Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor PvGessel » ma jan 05 2015 8:29 pm

Wat je keuze ook wordt Roy, als je er maar geen spijt van krijgt. Ik heb ook voor de fuji gestaan, vastgehouden, gewikt en gewogen. Ik heb geen beperking qua gewicht of lichaamlijk oid. Ik had foto's gezien gemaakt met een fuji xt1 pro of zoiets. Geweldig!!
Nadelen van zo'n lichte compacte camera waren voor mij die verrekte kleine pieterpeuterige knopjes op zo'n kleine body. Dat is niks voor mij. Ik heb gekozen voor een D750 en ondanks de cashback-actie van nikon op dat moment gekozen voor twee primes van sigma, een 35 mm 1.4 en de 50 mm 1.4 art serie en dat heeft CTools perfect opgelost met een eigen korting. Hulde. Het is effe wennen aan een prime maar na een week wil je niet meer anders.
Nog geen seconde spijt van mijn aankoop. Ik snap je keuze voor lichter spul omdat ik je persoonlijk ken. Jij komt er wel uit. En gaat nikon het veld gaat ruimen of gaat het toch sony, fuji of olympus of wat dan ook worden? Zoveel mensen zoveel meningen en hier bij ncn krijg je hulp genoeg, maar de keuze zul je zelf moeten maken, en die is best lastig toch?
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cees » ma jan 05 2015 8:36 pm

Waarom doe je de BlackRapid en je statief weg?
Die kun je net zo makkelijk met een ander merk body gebruiken......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 9:02 pm

Thanks Peter, het is een lastige keuze en kom er nog niet uit. Vanmiddag had ik een 'yes dit word hem gevoel' maar nu zakt dat toch weer wat af.

@ Cees, Ik heb nog 2 statieven en de black rapid vind ik niet zo fijn en heb liever een nekriem.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Marten » ma jan 05 2015 9:12 pm

Roy Kersbergen schreef:...Sorry, ik waardeer jullie advies en meningen maar ik ben echt een zoom fotograaf.....

OK Roy, het was maar een suggestie.
Succes met je keuze.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jan 05 2015 9:15 pm

Wordt ook zeker gewaardeerd Marten!
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Redblockman » di jan 06 2015 8:29 am

Interessante discussie, na het geheel door gelezen te hebben moet ik toch ook even wat ventileren.
Fuji lijkt mij wel het mooiste systeem als het om mirrorless gaat, heb van de zomer zitten twijfelen om erbij te halen als lichtgewicht. Uiteindelijk verstandig geworden en met de Fuji X20 thuisgekomen(nee ik heb geen 2 systemen nodig).
Maar ik kan je wens helemaal begrijpen... Volgende suggestie.

Ik begreep uit je verhaal dat je de 70-200 heel incidenteel gebruikt. Ik begreep ook dat je de 18-55 F2.8-4 op je fuji lijst hebt staan, samen met een tele objectief. Misschien is het een idee om de 70-200 te verkopen en de EM-1 met 18-55 + 55-230 te halen, deze set is ze duur of zelfs goedkoper dan de lenzen los kopen. Bovendien kan het van het budget dat een goede 70-200 op moet leveren. Als het systeem lijkt te bevallen dan kan je verder gaan met de overstap en heb je bijna of helemaal voor niks een extra body... Ik denk wel dat als het niet bevalt dat je wat verliest op de verkoop van de set Fuji omdat deze nu nogsteeds zo goedkoop te vinden is.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor ArendV » di jan 06 2015 8:47 am

Goede suggestie Redblockman !

Nog even terug komen op de Fujinon 16-55/2.8 die vandaag is aangekondigd en waar hier wild werd gespeculeerd over zijn afmetingen.
http://www.fujifilm.com/news/n150106.html
Met 655 gram is hij 100 gram lichter dan de Nikkor 17-55/2.8 en in afmetingen komen ze heel dicht bij elkaar (φ83.3mm × 106.0mm vs φ85.5mm × 110.5mm) en dezelfde filtermaat van 77mm.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di jan 06 2015 8:51 am

Redblockman schreef:Misschien is het een idee om de 70-200 te verkopen en de EM-1 met 18-55 + 55-230 te halen, deze set is ze duur of zelfs goedkoper dan de lenzen los kopen.

EM-1? Dat is een Olympus camera ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Redblockman » di jan 06 2015 9:00 am

@Skippy, Dat had X-E1 moeten zijn.... Het is nog voor 10 uur dus dan ben ik nog niet zo wakker :P
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » di jan 06 2015 9:26 am

Dat is precies wat ik veel eerder in dit draadje al voorstelde... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di jan 06 2015 10:26 am

Een X-E1 is inmiddels toch wel achterhaald zeker qua specificaties/kwaliteit van de EVF en kan niet opgewaardeerd worden met de nieuwste firmware updates.
Als ik Roy was zou ik de 12-24mm (of de SB-700) en de 70-200mm verkopen en een X-T1 + 18-55mm f2.6-4 kopen.
Dan voorlopig Nikon én Fuji gebruiken en na een paar maanden een definitieve keuze maken.
Dat wordt dan ongetwijfeld Fuji want eenmaal gewend aan de voordelen van een EVF wil je niet meer terug.
Laatst gewijzigd door Skippy op di jan 06 2015 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 11:10 am

Een X-T1 met 18-55 kost op dit moment 1499 euro, dat brengt de 70-200 met SB700 niet op denk ik.

Ik vind het overigens echt geweldig hoe er mee gedacht word en dat er suggesties worden aangedragen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Ik ben cht super gecharmeerd van de Fuji X-T1 met 18-55.

Wat ook nog zou kunnen is de 70-200, SB700 en Tamron 17-55 weg doen, dan heb ik voldoende budget voor de Fuji met de 18-55 denk ik. Dan hou ik de D7100 met grip en 12-24 er bij.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 11:44 am

Nog een gedachte kronkel :D

SB700, 12-24 en 70-200 weg en voor het tele (evt. later) een 70-300 aanschaffen. Zijn 2e hands goed te koop voor een prijs die erg gunstig is. Daarnaast heb ik nog het e.e.a. aan accessoires te koop.

Bij elkaar brengt dit genoeg budget op voor een X-T1 denk ik.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » di jan 06 2015 11:46 am

Dat zou ik een vreemde keuze vinden. Wat moet je nou nog met een D7100 als je er enkel een 12-24 bij hebt?

Ik zou eerder de 17-50 houden en de flitser erbij. Het flitsen is juist iets wat Nikon erg goed voor elkaar heeft!

Maar ik blijf van mening dat je, als je niet zeker bent, beter een X-E1 met dual zoom kit kan kopen. Daarvoor hoef je enkel de 70-200 te verkopen. De X-E1 is een uitstekende camera. Zoek maar eens wat met de combinatie X-E1 + 18-55 allemaal geschoten is! Hier bijvoorbeeld: http://www.flickriver.com/photos/tags/Fujifilm+x-e1+18-55/interesting/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di jan 06 2015 12:13 pm

Ik heb geen persoonlijke ervaring met de X-E1 en X-2 maar de meneer in deze link wel http://www.fujivsfuji.com/x-e1-vs-x-e2/
De verschillen tussen E-X1 en E-X2/X-T1 zitten dus voornamelijk in de EVF en AF, toch wel twee cruciale aspecten in een camera.
Ik ben het daarom niet eens met Patrick. Ik zou niet een mirrorless camera van enkele jaren terug kopen, daarvoor gaan de technische ontwikkelingen te snel.
Je maakt dan min of meer een valse start en de kans op teleurstelling is groter dan dat je het in een keer goed doet en voor het nieuwste model kiest. Desnoods een paar maanden extra sparen dan maar.
Laatst gewijzigd door Skippy op di jan 06 2015 12:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten