Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sensors?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sensors?

Berichtdoor Tjeerd88 » zo nov 02 2014 2:20 pm

Ik ben altijd heel erg blij geweest met mijn D90, maar omdat ik veel straatfotografie doe, ben ik ook op zoek gegaan naar een goede compact vanwege het kleine formaat. Die neem je veel makkelijker mee en is minder intimiderend.
Na de nieuwe camera-ontwikkelingen jaren niet meer gevolgd te hebben, ben ik aangenaam verrast met de hoge kwaliteit aan mirrorless camera's en compacts die nu te koop zijn. Heb een paar maanden geleden daarom de Fuji X20 aangeschaft. Die heb ik echter weer doorverkocht vanwege een irritante technische beperking (zie het draadje viewtopic.php?f=39&t=58053).

Ik heb inmiddels mijn wensen verder aangescherpt/opgeschroefd: uitstekende beeld-kwaliteit, snelle opstarttijd, APC-sensor, EVF, uitklapbaar LCD-scherm, apart draaiwiel voor belichtingscompensatie, Wifi, vaste of wisselbaar lens is allebei goed.
Op zoek naar wat er bij dit wensenlijstje hoort, kom ik uit bij de Sony a6000 of de Lumix GX7. (De Fuji X100s lijkt me ook ideaal, maar vind ik te veel duur.)

Waar ik me nu zo over verbaas, is dat ik geen Nikon compact vindt, die aan mijn wensen voldoet en dat vind ik jammer. Klopt dat? En zo ja, maakt Nikon niet de grote fout (trouwe) klanten te verliezen in de markt van high end compacts/spiegeloze camera's?

Ter illustratie bijgaand (vrij overtuigend) verhaal van een 'diehard' Nikon fotograaf die naar Sony is overgestapt:
http://www.dpreview.com/forums/post/54520320
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
Tjeerd88

Forumlid
Berichten: 72


Locatie: Tiel

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor jfbat » zo nov 02 2014 2:22 pm

Of het jammer is dat jij geen Nikon compact vindt die aan jouw eisen voldoet, daarvan kun alleen jij bepalen of dat jammer is. :wink:

Flauw geintje, sorry. Maar de discussie hierover is al langer gaande, ook hier op het forum, en je bent bepaald niet de enige die zich afvraagt of Nikon zichzelf hiermee niet op een (enorme) achterstand zet.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor Patrick » zo nov 02 2014 2:41 pm

Je zou eens kunnen kijken naar de Fujifilm X-E1. Tegenwoordig best gunstig te koop in kits.

En ja: ze missen de boot wat mij betreft. De Nikon 1 serie: ik heb een 1V1 gehad. ben er nooit vrienden mee geworden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor FotoTuur » do jan 22 2015 3:13 pm

ook ik heb naast m'n DSLR een compactcamera. En ik heb ca. 5 jaar geleden een compactcamera gevonden, inderdaad ook niet van Nikon, die voldoet aan de specificatie 'compactcamera': hij is compact!! Het was eerst de Powershot S95 van het C-merk.
En dat is sinds een jaar de 3e opvolgewr daarvan, de Powershot S120 geworden. Zoek maar eens een camera met afmetingen zoals deze met gelijkwaardige specificaties en beeldkwaliteit.
De Sony RX-100 iii komt in de buurt, is toch net wat dikker en is bovendien wat trager meen ik.

De S120 stop je echt zó in je broekzak! Dat zie je niet via een webshop. Ga 'm vasthouden en vergelijk 'm met anderen compacts...
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jan 23 2015 11:36 am

Ja.

De compact met een grote sensor (Coolpix A) is onlangs abrupt van de markt gehaald. De Nikon 1 serie heb ik nooit serieus genomen omdat die geen grote sensor hebben.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor D. Haaksma » vr jan 23 2015 12:29 pm

Veel mensen zijn kennelijk op zoek naar iets dergelijks.
In de regel komt Nikon een beetje als mosterd na de maaltijd met iets goeds.
De 1 serie was n.m.m. een misser.
Dat toestel geprobeerd, maar ik kon er maar niet aan wennen of blij van worden.
Als ze niet binnen een redelijke termijn met iets als de fuji XE-* komen, komt er in mijn tas ook een fuji te zitten.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 23 2015 1:18 pm

FotoTuur schreef:ook ik heb naast m'n DSLR een compactcamera. En ik heb ca. 5 jaar geleden een compactcamera gevonden, inderdaad ook niet van Nikon, die voldoet aan de specificatie 'compactcamera': hij is compact!! Het was eerst de Powershot S95 van het C-merk. En dat is sinds een jaar de 3e opvolgewr daarvan, de Powershot S120 geworden. Zoek maar eens een camera met afmetingen zoals deze met gelijkwaardige specificaties en beeldkwaliteit. De Sony RX-100 iii komt in de buurt, is toch net wat dikker en is bovendien wat trager meen ik. De S120 stop je echt zó in je broekzak! Dat zie je niet via een webshop. Ga 'm vasthouden en vergelijk 'm met anderen compacts...

Als ervaren gebruiker van de S120 naast mijn 70D kan ik dit alleen maar beamen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor Léon Obers » vr jan 23 2015 2:05 pm

Achter de schermen is Nikon daar mogelijk wel mee bezig.
Er is namelijk wel een patent voor een objectief voor een full frame mirror less camera van Nikon:
http://www.mirrorlessrumors.com/at-last ... ra-spotted

Maar ja, er mee bezig zijn of daadwerkelijk (binnen afzienbare tijd) op de markt brengen zijn twee verschillende dingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor Olliepippie » vr jan 23 2015 9:51 pm

Inderdaad mist Nikon hier de boot. In mijn tas zit al een Fuji terwijl ik toch liever een Nikon mirrorless erbij had willen hebben maar Nikon heeft niets wat ook maar in de buurt komt.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mist Nikon de boot in 'high end' compacts met grote sens

Berichtdoor pveenstra » za jan 24 2015 1:53 pm

Na alle kritische geluiden over de Nikon 1 heb ik enige tijd geleden toch een 1S1 gekocht. Die voldoet absoluut niet aan de eisen van de TS, maar mij bevalt ie prima: compact, prima objectieven en een uitstekende beeldkwaliteit. Dat de sensor zo klein is, heeft voor mij alleen nadelen op het gebied van scherptediepte. Voor mijn vogel fotografie is het juist handig. Dus algehele mislukking? Het ligt heel erg aan je soort fotografie, m.i.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten