Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor schippie » do jun 11 2015 9:31 pm

Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Patrick » do jun 11 2015 10:09 pm

36, 42. Niet echt een significant verschil...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » do jun 11 2015 10:26 pm

Maar de rest aan features wel. (In camera beeld stabilisatie voor alle lenzen die je erop zet, 4K video, BSI sensor).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor schippie » do jun 11 2015 10:31 pm

En een nieuwe technologie voor de sensoren: stacked sensor, waarbij het pixel deel en het circuit deel op 2 lagen liggen: voordeel veel betere optimalisatie mogelijk van beide delen van de sensor:

http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news_archives/img/pdf/vol_68/sideview_vol68.pdf
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » do jun 11 2015 11:00 pm

Er zal ongetwijfeld een antwoord komen, op wat voor een manier dan ook.

Maar het is natuurlijk niet alleen de body zelf wat het totaalplaatje van je fotografiegear maakt.
Het is idd een technisch hoogstandje van Sony. Maar met alleen een high-tech apparaat red je het niet. Remember Sony Betamax, DAT tapes? Of Philips V2000? Allemaal technische hoogstandjes maar commercieel (consumentenspul) geen sukses.
Nikon gebruikt nu ook technologische componenten van o.a. Sony.

Ben maar wat blij dat op m'n D800E megapixel monster nog steeds 30 jaar oude objectieven ook prima funktioneren. :thumbup:
En vergeet b.v. niet alle vergaarde kennis en ervaringen (goed en slecht) die er in de loop der jaren zijn opgebouwd met een bepaald platform.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 12 2015 2:02 am

CaptainHook schreef:Ben maar wat blij dat op m'n D800E megapixel monster nog steeds 30 jaar oude objectieven ook prima funktioneren. :thumbup:

Maar dat is het slimme van Sony. Die 30 jaar oude Nikon objectieven passen en functioneren ook met een simpele adapter ook op die Sony !!
Bovendien werkt daarbij die in-camera beeld stabilisatie, met gebruik van die 30 jaar oude objectieven.
Daarnaast kun je ook Leica M, Pentax Takumar, Canon, Minolta, Olympus, M42 objectieven......... gebruiken op zo'n Sony.
En allen werken ze dan met die in-camera beeld stabilisatie.
Verder elektronische hulpjes als "focus-peaking" om snel en makkelijk manueel scherp te stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor jfbat » vr jun 12 2015 6:56 am

Bovendien laat Sony zien dat mirrorless rap zeer volwassen aan het worden is. dan kunnen Nikon en Canon wel de kat uit de boom blijven kijken, maar wanneer is het punt gepasseerd waarop mensen niet meer willen wachten en overstappen?
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » vr jun 12 2015 7:36 am

Ik ben heel benieuwd wat deze qua prijs gaat doen. Ik heb al een tijdje in mijn hoofd om al mijn Nikon apparatuur weg te doen en voor een Sony A7 model te gaan in combinatie met een Zeiss 24-70.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 12 2015 7:56 am

Tuurlijk kun je met allerlei adapters vele typen objectieven op weer andere soorten vattingen schroeven/draaien/klikken. Zelfs omgekeerd (letterlijk) komt voor. :wink:

En uiteraard willen leveranciers graag dat je overstapt, alles wegdoet en weer nieuwe dingen koopt. Waarom zou je immers voortborduren met wat je al hebt en kent? Jeetje zeg, dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Alle verandering is beter, toch? En laten we vooral al die arme aandeelhouders niet vergeten, stel je voor dat we die extra pecunia onthouden... :twisted:

ff alle vernieuwingsdrang & koopgekte op een stokje. Iedere keer wordt de megapukkel en technologie race verguist met de woorden "dat hebben we helemaal niet nodig", maar aan de andere kant willen we het wel allemaal graag hebben... :crazy:

Roy Kersbergen schreef:Ik ben heel benieuwd wat deze qua prijs gaat doen.

Qua prijs staat er 3200 USD in het dpreview artikel. Dus reken zeker ook op 3200 EURO in Europa...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor a90 » vr jun 12 2015 8:43 am

Kapitein, ik denk dat je een substantiële groep klanten over het hoofd ziet, namelijk die nog geen camera hebben.

Als die voor de keuze staan voor deze compacte en kwalitatief hoogwaardige Sony en een DSLR die relatief groot is, veel meer mechanische componenten bevat en technologisch achterloopt, dan zal het een eenvoudige keuze zijn.

Camerafabrikanten produceren echt niet alleen voor de vervangingsmarkt van de bestaande klantenkring.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » vr jun 12 2015 8:44 am

CaptainHook schreef:
Roy Kersbergen schreef:Ik ben heel benieuwd wat deze qua prijs gaat doen.

Qua prijs staat er 3200 USD in het dpreview artikel. Dus reken zeker ook op 3200 EURO in Europa...


Hij staat inmiddels voor € 3499.- bij diversen winkels al pre-order.

Toch maar een A7 II dan mocht ik overstappen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 12 2015 8:52 am

a90 schreef:Kapitein, ik denk dat je een substantiële groep klanten over het hoofd ziet, namelijk die nog geen camera hebben.


Misschien (?) Maar zouden mensen die nu nog geen camera hebben, gelijk beginnen met zoiets 'bijzonders' (en duur)? Want je moet niet alleen de body + objectieven aanschaffen, maar ook het nodige er om heen.
Nog afgezien van de impact die het heeft qua bestandsgrootte en verwerkingscapaciteit op de computer waarme je die fantastische plaatjes gaat verwerken...
(snellere CPU + GPU, hogere resolutie beeldscherm, meer intern geheugen, nieuwe versies van verwerkingssoftware, meer opslagcapaciteit, meer backupcapaciteit, hogere interpretsnelheid om alles te kunnen uploaden/synchroniseren, etc, etc.)
We weten allemaal nog wel hoe dat uitpakte toen de megaresolutiemonsters van Nikon (D800 en hoger) en Canon (5DS) ten tonele verschenen. :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor schippie » vr jun 12 2015 9:08 am

CaNikon hebben volgens mij last van de wet van de remmende voorsprong.Ze zijn immers nummer 1 en 2 in de professionele wereld en waren heel lang nummer 1 en 2 in de iets beter camera's.
Maar Sony heeft natuurlijk een enorme onwikkelingsafdeling. Het zal een hele tour worden voor deze big two om mee te kunnen blijven gaan. Ze blijven gokken op de klassieke spiegelreflex , die eigenlijk een kopie is van de oude analoge , alleen een sensor ipv een film. Ik denk dat deze DSLR uitontwikkeld is omdat een aantal in het ontwerp opgesloten onderdelen (de spiegel bijvoorbeeld) het moeilijk maken om met echte digitale technieken doorbraken te maken.
Gelukkig voor CaNikon zijn de Sony's nog lang niet zover dat ze ook de lens line up hebben en wordt voor een groot aantal fotografen lastig om over te stappen. Ik zag de documentaire beeldjagers maar zag daar nog weinig Sony toestellen,
Wie overweegt inderdaad helemaal over te stappen ? Zijn dat veel mensen hier ?
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Roy Kersbergen » vr jun 12 2015 9:10 am

schippie schreef:Wie overweegt inderdaad helemaal over te stappen ? Zijn dat veel mensen hier ?


Ik twijfel, ik twijfel al een tijdje eigenlijk. Enerzijds omdat ik de stap naar Full Frame wil maken en anderzijds omdat ik een compactere camera wil hebben met een goede walkaround (het bereik wat ik het meeste gebruik).

Maar bij twijfel niet doen is me altijd geleerd.
Laatst gewijzigd door Roy Kersbergen op vr jun 12 2015 9:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jun 12 2015 9:10 am

Ik denk dat je hier de spijker heel aardig op de kop slaat, Schippie!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten