Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » di jul 07 2015 7:45 pm

Ik heb ff die websites van Sigma DPs bekeken, maar dat is dus echt niks voor mij... allemaal van dat zweverige, trendy, a-la-Leica geneuzel... Daar doe ik het niet voor. :wink:

En, een body met slechts beperkt aantal objectieven en < 20MP? Dacht 't niet... Ook DR testen zijn nog altijd minder dan die van m'n huidige D800E. Dus wat is dan de vooruitgang? :think:

Ik zoek iets kleiner, lichter, handzamer, met minstens, of beter nog, hogere specs dan de D800E (op het gebied van DR en resolutie). :?:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » di jul 07 2015 7:48 pm

Even wachten tot de eerste testen van de Sony A7R II verschijnen. Die zal minimaal gelijkwaardig zijn aan, of zelfs beter dan de D810 qua dynamic range, bij 42MP resolutie.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » di jul 07 2015 7:49 pm

Léon Obers schreef:...
Voor wat betreft dat dynamic range, zit je met de nieuwe Sony waar dit draadje de aanleiding voor is nu juist ook goed.
En qua scherpte onder minder gunstige lichtomstandigheden uit de hand ook. Want je kunt de jou geliefde 105 / 135mm AIs objectieven dan gewoon met vibratie reductie gebruiken. Die objectieven zijn echter niet vrij van CA / LoCA
Streef je dat na, heb je met zo'n Sony in ieder geval meer keus aan objectieven om die types eruit te kiezen die daar goed in zijn.

Sorry Léon,

Maar de MF objectieven die ik gebruik hebben juist nauwelijks last van de paarse vervuiling. Juist hele dure objectieven van Nikkor, die ik eerder had (zoals de DC modellen) waren nog erger met het paarse randjes gedoe.
En ik zoek iets, zodat ik er op VOORUIT ga! Gelijkwaardig is geen vooruitgang... :crazy:

Vooruitgang = kleiner, lichter, handzamer EN technisch beter. Hetzelfde qua technische specs, maar dan iewat kleiner qua formaat vind ik geen significante vooruitgang.

M.a.w. nog steeds geen concreet antwoord. :silent:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » di jul 07 2015 7:51 pm

Zie hierboven... A7R II gaat de D810 voorbij qua resolutie, ISO, dynamisch bereik. Hoe concreet wil je het hebben?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor CaptainHook » di jul 07 2015 7:59 pm

Blijkbaar kan ik het niet duidelijk maken. Mea culpa.

Zie o.a. hier: viewtopic.php?p=783789#p783789
viewtopic.php?p=783916#p783916
viewtopic.php?p=785125#p785125
viewtopic.php?p=785129#p785129
viewtopic.php?p=786019#p786019
viewtopic.php?p=786204#p786204
viewtopic.php?p=787672#p787672

Daar staat iedere keer weer (ik val in herhalingen :wink: ) wat IK, voor een soort camera graag zou willen gebruiken. :silent:
(en wat betreft DR; daar vind ik nog nergens een duidelijk vergelijk... blijkbaar is dat nog niet getest/vergeleken)

BTW: wel een grappige discussie dit. Het lijkt wel alsof sommigen je van Nikon proberen af te praten... :crazy: Maar nogmaals (weer een herhaling) het merk op zich zal me worst wezen... Ik heb niks met merken... :prost:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Sandervb » wo jul 08 2015 10:29 pm

Puur een meelees post omdat ik het een interessante discussie vind :)
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Remco H » ma aug 24 2015 7:44 pm

Fullframe-camera's hebben sowieso altijd wel wat indrukwekkends. Ik werk er zelf ook mee. Met een grote sensor heb je nu eenmaal op zijn minst in potentie de beste kwaliteit. Dus dat Sony met de α7-modellen best wel de aandacht trekken, daar kan ik genoeg bij voorstellen. Bovendien zijn het lekker lichte camera's, en dat is natuurlijk niet verkeerd. Nog een indrukwekkend ding: de Sony DSC-RX1(R).

Ja, ik ben wel in voor een systeem wel de kwaliteit biedt van een full frame DSLR, maar toch aanmerkelijk kleiner en lichter is. Daarom heb ik ook best wel eens begerig naar het Leica M-systeem gekeken. Alleen is dat wel heel erg duur!
Het Sony α7-systeem heb ik ook eens een beetje bekeken. Natuurlijk goedkoper dan het Leica M-systeem. Toch kan ik het zeker niet goedkoop noemen. Reken maar rustig op een even grote investering als een DSLR-systeem. Zeker die f/4-zooms (16-35mm en 24-70mm) vind ik bepaald niet goedkoop. Dat ligt niet zo heel veel onder de prijs van een f/2.8-zoom van Nikon. En ik wil niet altijd alleen maar met zooms werken. Ook vaste objectieven interesseren mij. Maar dan is er slechts één objectief van f/1.4, een 35mm. Die weegt echter niets minder dan een DSLR-objectief in die klasse, laat staan dat hij in prijs onderdoet.
Dus zeker niet goedkoper. En lichter? Mwah, zolang je niet al te lichtsterke objectieven erop zet misschien. Een α7-body met een dik objectief erop lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Dan kun je net zo goed je DSLR nemen.

Nee, mijn Nikon DSLR-systeem doe ik er beslist niet voor weg, in tegenstelling tot sommige anderen. Nasim Mansurov heeft de α7 II ook eens uitgebreid aan de tand gevoeld, en komt dingen tegen die toch best vervelend kunnen zijn. De grootste belemmering die ik voel, is die van de RAW-bestanden. Maar te kleine batterijen kunnen ook vervelend zijn op vakantie. Steeds moeten bijladen, daar houd ik niet van. Mijn D700 is met de MB-D10 en Nikon D3-batterij erin best zwaar, maar je kan er heerlijk lang mee toe, en hoeft nooit op te laden tijdens een vakantie.
En het α7-systeem voor erbij? Is al een beter idee, maar dan moet je wel flink wat geld er voor vrijmaken, want zo goedkoop is het niet. Helaas houdt de onmogelijkheid van verliesloze 14-bit RAW-bestanden mij daarin me bovendien tegen.

En wat nu, Nikon? Nou, misschien dat de D820 ook een 42 MegaPixel-sensor krijgt? :)
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor emdeklerk » ma aug 24 2015 7:54 pm

Grote sensor? Het is toch gewoon kleinbeeld?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Ed Post » ma aug 24 2015 8:01 pm

Ik werk zowel met Nikon DSLR, Nikon1 als Fuji X en dat bevalt prima.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Remco H » ma aug 31 2015 6:34 pm

Je zou zeggen dat objectieven voor een mirrorless systeem, zoals bijvoorbeeld de Sony α7, lichter moeten kunnen zijn dan voor een spiegelreflexcamera. Ook als ze lichtsterk zijn. Maar het enige f/1.4-objectief wat er is voor de Sony α7, de Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA, weegt 630 gram. Hier een vergelijking met andere 35mm f/1.4-objectieven:
  • Canon EF 35mm f/1.4L USM: 580 gram
  • Canon EF 35mm f/1.4L USM II: 760 gram
  • AF-S Nikkor 35mm f/1.4G: 600 gram
  • Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art: 665 gram
  • Sony 35mm f/1.4 G: 510 gram
Dan past hij er qua gewicht mooi tussen.
Dat f/1.4-objectieven echt wel lichter kunnen zijn, bewijzen de Summilux-objectieven voor het Leica M-systeem:
  • 21mm f/1.4: 580 gram
  • 24mm f/1.4: 500 gram
  • 28mm f/1.4: 447 gram
  • 35mm f/1.4: 320 gram
  • 50mm f/1.4: 335 gram
Volgens mij hetzelfde principe: een objectief voor een sensor, en geen spiegel ertussen.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Jasper N » ma aug 31 2015 8:19 pm

Bedankt voor het onderwerp.

Ook voor mij een een heel relevante discussie, wat brengt de ouderwetse mechanische spiegel nog als de scherpstelling zoals bij mijn D800 met Sigma 50 1,4 niet goed functioneert, en je toch al naar live-view moet om de scherpte daar te krijgen waar je hem hebben wilt? Dus de spiegel niet KUNT gebruiken omdat de AF er flink naast zit. Waarom dan niet een goede camera zonder spiegel als je anders voor een goede scherpstelling toch al op de sensor aangewezen bent en de spiegel moet opklappen.
Voor mij vooral nog vraagtekens, en vooral wat doe met het Nikon glas.

Het thema beeld beoordelen middels een trage mechanische spiegel met foute scherpstelling, of direct van het het real thing, de sensor dus, is voor mij wel degelijk een issue.

mvg
Jasper N
Het een en ander van o.a Nikon om snel schilderijen te maken.
Jasper N

Clublid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » ma aug 31 2015 8:26 pm

Zie een reactie van ruim 3 jaar terug, die nu nog veel zwaarder meetelt omdat het gewoon realiteit is.
viewtopic.php?p=520640#p520640
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Jasper N » ma aug 31 2015 8:43 pm

Grotendeels eens met je reactie van 3 jaar geleden.
Met de spiegel in de twee-oog is de fotografie ver vooruit gebracht, ik zo koester mijn Rolleicord uit 1953 nog.
Veel, heel veel plezier gehad met mijn Nikkormats één voor ZW ilford FP4, één voor kleur (dia Agfa, of kleur Kodak)

Maar nu lopen de kleinbeeld spiegel reflexen tegen mechanische grenzen aan waar ze niet makkelijk overheen zullen kunnen.
De halfdoorlatende vaste spiegel is nog een tussenstap. Maar dat er over een decade nog de trage, olie spetterende spiegels voor de sensor zitten.......?
Denk het niet; tijd voor een echt goede spiegelloze camera met de befaamde Nikon F-mount dunkt me.


Mvg, Jasper N
Het een en ander van o.a Nikon om snel schilderijen te maken.
Jasper N

Clublid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » di sep 01 2015 12:20 am

Ik zou eerder zeggen vooral de één-oog spiegelreflex heeft de fotografie ver vooruit gebracht.
Mijn eerste spiegelreflex was ook een Nikkormat + later nog andere modellen + één-oog 6x7 Mamiya.
Je hoeft geen decade meer te wachten op bijna volledig verdwijnen van de spiegelreflex (althans nieuwe modellen).
Dat proces is nu al aan de gang. Als Nikon er tien jaar mee wacht voordat ze ermee komen zijn ze al lang failliet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor MarcvanZuylen » di sep 01 2015 11:00 am

Begrijp ik het goed dat het wel mogelijk is om Canon-lenzen op de nieuwe Sony te gebruiken maar dat het (nog) niet mogelijk is om Nikon-lenzen te gebruiken?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten