Concurentie voor de D750

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor JanJacob » zo feb 21 2016 2:27 pm

Dat er veel objectieven bestaan voor de Pentaxvatting, betekent niet dat ze beschikbaar zijn. Toen ik een K7D had, heb ik erg moeten zoeken naar (toen nagenoeg niet nieuw beschikbare) 'limited' objectieven. Ook de tweedehands markt, voor mij toch meestal de plek waar ik objectieven koop, is bij Pentax erg klein. Er komt nog wel eens wat moois te koop, maar uitgebreide keuze heb je niet. Dat tweedehands aanbod vind ik wel echt het grote voordeel van Nikon en is de reden dat ik - ondanks matige ervaringen met de kwaliteit van camera's - bij Nikon blijf.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Jos » wo feb 24 2016 6:43 pm

Ik heb een zwak voor Pentax. Het lijkt me een beul van een camera en ik ben erg benieuwd naar reviews. Ik begon met een Chinon CM5 met Pentax vatting en daarna heb ik met een hele reeks pentaxen geschoten. De K1000 bijvoorbeeld, maar ook de ME(super) et cetera. Prima, zeer betrouwbare camera's. Maar opeens misten ze qua technologische ontwikkeling de boot en ben ik naar Nikon overgestapt.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 24 2016 9:31 pm

Mijn fotografieverleden ligt ook bij Pentax.
Afbeelding
Veel gefotografeerd met een Pentax SFX.
O.a. deze opnames zijn hiermee gemaakt:
https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 889789355#

Daarna overgestapt op een Minolta DiMAGE7; één van de eerste betere digtale camera's die enigszins betaalbaar waren en destijds al TIFF files maakte.
Pas daarna kwam de Nikon D100. (en D200, D700 en nu dan de D800E)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor CaptainHook » za feb 27 2016 11:49 am

Interessant filmpje.
@ CP+ 2016: Pentax K-1 past and present:
https://youtu.be/QuiGHrK58Tk
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor NielsO » za feb 27 2016 12:38 pm

Interessant filmpje ;)
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Remco H » za feb 27 2016 8:03 pm

Zonder meer een erg mooie camera, die Pentax K-1. Maar je zult je bij deze camera wel wat meer tevreden moeten stellen met zoomobjectieven. Een professionele groothoekzoom, standaardzoom en telezoom is er wel voor te krijgen (of is aangekondigd). Maar van een groot scala van zeer lichtsterke vaste objectieven is geen sprake. Korter dan 31mm zou ik niets weten. Wel kom je best wel bijzondere brandpuntafstanden tegen, zoals de net genoemde 31mm f/1.8, een 43mm f/1.9 en een 77mm f/1.8.
Sigma heeft een Pentax K-versie van de 35mm f/1.4 DG HSM Art. Van de 20mm-, de 24mm- en de 50mm-versie echter niet. Wellicht komen die nog? Als je ze van Pentax zelf niet kunt krijgen, ben je op andere merken aangewezen.
Die 70-200mm f/2.8-telezoom heeft overigens wel een gewicht van 1,8 kg! Daarmee is het nogal een zware jongen. Mijns inziens te zwaar om mee op vakantie te nemen. De andere genoemde zoomobjectieven hebben gelukkig wat gewonere gewichten, al is de groothoekzoom ook niet zo licht.
Een prijs van € 2.000,- is natuurlijk best mooi, maar daarmee ben je er natuurlijk niet. Met de genoemde zoomobjectieven erbij wordt het een behoorlijk andere rekening. Dan oogt het voordeel van € 1.200,-t.o.v. een Nikon D810 toch ineens behoorlijk minder spectaculair. Of je zou tevreden moeten zijn met bijvoorbeeld alleen een standaardzoomobjectief erop? Ik zou toch vrij gauw wat meer willen.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Michele » wo mar 02 2016 5:36 pm

"Een prijs van € 2.000,- is natuurlijk best mooi, maar daarmee ben je er natuurlijk niet. Met de genoemde zoomobjectieven erbij wordt het een behoorlijk andere rekening. Dan oogt het voordeel van € 1.200,-t.o.v. een Nikon D810 toch ineens behoorlijk minder spectaculair."
Die redenatie gaat alleen op als je al fullframe Nikon glas hebt en bijvoorbeeld van een D700 omhoog wilt in de Nikon-boom. Iemand die blanco een camera gaat kopen of van APS-C komt met bijbehorend glas is nergens aan gebonden. Dan zul je sowieso alles moeten inruilen of verkopen. En voor wat het objectievenaanbod: om een geheimpje te verklappen: Tokina objectiven zijn perfect bruikbaar. Tokina, Hoya en Pentax zijn alledrie onderdeel van het Ricoh concern... Veel Pentax APS-C objectieven komen dan ook gewoon uit dezelfde fabriek als Tokina en gebruiken hetzelfde glas, als ze al niet identiek zijn.
Voor wat betreft de nieuwe 15-30 en 24-70 ff-zoomobjectieven: die komen bij Tamron vandaan.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Remco H » wo mar 02 2016 6:12 pm

Michele schreef:En voor wat het objectievenaanbod: om een geheimpje te verklappen: Tokina objectieven zijn perfect bruikbaar. Tokina, Hoya en Pentax zijn alledrie onderdeel van het Ricoh concern...

Daar zitten geen vaste objectieven bij. Ik heb net even gekeken op de website van CameraNu, waar je e.e.a. kan selecteren. Wat ik daar ook niet aantref, zijn zoomobjectieven voor de Pentax K-vatting.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor CaptainHook » wo mar 02 2016 7:12 pm

Geen zoomobjectieven voor Pentax-K? :o
Dacht 't wel!
Zo moeilijk is dat toch niet?
http://www.cameranu.nl/nl/c2452/objectieven/pentax/zoom
http://www.neocamera.com/list_lenses.ph ... x&sort=flm

Wat dacht je van o.a.:
-Pentax 15-30mm (= eigelijk een Tamron objectief)
-Pentax 24-70mm (= eigelijk een Tamron objectief)
-Pentax 150-450mm
etc.
Ook van Tamron en Sigma zijn er diverse zooms (FF) leverbaar voor Pentax-K.

En o.a. Samyang heeft een 14, 24, 35, 50, 85mm en zelfs een T/S FullFrame objectief met Pentax-K vatting. Dus keus genoeg!

Zelfs Carl Zeiss heeft 'ZK' objectieven: http://www.zeiss.de/camera-lenses/de_de ... ounts.html
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Michele » wo mar 02 2016 11:14 pm

alle vaste brandpunten van Pentax op 'n rijtje... gewoon... bij de bron = pentaxwebsite...
http://www.ricoh-imaging.nl/nl/systeem-kb.html

en dan hebben we t nog niet over de manual focus glaswerkjes die eindeloos als okkazie te krijgen zijn.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Remco H » do mar 03 2016 9:58 am

CaptainHook schreef:Geen zoomobjectieven voor Pentax-K? :o
Dacht 't wel!
Zo moeilijk is dat toch niet?

Michele had het over objectieven van het merk Tokina. Dat bedoel ik. Je isoleert mijn antwoord van de context.

CaptainHook schreef:En o.a. Samyang heeft een 14, 24, 35, 50, 85mm en zelfs een T/S FullFrame objectief met Pentax-K vatting. Dus keus genoeg!

Als het niet van Pentax zelf hoeft te zijn, en als je prima zonder autofocus kunt, inderdaad. Hoe goed die al of niet zijn weet ik dan weer niet.

Michele schreef:alle vaste brandpunten van Pentax op 'n rijtje... gewoon... bij de bron = pentaxwebsite...
http://www.ricoh-imaging.nl/nl/systeem-kb.html

Zo'n mooi rijtje f/1.4-objectieven als je bij Canon en Nikon hebt mis je dan toch weer. En een vast FA-objectief korter dan 31mm meen ik ook niet gezien te hebben.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Cyrus » do mar 03 2016 3:47 pm

In de tijd dat Hoya de eigenaar was van zowel Pentax als Tokina, kwamen de diverse Tokina-objectieven die je ook kent voor o.a. Canon en Nikon wel degelijk uit voor de Pentax K-vatting, echter niet als Tokina, maar onder de Pentax-merknaam. Kwestie van marketing. Na de afsplitsing van Pentax zal Tokina dit wel goed gaan maken en langzamerhand de lijn objectieven ook voor Pentax gaan uitbrengen. Kwestie van tijd, kan snel gaan.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Cyrus » do mar 03 2016 3:58 pm

In de tijd dat Hoya de eigenaar was van zowel Pentax als Tokina, kwamen de diverse Tokina-objectieven die je ook kent voor o.a. Canon en Nikon wel degelijk uit voor de Pentax K-vatting, echter niet als Tokina, maar onder de Pentax-merknaam. Kwestie van marketing. Na de afsplitsing van Pentax zal Tokina dit wel goed gaan maken en langzamerhand de lijn objectieven ook voor Pentax gaan uitbrengen. Kwestie van tijd, kan snel gaan.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Jos » zo mar 13 2016 9:34 am

Ze hebben juist prachtige lenzen, waaronder een mooi 28mm shift objectief...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Cyrus » ma mar 14 2016 7:20 pm

Ik heb de K-1 afgelopen zaterdag tijdens Professional Imaging in handen gehad. Ik vind de ergonomie dik voor elkaar. Bijzonder handig is een keuzewieltje rechts van het prisma waardoor je heel veel functies aan het primaire instelwiel kan toewijzen (iso, bracketing etc etc). Slimme uitvinding! Het LCD is bevestigd aan een soort telescopische armpjes, een constructie die zó sterk blijkt dat je de camera er gerust aan kan optillen, zelfs met de zware 15-30/2.8 er op. Het zit dus allemaal erg goed in elkaar. Fotograferen kon niet echt (camera was volledig functioneel maar zat aan een kabel aan de stand vast, dus meer dan een foto van de stand zat er niet in) maar ik verwacht dat het met de beeldkwaliteit wel goed zal zitten, het is de bekende en bewezen Sony sensor uit de Sony A7-reeks en Nikons D800/D810.

Hoop wel voor Pentax dat men er niet te laat mee is gekomen...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten