Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 4:23 pm

10 jaar is een eeuwigheid in digitale-cameraland.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor André » zo jul 06 2014 5:14 pm

jvdme schreef:Ik wil het F-feestje hier niet verstoren, hoor, maar kritisch als ik ben wil ik toch 2 kanttekeningen plaatsen.

1.De kamera en lenzen zijn niet goedkoop, zeg maar gerust duur.
Je zit met een XT-1 zo al in de buurt van de prijs van een D610 en dat is dus FX. Daarom houd ik het voorlopig nog op de 2e hands aangeschafte 1J1.

2.Volgens mij staat onderop de XT-1 en de lenzen zo'n milieusymbool (10), net als bij Nikon. Wat betekent, dat hij gemiddeld 10 jaar meegaat. Maakt het ook weer een stuk duurder.


1. Fuji XT-1 is 1.149,-- en de D610 is 1.649,-- (cameranu). Dat vind ik echt niet dicht bij elkaar in de buurt zitten hoor. Objectieven zijn inderdaad wat prijzig. Maar ze zijn bijna stuk voor stuk bijzonder goed, zowel wat bouw als optisch betreft. Als je ze dus vergelijkt met de "N" objectieven van Nikon zit daar niet veel verschil in.

Het feit dat ik gewisseld ben naar Fuji, wil echt niet zeggen dat ik nu "ineens" Nikon minder vind, Fuji heeft met zijn X serie voor mij gewoon een groot aantal praktische voordelen die mij hopelijk het plezier in fotograferen weer gaat terugbrengen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Patrick » zo jul 06 2014 5:25 pm

Voor mij is het heel simpel. Ik wilde wat compacters hebben, maar wel zonder consessies te doen op het gebied van kwaliteit. Bij Nikon kon ik dat niet voor elkaar krijgen, dus dan zoek je verder. Fujifilm heeft dit goed voor elkaar. Veel bodies dus veel keuze, allemaal dezelfde geweldige beeldkwaliteit. Niet goedkoop, dat is waar, maar je koopt ook wel wat! Niets wat ik heb voelt goedkoop aan.

Zeker voor mijn straatwerk verwacht ik vooral hiermee te lopen. Voor zaken als evenementen en sport houd ik er zeker flink wat Nikon spul bij. Wat ik precies bij welk systeem ga houden/kopen, dat ga ik de komende tijd besluiten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor oud0001 » zo jul 06 2014 6:08 pm

De leeftijd van 10 jaren geldt voor alle elektronica en komt doordat een aantal jaren geleden het tin loodvrij moest worden. De loodvrije tin corrodeert dermate dat de verbindingen na 10 jaar kapot gaan en het dus niet meer werkt. Dat geldt dus voor alle elektronica en dus ook de TV, vaatwasser, wasmachine, Nikon camera, Canon camera en Leica camera en bijkomende objectieven met elektronica onder de motorkap. Dat danken we dus aan een milieuregeltje die niet nodig is als je toch al recyclet Het garandeert de fabrikanten wel nieuwe verkoop. Maar goed dat is een ander onderwerp.

Hoe het ook zij. De Fuji levert een uitstekende IQ in een compactere en lichtere body dan een DSLR.
De ouderwetse manier van bediening met de knoppen op de buitenkant maakt dat het makkelijker en sneller werkt dan het moeten scrollen door menusystemen waarvan enkel de maker de logica begrijpt.
Ik kom helemaal niet meer in het menu. Dat fotografeert gewoon veel fijner. Sedert mijn XE-1 fotografeer ik veel meer.
Ik heb er meer plezier in. De camera zit niet meer in de weg.
Daarbij komt het, zoals Patrick al aangeeft, op straat minder invasief over op de mensen die je fotografeert. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Het is een Fujifilm en we noemen hem XT1.

Berichtdoor Skippy » zo jul 06 2014 6:13 pm

jvdme schreef:2.Volgens mij staat onderop de XT-1 en de lenzen zo'n milieusymbool (10), net als bij Nikon. Wat betekent, dat hij gemiddeld 10 jaar meegaat. Maakt het ook weer een stuk duurder.


Die aanduiding "10" betekent dat het product voldoet aan regels van de Chinese overheid. Heeft niets te maken met de levensduur.

Zie https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... a_id/21761
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten