Ben ik de enige die dit heeft?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor Remcojan » wo jan 07 2015 8:45 pm

Ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig veel leukere foto's met mijn inferieure Sony M2 smartphone en instagram maak dan met mijn D7000 en tas vol objectieven. Technisch kan het natuurlijk niet de schaduw van de Nikon resultaten staan maar de foto's zijn gewoon leuker. Waar zal het door komen? Zal dit toch iets zijn als "de beste foto's maak je met de camera die je bij je hebt"?
Remcojan

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor Patrick » wo jan 07 2015 8:52 pm

Je kan wellicht makkelijker bezig zijn met het beeld zelf en minder met de techniek?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor DannySan » wo jan 07 2015 9:07 pm

Ik denk dat het eerder is "de leukste foto's maak je met de camera waar je je het best mee op je gemak voelt"; en als dat - nog - niet je D7000 is... dan is dat toch zo?
Niemand zegt dat dat 'moet' tenslotte.

Ikzelf heb dat trouwens niet met mijn D7100 eerlijk gezegd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3855


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor Jaco1 » wo jan 07 2015 9:10 pm

Ja ik heb een samsung Galaxy S 2, zelfs selfies gaan beter met de D610...
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor yzf1kr » wo jan 07 2015 9:43 pm

Ja. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Ik zeg altijd de mooiste foto's maak ik met mijn dslr, maar de leukste met mijn telefoon.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor radareye » vr feb 13 2015 3:52 pm

Misschien komt het doordat de smartphone weinig tot geen instellingen vraagt bij het nemen van een foto.
Hierdoor zal het vaker lukken de foto precies op het leuke moment te maken.
Een body
Wat glas
Diverse hulp middelen
Gebruikersavatar
radareye

Forumlid
Berichten: 229


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor oud0001 » vr feb 13 2015 4:08 pm

De camera zit je niet in de weg. :D
oud0001



Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor Léon Obers » vr feb 13 2015 4:26 pm

Met een smartphone veel meer ongedwongen. Er "moet niks", met een andere intentie naar beeld kijken en vastleggen.
Met een DSLR ben je veel meer geneigd alles tot in de puntjes in te kaderen en te "componeren". Daarbij gaat een heleboel van de spontaniteit verloren. Wordt het eigenlijk "droog" en voorspelbaar. Eigenlijk minder interessant. Dat vind ik juist het aardige in de directe manier van vastleggen met een smartphone "in de dagelijkse sfeer" van tijd en gebeurtenissen. Het is een heel eigen foto-cultuur.

Binnen die cultuur van smartphone kijk ik graag terug naar de vastgelegde foto's van mijn dochter en vriendinnen die ze samen maken. Geeft een betere indruk waar ze mee bezig zijn, hoe ze zich als persoon manifesteren, dan de "salon"-foto's die we als fotohobbyist plegen te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ben ik de enige die dit heeft?

Berichtdoor George Fennes » zo jul 05 2015 10:32 am

Remcojan schreef:Ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig veel leukere foto's met mijn inferieure Sony M2 smartphone en instagram maak dan met mijn D7000 en tas vol objectieven. Technisch kan het natuurlijk niet de schaduw van de Nikon resultaten staan maar de foto's zijn gewoon leuker. Waar zal het door komen? Zal dit toch iets zijn als "de beste foto's maak je met de camera die je bij je hebt"?

Hoi Remco,
Ik denk dat het niet zo vreemd is dat je met je smartphone leukere foto's maakt dan met je DSLR.
Het zijn vaak de spontane momenten die zich op de meest ongeregelde momenten voordoen.
Je hebt altijd je smartphone bij je dus die pak je dan.
De momenten dat je met je DSLR op pad gaat zijn veel minder en daardoor de kans op een leuk shot is ook veel kleiner.
Wat ook door de voorgaande posters gesuggereerd werd is dat je met je DSLR de perfecte plaatje wil maken dus je bent dan meer met techniek bezig en dat duurt langer dan zijn de spontane leuke momenten vaak alweer voorbij.
Dat merk ik ook wanneer ik de D90 bij me heb, dan werk ik meestal op de M stand en moet ik van alles instellen.
Maar met mijn S4 smartphone schiet ik maar raak en heb dan als excuus dat als de kwaliteit niet helemaal goed is dat ik dat plaatje met mijn phoon heb gemaakt.
Met je DSLR moet alles gewoon perfect zijn.
Daarom heb ik een Fujifinepix X20 gekocht en die zet ik dan lekker op automaat en klikken maar.
Kan heel verhelderend werken.
Maar ik merk nu ook dat ik met de X20 steeds meer op de M stand gaat werken :twisted: waardoor de spontaniteit er toch weer iets van af gaat.
Maar met je DSLR kan je ook met automaat werken en je zal zien dat je plaatjes vaak leuker en spontaner worden.
Misschien technisch gezien niet altijd even hoogstaand maar wel lekker relax.
dat is mijn ervaring.
Ga je met een groepje of je doet straatfotografie en je wil leuke spontane foto's maken, zet je DSLR eens op automaat.

Groetjes van George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten