Uitdaging: een compact van rond de €200

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor Faiz » ma sep 15 2014 9:05 pm

Mijn schoonvader aan de telefoon. Lang verhaal dat zijn huidige compact niet meer zo goed werkt, of ik weet wat een goede compact is. Criterium, rond de €200, kleine rek van max. €50. Ben eens gaan kijken wat er voor dat bedrag allemaal te koop is. Maar zie door de gekleurde boompjes ( van knal roze tot vuur rode compacts) ook het bos niet meer.
Wat zijn een beetje goede compacts voor dit budget (€200-250)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor Cees » ma sep 15 2014 9:13 pm

Fuji XF-1, € 225,=
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor ArendV » ma sep 15 2014 9:39 pm

@ Faiz, wat is belangrijk voor jouw schoonvader? Moet hij klein zijn, veel zoom hebben of waterdicht zijn? Er is inderdaad erg veel te koop en elk jaar zijn er nieuwe modellen, maar zonder duidelijke wensen is het moeilijk adviseren.

@ Cees, knap dat jij die Fuji voor dat bedrag kunt krijgen (ik zie alleen rode exemplaren niet op voorraad voor dat bedrag).

Binnen dat budget met mijn eigen wensen - die waarschijnlijk heel anders zijn dan die van jouw schoonvader - zou ik naar de Canon Powershot S200 kijken.
En ook kan het slim zijn naar uitlopende modellen te kijken die je met een mooie korting kunt kopen en meestal weinig afwijken van het nieuwste model.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor MarcoEos70D » ma sep 15 2014 9:39 pm

Zonder te weten wat zijn meest voorkomende fotoomstandigheden zijn, is 't een beetje lastig adviseren. Wat is belangrijk: zoom, of juist groothoek, lichtsterk, of niet persé, noem maar op...

Als "Canonist" kom ik als allrounder met de Canon Powershoot SX280HS. Lekker compact, groot zoombereik, interne stabilisatie, creatieve mogelijkheden, Wifi, GPS, en niet te duur: € 190,00. Heb voor een tante een tijdje geleden de voorloper hiervan gekocht, en zij is er nog iedere dag erg blij mee. En mij valt hij ook lang niet tegen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor Faiz » ma sep 15 2014 10:34 pm

Ohja inderdaad wel handig om erbij te vermelden dat het voor huis-tuin-en- vakantie gebruik is. Dus lekker compact, geen grote uitpuilende lens. Beetje lichtsterk kan ook geen kwaad voor indoor gebruik.

Een fuji xf1 voor €225?? Ben benieuwd waar je die hebt gevonden.

Canon powershot had ik ook al gezien. Doen het inderdaad best goed en niet al teveel toeters en bellen. Zal de sx280hs op de lijst zetten.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor JanJacob » di sep 16 2014 12:37 am

Tweedehands x10 of x20. Zelfs mijn digibete vader kan daarmee omgaan.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor Cees » di sep 16 2014 9:41 am

De XF-1 was tot voor kort voor die prijs verkrijgbaar. Zie 'm nu nergens meer, alleen op MP nog één, http://link.marktplaats.nl/m847171013
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor Faiz » di sep 16 2014 10:08 am

2e hands is geen optie.

Heb vanmorgen nog even gekeken en kom nog best een paar leuke modelletjes tegen:
Canon Powershot SX280HS
Canon Powershot S200
Nikon Coolpix 9700
Sony Cybershot DSC-WX220

Ze hebben elk hun sterke punten
De Canon Powershot SX280HS heeft een groot zoombereik.
De Canon Powershot S200 een lichtsterke lens (f/2-5,9)
De Nikon Coolpix 9700 ook veel zoom plus 16 MP
De Sony Cybershot DSC-WX220 heeft 18 MP en 10fps, budgettechnisch aantrekkelijk voor €189

Volgens mij kan je met geen van deze toestellen echt de mist mee in gaan. Qua budget is de Sony wellicht de aantrekkelijkste deal. Qua lichtsterkte zou de Powershot S200 weer een mooi ding zijn...
Iemand bekend met een van deze toestellen? Op de reviews afgaand, zijn het best goede apparaten.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor ReneG » di sep 16 2014 10:40 am

Ik heb vrij goede ervaringen met de Panasonic DMC TZ serie (TZ-8, 10, 20 etc.). Ik weet niet bij welk nummer ze nu zijn (30 of zo). Zit binnen je budget, maakt op de automaat verrassend goede foto's (voor een compact dan) en heeft ook de PSAM standen voor de wat meer ervaren fotograaf. Ik heb er zelf ook een tijdje een gehad (maar tegenwoordig is een oude D3100 mijn versie van een 'compact camera'. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Uitdaging: een compact van rond de €200

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 16 2014 10:53 am

Zoals ik al zei, heb ik vooral ervaring met de Canon Powershoot SX280HS. Prima camera. Heb zelf (naast mijn 70D) ook een Canon Powershoot S120 (wel een stukje boven jouw budget). Ik merk dat heel veel "gewone consumenten" (dus geen spiegelreflexers) de wat warme, tikkeltje verzadigde kleurtoon van Canon compacts erg kunnen waarderen. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-shots is die kleurtoon vaak juist prima. Heb daarnaast ook nog een Sony Cybershot DSC WX1 (paar jaar geleden de top-compact van Sony), maar daar vind ik de resultaten juist weer heel flets en koud. Dáár nog voor heb ik ook een hele serie Coolpixen gehad, op zich prima camera's maar ook daarbij vond ik de kleuren eigenlijk niet mooi. Vandaar dat ik nu standaard naar Canon's grijp ;) Is uiteraard ook een kwestie van smaak ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten