). Naar cameranu rijden is me te ver (tenminste om even snel morgenmiddag te doen).

@ Leon, je hebt inderdaad wel een punt, de 16-50 is inderdaad bijna 700 gram en dat is vergelijkbaar met b.v. mijn 24-120
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » zo jun 29 2014 1:04 pm

bjornc schreef:Wat zijn je gedachten over de Sony NEX serie dan, André?


Ik heb last van een sony-trauma. Alles wat ik ooit van sony kocht eindigde in een drama. Zal wel een vloek zijn of zo. Dus al zou de sony range 150 punten uit 100 krijgen, gaat hij er hier niet komen. Ik weet het, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar die vloek he.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor strangeartefact » zo jun 29 2014 1:09 pm

Heerlijk toch, al die merken die je lokken om gekocht te worden, allemaal forumleden met suggesties!
Ik ben benieuwd of de enige manier die echt doorslaggevend kan zijn je en keuze laat maken en dan ook nog naarde gemaakte keuze.
kortom meten is weten is voor de testen online naar de winkel en ze voelen, dat is de doorslag.

Ik had dat met de e-m10, ik wist dat het goed was vanwege alles op het internet, maar toen de verkoper bij CT er een 25mm 1.8 op mounte en tegen me zegt, speel er maar eens mee was ik acuut verkocht ;)

Veel plezier!

peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten