Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » zo jan 04 2015 10:45 pm

A7 met 24-70 is een prima combinatie. Eventueel nog de 16-35 groothoek erbij en je hebt een groot bereik afgedekt.

Door de cropfactor dien je er bij de Fujis wel rekening mee te houden dat je DOF ongeveer een stop groter is bij hetzelfde diafragma als de Sony, die fullframe is. Ofwel: f/2.8 is qua DOF ongeveer gelijk aan f/4 op de Sony (of een andere fullframe camera).

Ook goed om te weten: de Fuji X-mount is niet geschikt voor fullframe: de opening is simpelweg te klein. Speelt fullframe nu al door je gedachten, voor dit moment of iets langere termijn, dan zou je bij een keuze voor Fuji opnieuw een systeemwissel moeten doen.

Met de Sony A7-serie stap je gelijk over naar fullframe,
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor JaapV » ma jan 05 2015 12:42 am

Skippy schreef:Hallo Jaap, ik ben op de hoogte van de kwaliteit en reputatie van de oudere Zuiko objectieven. Ik heb wel wat gespeeld met NIkkor MF objectieven op de Olympus E-M10 maar ideaal is het niet. Kortom, ik werk liever met de moderne MFT Zuiko AF objectieven op de E-M10 en met Nikkor AF en MF objectieven op de Df. Dus bedankt voor de tip maar het is ook een keer genoeg met de objectieven, ik heb er inmiddels wel wat :wink:

Dat had ik al een tijdje door, Luc :wink2:
Maar Ik richtte me eigenlijk tot Roy, de TS. Omdat de nadruk in deze discussie sterk op camera ligt, terwijl glas belangrijker is.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » ma jan 05 2015 1:39 am

m.b.t. het maximale uit het Fuji beeld halen.
De manier van verscherpen is ook van belang, niet enkel de hoeveelheid.

Hoeveelheid naar gelang en behoefte meestal rond de 40.
Straal 1
Detail tussen de 50 en de 100

Dat werkt voor mij prima.

Het blijkt dat je door detail te veranderen ook de manier van het verscherpen binnen LR veranderd.
Ik heb dat gelezen, weet alleen niet meer waar. Je ziet het wel als je het probeert.

Tip: Als een foto op 100% scherp is dan is de foto scherp. Ga niet verder lopen inzoomen want je maakt je zelf helemaal knetter gek want, dan is het nooit scherp genoeg. Dan ben je echt aan het pixelpeepen op moleculair niveau. Dat is een valkuil waar je moeilijk weer uit komt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor josj » ma jan 05 2015 10:41 am

josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 1:30 pm

Met een preset in Lightroom moet je met een Fuji toch aardig op weg zijn denk ik. Voor mijn D7100 heb ik nu ook een standaard preset en dat werkt fantastisch.

Ik ga het vandaag waarschijnlijk niet redden om de camera's te bekijken, ik heb wel vrij maar mijn zoontje van 2 moet ook mee en dan is even rustig kijken/vasthouden wat lastiger. Ik vrees dat het zaterdag pas word dan.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 5:04 pm

Toch vanmiddag naar Cameratools geweest met mijn zoontje en wezen kijken. Zowel de Fuji X-T1 met 18-55 en de Sony A7 met Zeiss 24-70 F4 in de hand gehad en ik vond de Sony qua grootte behoorlijk tegenvallen want deze doet niets onder van de D7100, hij is alleen iets lichter maar ik vind hem ook niet lekker in de hand liggen. De Fuji daar in tegen is echt een geweldige camera zeg, ik ben er voor 90% uit dat ik voor die camera mijn Nikon D7100 weg ga doen. Ik ga overigens wel voor de Titanium editie, daar hem ik een mooi aanbod voor gekregen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » ma jan 05 2015 5:33 pm

Oh. Die is toch functioneel hetzelfde, alleen duurder?

En ja, hij is mooi he? :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor strangeartefact » ma jan 05 2015 5:54 pm

Grappig, ik vond het toch kleiner aanvoelen in vergelijk met de d90 de a7r. Gelukkig hebben we keuze! Je maakt door Fuji te kiezen ook bewust de keuze om niet in de full frame boot te springen, ik weet dat je steeds vaker leest dat het overschat is maar ik meld het toch even.

Heb je ook besteld? CT is niet zo best in inruilprijzen denk ik als ik de occasions zo eens bekijk.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 6:31 pm

Ik heb nog niets besloten en moet toch eerst mijn huidige apparatuur verkopen voordat ik een Fuji kan kopen.

Ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd om mijn D7100 weg te doen en iets anders terug te kopen. Durf het nog niet helemaal omdat ik bang ben er misschien spijt van te krijgen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Marten » ma jan 05 2015 7:17 pm

Nou, dan maar een opmerking van mijn kant.
Houd je Nikon en stap over op 2 primes. (lichtsterkte 1.8 is lichter dan 1.4) Primes zijn lichter dan zooms. (ja, ik las ergens dat je schreef: "primes dat is niets voor mij"....)
Ga met slechts één prime op stap. Dat scheelt ook weer gewicht. Je zult zien dat het je fotografie ten goede komt.
En gooi alle nutteloze ballast zoals batterij-grips over boord.
Zo kan je je huidige Nikon behouden en werk je met het hoogst noodzakelijke.
In de beperking toont zich de meester.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor strangeartefact » ma jan 05 2015 7:35 pm

Mooie toevoeging Marten.
Laten we vooropstellen dat de d7100 een mooie camera is, niet veel te wensen als je dx shooter wilt zijn toch, misschien voor jou de afmetingen dus.
D7100+35mm 1.8 is misschien compact genoeg, ik heb veel plezier gehad met de d90 en de 35mm 1.8, vaak voldoende, ja een prime maar een goedkope. 129 euro heeft CT er 2 liggen. Is het niets verkoop je die weer en al heb je dan 10 euro verlies, ach beter als nu alles verkopen en balen ivm verkeerke keuze.
Overdenk de boel nogmaals en weet wat je hebt. Er is teveel keus en teveel opties en er zijn teveel meningen.

Succes!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Kroontje » ma jan 05 2015 7:51 pm

Ik kan.me er ook wel in vinden. Heb sinds kort drie mooie Nikon primes en het gebeurt steeds vaker dat ik er maar twee meeneem;) De 20/f1.8 en de 85/f1.8 Daarnaast doe ik het niet vanwege het gewicht, maar vaak genoeg om het genot van platen die ik ermee kan maken.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » ma jan 05 2015 8:24 pm

Roy Kersbergen schreef:Met een preset in Lightroom moet je met een Fuji toch aardig op weg zijn denk ik. Voor mijn D7100 heb ik nu ook een standaard preset en dat werkt fantastisch.


Het punt is dat Adobe nog onvoldoende raad lijkt te weten met de afwijkende opbouw van de X-Trans sensor, wiens data een compleet ander algoritme nodig heeft dan bij het traditionele Bayer-patroon. Een preset gaat daarbij niet helpen, de issue zit in de verwerking van de RAW-data. Een preset voor postpeocessing komt pas daarna in beeld.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 8:25 pm

Ik had een 35mm en een 50mm prime maar die heb ik weg gedaan omdat ik ze totaal niet aanraakte en er niets aan vond. Sorry, ik waardeer jullie advies en meningen maar ik ben echt een zoom fotograaf. Ik ben ook al op pad geweest met alleen de D7100 en 17-50 en op zich gaat dat wel maar een Fuji X-T1 houdt veel lekkerder vast.

Ik overdenk nu ook heel goed wat ik heb. Ik heb inmiddels wel foto's gemaakt van al mijn spullen en een mooie advertentie, als ik besluit de set weg te doen ik het een paar klikken ;-)

Dit zou het te koop lijstje moeten gaan worden:
Nikon D7100 DSLR, Nikon MB-D15 grip. 2 Nikon AB's (IR en draad), extra accu en GGS screen protectors
Nikon SB700 Flitser
Nikon 70-200 VR f2.8
Tamron 17-50 f2.8
Tokina 12-24 f4.0
LowePro FlipSide 400
BlackRapid R-Strap RS-Sport + BlackRapid FastenR-T1
Marumi 67mm Polarisatie filter
B&W Haze 67mm UV filter
Hama 77mm UV filter
Redged statief
Laatst gewijzigd door Roy Kersbergen op ma jan 05 2015 8:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 8:26 pm

Cyrus schreef:
Roy Kersbergen schreef:Met een preset in Lightroom moet je met een Fuji toch aardig op weg zijn denk ik. Voor mijn D7100 heb ik nu ook een standaard preset en dat werkt fantastisch.


Het punt is dat Adobe nog onvoldoende raad lijkt te weten met de afwijkende opbouw van de X-Trans sensor, wiens data een compleet ander algoritme nodig heeft dan bij het traditionele Bayer-patroon. Een preset gaat daarbij niet helpen, de issue zit in de verwerking van de RAW-data. Een preset voor postpeocessing komt pas daarna in beeld.


Weer wat geleerd :D
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten