D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor FotoRob71 » zo nov 23 2014 11:20 am

Beschik over de D300 + Nikon 17/55 Lens alsmede over de Af-S 35 MM 1.8G lens. Vooral de D300 met de 17/55 combinatie vindt ik te zwaar worden om er een hele dag mee te rond te lopen.

Ga binnenkort na St. Petersburg ? Wil graag daar wat foto's maken. Compact camera kopen? Sony/Panasonic? Max 400 € - zit ik aan te denken? Zie het gezeul met deze d300/17-55 niet zo zitten bij! Al helemaal niet bij Russische temperaturen!!!

Of een D3100 ( 2 hands bvb.) met eventueel een andere lens 17/50 Tamron? Voor de rest fotografeer ik graag oude gebouwen/steden + wat huis tuin en keuken werk.

Wie heeft tips - adviezen...
FotoRob71

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor bert » zo nov 23 2014 11:38 am

Gewoon meenemen anders krijg je geheid spijt

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk
D4 en wat andere leuke stukjes glas
Gebruikersavatar
bert

Forumlid
Berichten: 202


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 23 2014 11:39 am

Je zou kunnen kijken naar de Nikon1 serie, een set is dan veel kleiner en lichter.ook kun je kijken naar de Coolpix P7800 een compacte camera met een vast objectief. Een Nikon Coolpix A geeft ook prima foto's en heeft een vast objectief. En dan zou je nog kunnen kijken bij andere merken en dan met name naar camera's zonder opklappende spiegel, zoals bij Olympus(OM serie), Samsung(NX serie) of Fujifilm(X-?1 of 2 serie).
Allemaal kleiner, lichter en met zeer goede resultaten.
Bedenk dat een grotere sensor meer mogelijkheden voor het spelen met scherptediepte geeft.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor ben42 » zo nov 23 2014 11:57 am

Zelf heb ik een Panasonic TZ40, voor erbij.

Gekocht omdat ik erg tevreden was over mijn TZ3. De TZ3 gebruikte ik als voor erbij en als ik eens wat minder wilde sjouwen.

Nu is er een TZ60, met als extra's; Raw, 30 maal zoom, zoeker (electronisch) en een extra bedienings ring om de lens. (Toen ik de Tz40 kocht was deze Tz60 er nog niet).

Zelf erg tevreden over deze camera, maar (gelukkig :lol: ) is mijn Dslr wel een stuk beter, vooral als er minder licht is. In donkere ruimten mis je nogal wat, flitsen is maar zeer beperkt. Panasonic lost dit op door het signaal wat te versterken en flink wat ruis onderdrukking toe te passen. Andere merken doen dit weer anders.

De 24 mm equivalent is erg prettig. De panorama functie voegt ook echt wat toe. Slimme mogelijkheden zoals Hdr met twee foto's (heeft de D7100 ook), multi opnamen bij uit de hand fotograferen met weinig licht. Wifi, nfc, bediening met beeld vanaf een tablet of smartphone. (De Tz40 heeft ook nog een touchscreen, b.v. heel handig als je b.v. heel snel wilt scherpstellen op een flink bewegelijke bij of ander insect. De Tz60 heeft geen touchscreen).

Dus een aanrader, Panasonic had/heeft een voorsprong op het gebied van compact extreme zooms. Andere merken hebben ondertussen ook dit soort camera's.

Plezierige vakantie,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor MarcoEos70D » zo nov 23 2014 3:15 pm

Heb je al eens nagedacht over het gebruik van een goede strap? Sinds ik die gebruik, is een zware body-objectief-combinatie een hele dag meedragen geen enkel probleem meer. Ik heb de Sun Sniper STrap Steel (deze), maar er zijn veel meer varianten. Stuk goedkoper dan een camera erbij kopen, én je hebt je vertrouwde cameraset bij je.

Mocht je toch een andere camera overwegen, kijk dan ook eens naar de Canon Poweshot S120 (deze). Die heb ik zelf ook, voor situaties waarbij ik mijn spiegelreflex niet meeneem, en ben er erg tevreden over.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Bert vD » zo nov 23 2014 4:40 pm

Zelf erg tevreden met Olympus e-pl2. Al weer ouwetje, maar prima. Fuji x10-20?? De eerste zag ik op MP voor ong 150,-€. Lekker lichtsterk!


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Jacob_O » zo nov 23 2014 7:43 pm

Panasonic Lumix LX7met 1.4 lens, een idee?
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Jaap Driest » zo nov 23 2014 8:42 pm

Ik heb voor dat doel ooit speciaal een D3200 met 18-200 lens aangeschaft.
Maar ik heb de spullen weer verkocht.
In de praktijk volstaat mijn Lumix LX7 meer dan voldoende. Ik ben eraan verknocht.
Vooral de 24mm lens en f1.4 vind ik top.
Nu kan ik gewoon lekker genieten en foto's maken wanneer het nodig is.
Het fotograferen staat me niet meer in de weg op vakantie.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor JanJacob » zo nov 23 2014 9:48 pm

Hiervoor heb ik een Fuji X100. Tweedehands niet zo duur meer, kwaliteit is top.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 23 2014 9:52 pm

En Rob, het is al eerder genoemd, maar je zou de D300 met 17-55 ook aan een andere riem kunnen hangen. Ik heb hetzelfde als wat jij presenteert ervaren en inmiddels heb ik veel plezier met dezelfde combinatie als voorheen, maar dan aan een BlackRapid Sport riem. Het hangt dan aan één schouder en de camera hangt op je heup ongeveer, precies zodanig dat je hem met je gestrekte arm kunt pakken en voor je oog brengen. Ik hou het hiermee heel lang vol, terwijl de riem om mijn nek veel sneller wat pijn problemen gaf.
En ook al eerder genoemd: een riem aanschaffen is beduidend goedkoper dan een nieuwe camera, waarbij je bovendie de spullen gebruikt waar je gewend aan bent.

Keuzes maken, veel sterkte ermee.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Ed Post » zo nov 23 2014 10:10 pm

Ik heb naast het grote Nikon spul een Nikon 1 V1.
Lekker licht en heel compact.
Nadeel is dat hij niet zo goed is bij hogere iso-instellingen.

Tevens heb ik een Fuji X-E1.
Erg goede camera met ook erg goede objectieven.
Wel wat groter dan de Nikon 1, maar gewoon erg goed bruikbaar bij 3200 iso.
Op MP is deze al redelijk betaalbaar.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Gerard1950 » zo nov 23 2014 11:16 pm

Als je mijn Lumix G5 naast mijn Nikon D300 zet, lijkt het een Fiatje 500, het originele model, naast een Dodge Ram.
Een derde van het gewicht. Alle soorten en maten van instellingen, waarmee je allerlei moeilijk licht naar je hand kunt stellen.
Kwaliteit van lenzen, de duurdere, van het m43 systeem is vergelijkbaar.....
Ik zelf zie het verschil nooit zo. Maar dat is heel persoonlijk.

Succes met je keuze.
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor FotoRob71 » za dec 06 2014 10:35 am

Bij diverse foto winkels en "dozenschuif" zaken wat kleinere modellen in mijn handen gehad ! Nog geen keus gemaakt. Zat bij sommige systemen qua aanschaf kosten makkelijk tussen de 500 - 800 € ! Was niet echt
enthousiast over de modellen qua grip/knopjes ergonomie/prijs etc. Ben de D300 tank gewend....!

Hou her en der 2 hands toestellen/winkels "voor leuke prijs 200 -300 €" in de gaten. Heb nog 6 weken de tijd voor ik richting St. Petersburg vertrek. Leuke wat lichtere lens dan de 17/55 voor mijn St. Petersburg trip kijk ik ook nog maar is na! Gewoon wat foto's van gebouwen - straatleven etc.! Welke lens zou daar voor in aanmerking komen...? Nikon/Tamron/Sigma heb geen voorkeur! Wie weet nog een leuke lens!
FotoRob71

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Jaap Driest » za dec 06 2014 10:51 am

Mij schieten twee dingen te binnen:
- ik lees goede verhalen over de nieuwe 18-55 VRII. Licht compact en scherp. Je mist wel wat lichtsterkte. Dat kun je soms compenseren met de VR.
- probeer eens twee mooie lichtsterke primes; bv een 20mm 2.8 en een 35mm 1.8. Passen goed bij De Tank.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D300 i.c.m. 17/55 te zwaar - wat te doen...

Berichtdoor Wilci » za dec 06 2014 11:12 am

Uit een ander draadje:

"De D700 blijft een heerlijke camera. Met de 24-85 VR was het voor mij ruim voldoende voor vakantie kiekjes. Een enkele keer miste ik wel zoiets als een 200mm en voor groothoek heb je in Rome nooit genoeg. Niet eerder zoveel platen met groothoek gemaakt! De D700 met een Optech Utility Strap werd nergens op de dag te zwaar, maar veel zwaarder moet het niet worden."

Ik denk dat je met een juiste strap/sling en een lichtere lens klaar bent.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten