Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor André » zo jul 06 2014 12:08 pm

Zo, vanochtend de camera maar eens uit de doos gehaald (Gisteren had ik daar geen tijd voor), de handleiding maar in de hoek gekieperd (Die is trouwens zo klein, dat ik zelfs met mijn leesbril op er niets van kan lezen. Morgen maar eens downloaden en op A4 uitprinten).

Gewoon dus maar even een uurtje lekker aan het stoeien. Mijn eerste indruk is echt overweldigend. Wat een kleuren en wat een scherpte. Het is best behoorlijk wennen, want het is, ondanks dat de zoeker erg groot en snel is, toch anders door de zoeker kijken dan als bij een spiegelreflex. Ook best vreemd, maar ik denk dat dit snel went, is de iso en sluitertijd instellen met een mechanisch wieltje. Maar waar is dan het wieltje voor het diafragma ???. Niet dus, Maar die stel je dus in met de diafragma ring op het objectief. Was even vreemd, maar het werkt briljant. Je ziet gelijk het effect in je zoeker. Nog zo iets gaafs is de streep in de zoeker die er voor zorgt dat je nooit scheef fotografeert. Even de camera wat draaien tot de lijn horizontaal ligt en de kleur veranderd. Briljant. Ik dacht eerst dat die lijn storend zou zijn, maar niets is minder waar.

De camera is retesnel, en ook de externe bijgeleverde flitser werkt uitstekend. Ik denk, omdat het instellen van het diafragma met de ring, mij erg goed bevalt, even door spaar voor de 55-200 en de goedkopere 50-230 laat liggen. Deze laatste heeft geen diafragma ring en moet je via het menu instellen.

Maar ik ben dolblij met de overgang naar deze camera. Ik zal best wat dingen tegenkomen die ik wat minder vind, maar ja, elk voordeel heeft nu eenmaal ook zijn nadeel toch ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 12:19 pm

Je hoeft het diafragma niet via het menu in te stellen hoor. Gewoon met zo'n draaiwieltje. Maar het is absoluut een voordeel als het op al je objectieven hetzelfde werkt.

Handleidingen lees je op je tablet. Laat die bomen maar leven! :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Giso » zo jul 06 2014 12:24 pm

Ik had zo'n beetje dezelfde reactie over mijn Oly OM-D E-M-5.Ik heb hem afgelopen maandag gekocht, en de ervaringen die ik
afgelopen week had waren ook wisselend. Het ene moment verlangde ik terug naar mijn DSLR. Het volgende moment was ik helemaal in mijn nopjes.

Wat ik met het MFT systeem wel heb is dat ik om de een of andere domme reden nu alles terugreken naar Fullframe.
Dat is best gek want ik heb nl. nooit Fullframe gehad voor die tijd. De meeste zoomlenzen voor MFT zijn niet echt met groot diafragma, en daar komt dan ook nog de kleinere sensor bij.
Daar heb jij met de APS-C formaat sensor misschien minder last van.

Anyway, veel fotoplezier met je nieuwe camera gewenst, maar dat gaat nu wel weer lukken denk ik.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 12:42 pm

Als je toch terugrekent. Je moet niet alleen de brandpuntsafstanden vermenigvuldigen, maar ook de diafragma's. Dan heb je het beeld dat je op een FX camera zou hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Giso » zo jul 06 2014 12:48 pm

Ik doel ook voornamelijk op de diafragma's. En invloed daarvan op de scherptediepte.
Een diafragma van 2,8 op MFT geeft dezelfde scherptediepte als 4 op APS-C, en 5,6 op FF, of iets in die richting. Dus van APS-C naar MFT is de stap niet eens zo groot, maar uit een soort angst dat ik een foute keus heb gemaakt ga ik daarin terugrekenen naar FF. Heel vreemd eigenlijk.

Nu had ik natuurlijk ook kunnen kiezen voor een Fujifilm, maar het gewicht van voornamelijk de objectieven en het uiterlijk van de XT-1 deden mij toch voor de Olympus kiezen.


Groet Giso
Laatst gewijzigd door Giso op zo jul 06 2014 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 12:52 pm

Heel simpel. APS-C 2.8 x 1.5 = 4.2. Micro 4/3 2.8 x 2 = 5.6.

Voor mij was het mede de reden voor een APS-C sensor te kiezen. Te dol op beperkte scherptediepte.... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Giso » zo jul 06 2014 12:57 pm

Daarom wil ik ook voornamelijk de primes F1,8 aanschaffen, en voor het telewerk misschien toch de hele grote Sigma 150mm F2,8 met een MMF-3 adapter.
Of wachten op een prime tele voor MFT.
De beeldkwaliteit van de "kleine" sensor van het MFT systeem heeft mij echter wel positief verrast.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 1:00 pm

Wat dat betreft is de Fujifilm 56mm f1.2 een geweldenaar! 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Skippy » zo jul 06 2014 1:09 pm

Een nuancering (en geruststelling voor Giso); voor MicroFourThirds zijn inmiddels hele fraaie lichtsterke (van heel betaalbaar tot heel duur) objectieven te koop.
Veel van deze objectieven presteren al vol open uitstekend. Bijvoorbeeld de Olympus 45mm f1.8 en 75mm f1.8 en de Panasonic Leica 15mm f1.7.
Bovendien hebben veel MFT camera's en objectieven stabilisatie ingebouwd waardoor met lagere iso's en langere sluitertijden gewerkt kan worden.
Ik denk dat als lichtgewicht systeem voor er bij (naast een Nikon set) MicroFourThirds interessanter is dan het toch weer net iets grotere, zwaardere en duurdere Fuji X-systeem.
Minimale scherptediepte is leuk maar wordt m.i. vaak als heilige graal en doel op zich gezien.

Voorbeelden
http://www.flickriver.com/groups/1759398@N21/pool/interesting/
http://www.flickriver.com/groups/1918701@N21/pool/interesting/
http://www.flickriver.com/groups/2661824@N21/pool/interesting/
Laatst gewijzigd door Skippy op zo jul 06 2014 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Giso » zo jul 06 2014 1:09 pm

Voor MFT en misschien ook voor fuji is er de voigtlander nokton serie. f0,95. Lijkt mij ook wel wat. Alleen dat prijskaartje he.


Groet Giso
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Skippy » zo jul 06 2014 1:14 pm

Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor John'47 » zo jul 06 2014 1:33 pm

Deze doet het ook heel leuk

SLR Magic 50mm f/0.95 HyperPrime X-Mount objectief
Ongeveer € 900

Gebruik ik naast de Fuji's 14, 35 en 60mm
De SLR50 is nmm net zo scherp en goed op kleur als de Fuji's, alleen wat meer CA bij felle tegelichten


John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Skippy » zo jul 06 2014 1:37 pm

Heb je voorbeelden John?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 3:25 pm

Die komt dan aardig in de buurt wat betreft mm's en scherptediepte met de Fujifilm 56mm f1.2.

Dank voor de links Skippy!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor jvdme » zo jul 06 2014 4:21 pm

Ik wil het F-feestje hier niet verstoren, hoor, maar kritisch als ik ben wil ik toch 2 kanttekeningen plaatsen.

1.De kamera en lenzen zijn niet goedkoop, zeg maar gerust duur.
Je zit met een XT-1 zo al in de buurt van de prijs van een D610 en dat is dus FX. Daarom houd ik het voorlopig nog op de 2e hands aangeschafte 1J1.

2.Volgens mij staat onderop de XT-1 en de lenzen zo'n milieusymbool (10), net als bij Nikon. Wat betekent, dat hij gemiddeld 10 jaar meegaat. Maakt het ook weer een stuk duurder.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten