Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » di sep 01 2015 11:09 am

Op de Sony A7 kun je Canon-glas met AF gebruiken. Schijnt prima te werken. Nikon-glas gaat ook uitstekend op een A7 maar voorlopig alleen MF. De AF-adapters beginnen te komen, nu nog in prototype-stadium.

Nu Nikon glas met elektronische diafragmasturing heeft geiïntroduceerd, is wordt het straks nog makkelijker om dat glas met een adapter op een A7 te gebruiken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor emdeklerk » di sep 01 2015 11:22 am

Nikon zal zich echt niet door Sony voorbij laten streven.

Ga er gerust van uit dat Nikon een spiegelloze FX-camera in ontwikkeling heeft.

Ook denk ik dat Nikon niet van Sony afhankelijk zal blijven voor de sensors, er zijn ook andere leveranciers. Als Nikon de al niet helemaal in eigen huis gaat produceren, of in dat verband met andere sensorfabrikanten gaat samenwerken.

Of ik persoonlijk blij zou zijn met een beeldschermpje als "zoeker" is een tweede, geef mij maar een mooi helder matglas. Inderdaad, met spiegel.
Momenteel krijg ik heel veel camera's en cameraatjes in handen met alleen een beeldschermpje, ik weet waar ik over praat. Het is als regel verschrikkelijk, zeker in daglicht. Hoeft er nog niet eens een zonnetje op te staan...
En naar mijn schatting is hooguit 2% van de eigenaren in staat het schermpje vrij te houden van vingerafdrukken en ander onheil.
Maar misschien is de toekomst wel een ruime zoeker met groot oculair waardoor je, eventueel met behulp van een behoorlijke oogschelp, naar een prachtig en ruim bemeten amo-led schermpje kijkt. Dat zou nog te pruimen zijn, voor mij althans.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » di sep 01 2015 11:29 am

Al eens een camera in handen gehad met een uitstekende elektronische zoeker, zoals een Fuji X-T, Sony A7 of Olympus OM-D?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Patrick » di sep 01 2015 12:31 pm

Een elektronische zoeker heeft ook juist vaak grote voordelen heb ik inmiddels ervaren. Mijn voorkeur hangt af van de omstandigheden en wat er te fotograferen is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » di sep 01 2015 12:35 pm

emdeklerk schreef:Maar misschien is de toekomst wel een ruime zoeker met groot oculair waardoor je, eventueel met behulp van een behoorlijke oogschelp, naar een prachtig en ruim bemeten amo-led schermpje kijkt. Dat zou nog te pruimen zijn, voor mij althans.

Naast de LCD achterop de camera (waar je inderdaad vette vingers op zet en slecht in zonlicht is af te lezen), heb je nu reeds die mooie zoekers met oogschelp. Dus geen toekomst, het is er al !!

Met bovendien in dat zoekerbeeld alle extra elektronische functies en hulpjes om makkelijker je beeld te kunnen controleren op scherpte, hoge lichten e.d.

Als je in erg slechte lichtomstandigheden fotografeert, is de wat meer versterkte helderheid van een elektronisch zoekerbeeld een verademing tegenover een matglas, om je beeld snel en makkelijk te kaderen, in te stellen e.d. (Ondanks de wat sterkere ruis van het beeld in erg slechte licht-omstandigheden).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Boem » wo sep 02 2015 11:09 am

emdeklerk schreef:Ook denk ik dat Nikon niet van Sony afhankelijk zal blijven voor de sensors, er zijn ook andere leveranciers. Als Nikon de al niet helemaal in eigen huis gaat produceren, of in dat verband met andere sensorfabrikanten gaat samenwerken.


Dat is al het geval volgens mij...De sensor van de d7100 is toch een Toshiba??
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ReneG » wo sep 02 2015 11:39 am

Vraag is ook (weet ik niet) wat de verhouding is tussen Nikon en Sony. Doet Sony puur productie op basis van Nikon designs, is het collaborative design, of koopt Nikon de sensors kant-en-klaar in en gooien ze er hun eigen software tegenaan? Geen idee. Maar het is waarschijnlijk iets te simpel om over de sensorproducent te praten in termen van 'Het is een Sony sensor, dus...'.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 02 2015 12:57 pm

Interessante discussie. Samenvattend: Als de ontwikkeling van mirrorless doorzet dan lijkt het erop dat als Nikon niet komt met een mirrorless, ze de boot definitief zouden kunnen missen (klinkt een beetje als het klassieke voorbeeld van die leverancier van ijsblokken uit een bevroren meer toen plotseling de ijskast werd uitgevonden...).

Als ik de berichten hier goed gelezen heb dan is de enige reden om met de klappende spiegel door te gaan de snelheid van de autofocus en in mindere mate het matglas (die laatste is al achterhaald door zoekers met schermpjes erachter), maar staat daar tegenover dat je geen back en frontfocus gezeur meer hebt, of heb ik het mis? Wat zie je eigenlijk door de zoeker bij deze Sony? Een schermpje?

Het feit dat de Sony compatible is met bestaande lenzen van andere fabrikanten maakt hem zeer aantrekkelijk. Hoe compatible is mij hier niet duidelijk.
Laat ik even hardop wishfull think-en. Een mirrorless heeft minder mechanische onderdelen en kan dus goedkoper, zeg dat ze over 2 jaar de prijs kunnen laten zakken naar 1200 euro (de inflatie is op dit moment extreem laag).
Als ze dan ook nog de AF snelheid weten op te schroeven dan is de keus tussen een fullframe mirrorless met compatibiliteit voor andere lenzen of een APS-C van Nikon, zeg een D7400, toch niet moeilijk. Of mis ik nu iets?
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Ivan10 » wo sep 02 2015 1:47 pm

Ja, je kijkt naar een beeldschermpje door je zoeker heen, ik kijk iedere dag al naar een beeldscherm, dus ik vond het tegenvallen ook de kwaliteit van wat je zag, net een kleine televisie. Was dat nu een Nikon of een Sony camera, dat weet ik niet meer. Nee, dan heb ik liever een ouderwetse zoeker. Nikon moet dus met een goede mirrorless komen, het zou een goede grap zijn als alle AF-S lensen er op geschroefd konden worden. Daar heb je gelijk in Rik. Echte comptabiliteit met andere lensmerken of oudere lenzen willen fabrikanten denk ik niet. Dat kost maar omzet. Maar komt deze discussie nu omdat Fujifilm zo goed is of Sony met hun mirrorless camera's? Je zou verwachten dat Nikon zo'n camera uit zijn mouw schut. Toch te bang dat het te veel van hun DSLR modellen omzet wegneemt?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ATOR » wo sep 02 2015 2:13 pm

Als ik me ook even mag scharen in het rijtje mensen die weet wat goed is voor Nikon dan vind ik dat ze de volgende D3xxx maar mirrorless moeten maken om eens te kijken hoe dat werkt. Gewoon met dezelfde maat behuizing/registerafstand om al wat ervaring op te doen.

Misschien hebben ze wel hun marktonderzoekhuiswerk gedaan en zijn ze er achter gekomen dat het grootste gedeelte van de doorgewinterde Nikon gebruikers nog helemaal niet zitten wachten op nieuwerwetse snufjes. Conservatieve gebruikers hangen niet op het internet om zich aan de laatste ontwikkelingen te vergapen, die werken nog 10 jaar met hun D4 en gaan dan eens kijken naar een opvolger die hetzelfde doet maar net iets beter, zeker niet totaal anders.
Sony heeft niet zo'n gebruikersgroep, die moet het juist hebben van de nieuwe snufjes. Niemand zou op Sony overstappen als het camera's net als die van Nikon en Canon zouden zijn, ze moeten anders zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 02 2015 3:15 pm

@ATOR: Als je de body even ziet als een black box, dan is die doorgewinterde Nikon opa ook zo om, je hoeft alleen maar een body te maken die de knoppen op de juiste plaats heeft en dezelfde feeling geeft qua werkwijze (dus met zoeker etc). Dat er dan wel of geen spiegel in die black box zit doet er niet meer toe lijkt me.

De spiegel zit toch gewoon in de body, omdat je een lichtgevoelig filmrolletje maar één keer kan belichten en anders niet ziet wat je doet? Het heeft er alle schijn van dat als de AF snelheid verbetert, de DSLR zijn langste tijd gehad heeft. Eens kijken of het dan een DSLML (digital single lens mirrorless) genoemd wordt of gewoon DC (digital camera). :shifty:
Het lijkt niet meer te stoppen.

Nog even een technisch vraagje tussendoor. Adapters voor het aanbrengen van verschillende lensmerken op bodies van een ander merk gaven altijd problemen met tussenlensjes om alles te corrigeren etc (heb nog ergens een p-draad adapter liggen met een lullig lensje erin geloof ik). Is het nu zo dat het monteren van andere lenzen bij mirrorless makkelijker is, juist omdat het toestel mirrorless is? Het lijkt mij in eerste instantie van wel, als je direct scherpstelt op het filmvlak, moet het niet meer zoveel uitmaken of je lens een stukje naar voren of naar achteren zit. Misschien kan iemand dat bevestigen.

(Over de knoppen op de juiste plaats gesproken... ...als ik de foto's zie van die Sony, ziet het er goed uit).
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » wo sep 02 2015 3:53 pm

De adapters om een objectief met een andere mount op een mitrorless te zetten, zijn niet meer dan een tussenring* om het verschil in registerafstand op te vangen. Dat moet wel nauwkeurig gebeuren, anders krijg je problemen met de correcte projectie van het beeld op de sensor en scherpstelling op oneindig. Met de huidige stand der techniek, met machines die zeer nauwe productietoleranties toelaten, is dat echter eenvoudig in praktijk te brengen.

* Er zijn wel mount-adapters met glas, zogenaamde speed boosters, maar die vergroten alleen het werkdiafragma, er is daarbij geen verkegging van brandpunt of correctie van focus op oneindig.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 02 2015 4:02 pm

Ja, er zit dus niet zo'n lullig glaasje tussen (wat je zegt over het sensor oppervlak is waar, maar daar maakte ik me bij mijn vraag niet zo druk om (beetje randje crop, ach)).
Bedankt voor de bevestiging. Dan moet Sony zijn sensor met ruime marge te dicht bij het openingsgat geplaatst hebben lijkt me. Ringen met een negatieve dikte zijn nl. nog niet uitgevonden. Goed nieuws in ieder geval! Je zou haast denken dat er over nagedacht is :clap:
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 02 2015 4:33 pm

Hier een lijstje van diverse camera's met hun registerafstand.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

De Sony "E-mount" heeft bijv. een registerafstand van slechts 18mm :!: :!:
Daar is inderdaad over nagedacht.

De Leica M een registerafstand van 27.80 mm
Een Nikon spiegelreflex F-mount 46.50 mm
Een Leica spiegelreflex R-mount 47 mm

Dus de meeste lenzen van welk cameramerk ook passen met een vrij simpele adapter op de Sony E-mount.

Er zijn inmiddels adapters met elektronische sturing van Canon-lenzen waarbij de AF gewoon blijft werken, en nauwelijks slechter presteren in scherpstelsnelheid als op de Canon spiegelreflex zelf. Voor de Nikon AF-S lenzen is er schijnbaar ook reeds een prototype.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 02 2015 5:01 pm

Wel een motortje in je lens nodig voor AF neem ik aan?
(de pentax Q mount lijkt er niet op te passen trouwens)
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten