Nou heb ik met de compactcamera wel de ervaring dat dat een wereld van verschil maakt qua gewicht. Maar dan ben je gelijk verplicht tot een en dezelfde beeldhoek, als je voor een zo groot mogelijke sensor gekozen hebt. Maar 299 gram (Nikon Coolpix A) en 482 gram (Sony DSC-RX1) zijn natuurlijk fraaie gewichten.
Als je grosso modo wel de mogelijkheden van de spiegelreflexcamera wilt, maar niet het gewicht, dan is daar wel wat voor te bedenken. Met de D700 gebruik ik de laatste tijd vooral vaste objectieven, en ik heb de ervaring dat je met 24mm, 35mm, 50mm en 85mm behoorlijk goed uit de voeten kunt. Dus als je nou graag ook eens met lichtere apparatuur wilt kunnen lopen, wat zou dan een goede optie zijn? (Je kunt alle objectieven meenemen, maar je kunt er ook een uitkiezen.) De gedachte is, dat we wel graag een sensor in volledig kleinbeeldformaat willen. De Sony α7 is blijkbaar een alternatief waarover gedacht wordt. Dus ik dacht: laat ik eens een setje samenstellen. Maar een Nikon D750 als de lichtste spiegelreflexcamera van Nikon met volledige kleinbeeldsensor is ook leuk om eens te vergelijken. Dan ga ik het zowel op prijs als op gewicht vergelijken.
Sony α7 II → € 1.630,- → 599 gram
Zeiss Batis 25mm f/2 → € 1.340,- → 335 gram
Zeiss Loxia 35mm f/2 → € 1.168,- → 340 gram
Zeiss Loxia 50mm f/2 → € 865,- → 320 gram
Zeiss Batis 85mm f/1.8 → € 1.230,- → 475 gram
Totaal: € 6.233,- → 2069 gram
Nikon D750 → € 2.000,- → 840 gram
AF-S 24mm f/1.8G ED → € 850,- → 355 gram
AF-S 35mm f/1.8G ED → € 500,- → 305 gram
AF-S 50mm f/1.8G → € 190,- → 185 gram
AF-S 85mm f/1.8G → € 450,- → 350 gram
Totaal: € 3.990,- → 2035 gram
Prijs
Wat we hier zien, is dat de Sony-set aanmerkelijk duurder uitvalt dan de vergelijkbare Nikon-set. Echt een fors verschil! Belangrijkste reden daarvoor zijn de dure Zeiss-objectieven. Ik moet wel zeggen, dat de testen die ik over die objectieven heb gelezen, nogal lovend over deze objectieven zijn. Maar bedenk wel, dat je er dik voor betaalt!
Kies je bij de Sony voor zo goed mogelijke zoomobjectieven, zoals de Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS, de Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS en de Sony FE 70-200mm f/4G OSS, dan is het niet anders. De Nikon-alternatieven zijn bij dezelfde lichtsterkte duidelijk goedkoper, of je hebt voor iets meer geld een stop extra lichtsterkte.
Gewicht
Opmerkelijk is, dat de Nikon-set onder de streep helemaal niet zwaarder uitvalt. En daar ging het toch om, dat gewicht? De Nikonbody is wel zwaarder dan de Sony, maar de objectieven compenseren dat weer. Globaal gezien zijn de objectieven voor de Nikon ongeveer van hetzelfde gewicht. Alleen de AF-S Nikkor 50mm f/1.8G en de Zeiss Batis 85mm f/1.8 vallen wat uit de toon.
Ga je specifiek met één objectief op stap, dan heb je met de Sony globaal 200 gram minder gewicht bij je.
Andere verschillen
Verder zullen er natuurlijk nog andere verschillen zijn tussen deze twee sets. Zo weet ik uit wat ik gelezen heb, dat de Sony α7 II wat betreft de beeldkwaliteit bij weinig licht niet tegen de Nikon D750 op kan. En een α7S II is ook weer zo duur...
En als je dan toch al Nikon-objectieven hebt, passen die natuurlijk zo naadloos op de D750. Op de Sony zal het via een adapter ook wel kunnen, maar ik kan me voorstellen dat dat toch net wat minder optimaal is.
Een ander verschil kan het geluid zijn, wat de camera's maken. Ik vermoed dat een spiegelreflexcamera wat luidruchtiger is dan een spiegelloze camera. Verder zullen er verschillen zijn in hoe goed de autofocus werkt. Daarin zijn de spiegelreflexcamera's wat beter, heb ik begrepen. (Maar dat laatste hoef je op zich niet superbelangrijk te vinden voor een camera erbij.)
Conclusie
Als alternatieve set zie ik de Nikon D750-set denk ik toch wat meer zitten dan de Sony α7 II-set. Die Nikon-set is véél goedkoper, en weegt in totaal niet eens meer. Met één specifiek objectief heb je met de Sony dan wel globaal 200 gram minder in je handen. Maar om daar nou zóveel geld voor te moeten neertellen...? En die naadloze aansluiting op de andere Nikon-objectieven komt me toch ook wel erg aantrekkelijk voor!
Een ander zal misschien met een van deze sets zijn uitrusting willen vervangen. De Nikon D700 met de zware f/1.4-objectieven kan wat hem betreft in de kliko.