Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cees » di jan 06 2015 12:17 pm

Ik ben het met Luc eens.
Heb afgelopen weekend de X-T1 en de X-E1 naast elkaar gebruikt.
Het verschil in snelheid, maar toch ook in beeldkwaliteit is duidelijk.
Ik zou een X-E1 nooit nieuw kopen, hoogstens tweedehands.
Met een 18-55 zou dat op een € 450 tot € 500 uitkomen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 12:51 pm

Als er een andere camera komt dan wordt het sowieso de Fuji X-T1 met 18-55, daar is geen twijfel meer over. Ik zie het zelf ook niet zo zitten om een camera van een paar jaar oud te kopen, dit heb ik een keer gedaan en altijd spijt van gehad.

Het gaat er nu een beetje om wat de verstandigste keus is en ik neig naar de volgende optie:
- Verkoop 70-200, 12-24, SB700 en het e.e.a. aan accessoires (filters, tas en Black Rapid)
- D7100, grip en 17-50 houden en de aankoop 70-300 VR voor het tele.
- Aankoop Fuji X-T1 met 18-55 f2.8-f4 (krijg je tijdelijk een gratis flitsertje bij)

Met de verkoop van bovenstaande kan ik een X-T1 bekostigen en eventueel later nog een 2e hands 70-300 er bij scoren.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Redblockman » di jan 06 2015 12:59 pm

@Cees die X-E1 is juist leuk omdat deze als je even rond zoekt te vinden is voor 750 euro dat is met de dual kit van 18-55 en 55-230...
Ja je loopt het risico op een valse start idd, maar als deze lenzen je aanstaan dan krijg je met die dual kit de camera praktisch gratis. Zodoende kan je aan het concept knabbelen zonder veel uitgegeven te hebben aan zaken die je later niet gebruikt en zonder nu veel op te moeten geven en een hele grote sprong te moeten maken ineens.
De overstap naar de X-T1 is denk ik veel ingrijpender. Maar het is Roy zijn keuze en hij moet zich er happy bij voelen.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » di jan 06 2015 1:06 pm

De flitser zit standaard bij de X-T1. Omdat er geen flitser ingebakken zit. Dat blijft zo.

Ik zie ook zeker de voordelen van de E2 en met name de T1. Punt is dat je de E1 bijna voor niets krijgt. Een 18-55 wil je waarschijnlijk sowieso. De nieuwe 16-55 f2.8 is immers veel groter en een duurder. De 50-230 is niet lichtsterk of super gebouwd, maar veel beter dan je op papier zou verwachten. De TS gaf al aan niet zoveel in het telebereik te doen, dus hoeft hij daar ook nIet stevig in te investeren. De E1 en deze tele kosten je samen €350 meer dan de meerprijs van de 18-55 zoals deze in de T1 deal zit.

Dat van de beeldkwaliteit ben ik het niet mee eens. Het verschil tussen de E1 en T1 is verwaarloosbaar. Het verschil zit 'm in de andere zaken. Geen onbelangrijke zaken natuurlijk. Maar evengoed. Natuurlijk pak ik mijn E2 als ik met slechts een camera op stap ga. Maar als ik met beide loop dan fotografeer ik er door elkaar mee. Meestal de E1 met de 10-24 en de E2 met de 35 of 56 prime. De foto's gaan gewoon op een hoop. Ik zie geen kwaliteitsverschillen als ik het andersom doe. En de E2 is in feite hetzelfde als de T1. Alleen de body, EVF en zo is anders. De sensor, processor en dergelijk zijn exact gelijk.

Punt is volgens mij dat als je voor de T1, wat een prima keuze is (!!!), dan moet je echt je hele set verkopen. Je kan de camera wellicht net houden met een objectief. Dan is de 17-50 de handigste keus omdat je anders met een camera zit met een niet erg allround objectief. En laat dat nou net hetzelfde bereik zijn dat je in de T1 ook hebt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor ATOR » di jan 06 2015 1:46 pm

Ik heb geen ervaring met Fuji maar met jouw verstandige keus geef je groothoek en telebereik op voor een compactere camera die vrijwel hetzelfde doet als je D7100 met een variabel diafragma objectief (wat ik persoonlijk waardeloos vind om mee te werken).

Klink mij wat halfslachtig in de oren, als je overstapt doe het dan goed en ga voor één compleet systeem i.p.v. twee elkaar overlappende.

Zoiets:
XT-1 met 16-55mm F2.8 met een goede groothoek- en telelens.

En laat dan los dat je dingetjes gaat missen die de D7100 misschien net iets beter of op een andere manier had kunnen doen.

"Go big or go home." :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Marten » di jan 06 2015 2:00 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di jan 06 2015 2:21 pm

De boterzachte rendering van deze nieuwe Fuji 16-55mm f2.8 doet me denken aan de Nikkor DC objectieven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 4:26 pm

@ Patrick, ik snap je beredenering en hij is in principe ook logisch maar ik kan het thuis ook niet verkopen dat ik eerste een "tijdelijk" systeem kies om het later weer te verkopen. Vrouwen (niet allemaal natuurlijk) snappen dat niet want een camera is toch een camera. De stap die ik eventueel ga maken is dan gelijk de juiste.

De 16-55 is mooi maar deze word toch te zwaar en te groot, en het prijskaartje word mij ook te hoog.

@ Ator, je hebt wel gelijk met je 'go big, or go home', in eerste instantie was ook gewoon het plan alles weg te doen en er een nieuwe set voor terug te kopen. Echter is er nog steeds een twijfel en zolang die er is gaan mijn huidige set niet weg.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor ATOR » di jan 06 2015 5:24 pm

Die twijfel proef ik wel in je verhaal. Je hebt nu een prachtige complete set waar je geen enkele moeite mee hebt om die op foto-uitjes mee te nemen. Die zou je kreupel maken zodat je op gezins-uitjes een lichtere camera mee kunt nemen? Dat zou ik nooit doen.

Maak dan af en toe een foto-uitje met je gezin waar je b.v. met je 70-200mm en een TTL flits setup prachtige portretfoto's maakt en neem er b.v. een Sony RX-100 bij voor de relaxte uitjes waar het op prijs gesteld wordt dat Pa niet de hele tijd met zijn camera bezig is :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 5:30 pm

Ik heb nog een Coolpix S9300 ;-)
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Redblockman » di jan 06 2015 5:35 pm

Even voorop gesteld dat je beide lenzen die met de X-E1 in de kit geleverd worden wil hebben, dan kan je toch thuis wel uitleggen dat het financieel gezien verstandiger is die set te halen dan beide lenzen los? Ik bedoel de 18-55 kost bij CT 600 inclusief cashback, de 55-230(als dat de tele is die je wil hebben uiteraard) kost 380, het hele setje met body doet bij cameraland 750.....
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 06 2015 10:07 pm

Door de hoop twijfel die er is heb ik besloten om de D7100 toch te houden en voorlopig niet voor mirrorless te gaan. Op zich denk ik dat een X-T1 en ik wel vriendjes gaan worden maar ik denk dat ik mijn D7100 vreselijk ga missen met alle mooie spulletjes die ik er bij heb. Ik neem voortaan de Coolpix S9300 lekker mee naar gezinsuitjes (past lekker in de binnenzak) en gebruik de D7100 voor de geplande uitjes. Doordat ik weet wat ik nu heb (en dat is goed) ben ik ook wel weer een stuk enthousiaster geworden en moet misschien de D7100 ook wat vaker zonder poespas met alleen de 17-50 er op mee nemen als ik alleen op pad ga.

Ik wil iedereen bedanken voor al het advies wat jullie me hebben gegeven, ik ben daardoor een stuk wijzer geworden over andere systemen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di jan 06 2015 10:39 pm

Ook goed hoor, niets mis met je huidige spullen. Sowieso een leerzaam en leuk draadje geworden. En nu weer lekker fotograferen, veel plezier daar mee Roy!
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » di jan 06 2015 10:45 pm

Zeker niets mis mee en misschien wel verstandig.
Bij twijfel niet doen is meestal een goede keuze.
Je hoeft ook niet, je mag. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor strangeartefact » di jan 06 2015 11:57 pm

Helemaal goed. Op termijn kan je eventueel de s9300 voor iets anders inruilen, misschien ook niet. Keuze hebben in je eigen gear is best fijn nml mits bruin dat kan trekken.

Fijn dat je deruit bent Roy!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten