Concurentie voor de D750

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Concurentie voor de D750

Berichtdoor Hasselbox » za feb 20 2016 11:25 am

Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor mozes » za feb 20 2016 11:41 am

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Hasselbox » za feb 20 2016 1:19 pm

mozes schreef:Eerder voor de D800 lijkt mij.
http://www.ricoh-imaging.nl/nl/reflex-d ... D-SLR.html


Gezien de verkoopprijs bij de introductie lijkt het dan wel een zeer stevige concurent :oohh:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Cyrus » za feb 20 2016 1:22 pm

Ja, dat wordt zeker een serieuze concurrent voor zowel de D750 (qua prijs) als de D800/D810 (qua specs)... Hoop alleen dat deze camera voor Pentax niet te laat komt. Zou jammer zijn als zo'n mooi merk met minsten zo'n rijke historie als Nikon zou verdwijnen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor ATOR » za feb 20 2016 1:44 pm

Ziet er goed uit. Vooral de 5 "shutter steps" (zou dat 5 stops zijn?) 5 assige stabilisatie is cool. Ook het softwarematig gebruik ervan met astrotracer en automatisch rechte horizon. De prijs van $1800 is erg aantrekkelijk. Iets kleins als een ingebouwde GPS met kompas is mooi, zeker omdat Nikon je daar graag veel te dure accessoires voor laat aanschaffen.
Het lenzenaanbod is wat karig, er is b.v. niets te krijgen onder de 24mm terwijl de camera erg geschikt is voor landschapsfotografie, de weather sealing is er wel klaar voor. De AF specs lijken me niet zo indrukwekkend maar misschien werkt het erg goed. Alles bij elkaar ziet het er uit als een geslaagd design. Ben benieuwd hoe de ergonomie is.

Zelf wacht ik op de Nikon D820 (sep 2016?), vooral omdat ik Nikon mount glas heb. Hopelijk komt die ook met sensor stabilisatie. De nieuwe concurrent verwelkom ik in ieder geval met open armen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Cyrus » za feb 20 2016 2:02 pm

In NL gaat deze Pentax voor een prijs van € 1.999 de pre-orders in. Kwestie van tijd en dan gaat daar nog wel wat van af.

Het mooie is dat je - net als bij Nikon F - qua glas terug kan tot de vroege jaren '70 van de vorige eeuw, er is heel veel moois met een Pentax K mount. Meestal is dat MF-glas, maar er is ook genoeg AF-glas uit de analoge SLR-tijd dat prima op de nieuwe Pentaxen werkt.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Hasselbox » za feb 20 2016 9:37 pm

Nu nog wat passend spul van Sigma Tokina en Tamron.
Dan ga ik mijn vrouwtje eens lief aankijken. :D
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor JanJacob » zo feb 21 2016 1:04 am

ATOR schreef:Het lenzenaanbod is wat karig, er is b.v. niets te krijgen onder de 24mm terwijl de camera erg geschikt is voor landschapsfotografie, de weather sealing is er wel klaar voor.


Er is, tegelijk met de camera, een 15-30/2.8 aangekondigd. Een rebadge van Tamron, maar wel een hele goede Tamron.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor ATOR » zo feb 21 2016 1:42 am

Ik zag hier een lijst met full frame lenzen voor de K-mount (APS-C lenzen staan onderaan). Tot mij verbazing hebben Samyang, Sigma en Tamron al een behoorlijk aanbod.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor Hasselbox » zo feb 21 2016 10:28 am

Ik verwacht dat Canon en anderen hier ook last van zullen krijgen, gezien het grote prijsverschil. Keuze in objectieven genoeg idd.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor CaptainHook » zo feb 21 2016 10:44 am

Zo te zien gebruikt Pentax/Ricoh dezelfde Sony sensor als dat Nikon doet bij de D8xx bodies. M.a.w. daar is niks mis mee! :thumbup:
En zeker de prijsstelling en de bijzondere features van deze Pentax K-1 spreken me erg aan. Het is dat ik al zoveel Nikon glas heb, maar voor het fotowerk wat ik doe, zie ik wel degelijk een hoop voordelen bij deze K-1 versus de D800E/810.

Enige twijfelpuntje vind ik die bijzondere constructie van dat display achterop. Dat lijkt me niet erg degelijk c.q. langlevend als je je body rugzak in, rugzak uit, tijdens allerlei hikes meesleept.
Afbeelding

Maar b.v. de interne verlichting vind ik geniaal! Iets waar ik nu ook wel eens om verlegen zit, in het donker.
Plus de ingebouwde GPS; ideaal voor landschapsfotografie.
En daarbovenop, net als de Sony A7(R) II, IS IN de body. M.a.w. veel non-VR glas profiteert hiervan.

Dat het maximaal aantal beelden per seconden niet zo hoog is c.q. de AF waarschijnlijk niet zo bliksemsnel als die van een Nikon, dat is voor mijn soort werk minder relevant.

En de collectie beschikbare objectieven met een K-mount is al ruim voldoende.
De welbekende en kwalitatief goede state-of-the-art Tamron zooms zijn er al (15-30 en 24-70).
Goed macroglas is ook al aanwezig en ook 'oud' MF glas met K-mount is er ook.
Dit zal trouwens wel gevolgen hebben voor de verkrijgbaarheid en prijsstelling van het oudere K-mount glaswerk. :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor mozes » zo feb 21 2016 11:54 am

CaptainHook schreef:Enige twijfelpuntje vind ik die bijzondere constructie van dat display achterop. Dat lijkt me niet erg degelijk c.q. langlevend als je je body rugzak in, rugzak uit, tijdens allerlei hikes meesleept.

Zo te zien, exact gelijk an de nikon D500.
Er staat een filmpje online waarop men de nikon bij het lcd scherm vast houd, en er flink mee word geschud.
Laatst gewijzigd door w.wind op zo feb 21 2016 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor dogo » zo feb 21 2016 11:59 am

Inderdaad ERG interessante camera, mede gezien de erg aantrekkelijke prijs, de (standaard) Wifi en GPS. Zou het weg laten van standaard Wifi en GPS in (juist!) de duurdere Nikon (en Canon) camera's nu echt alles te maken hebben met commercie, m.a.w. wellicht de redenering: de mensen die zoveel geld over hebben voor zo'n camera, zullen het niet zo erg vinden om nog een paar honderd € extra uit te geven voor Wifi/GPS!? Voor mij is het wachten op de eerste reviews en het (voor mij, verplichte) jaartje wachttijd na intro, maar als ik even een meevaller heb in mijn zaak dit jaar, koop ik direct deze camera met een 24-70mm 2.8 uit pure nieuwsgierigheid (en hebberigheid :-) ).
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor JanJacob » zo feb 21 2016 12:01 pm

Bij Pentax is de bouwkwaliteit meestal niet het probleem. Ik heb een K7d gehad en daarna was de D90 echt een flinke stap terug.

De beschikbaarheid van objectieven, zelfs nieuw, laat wel erg te wensen over. Toch is zo'n K1 met een setje 31, 43 en 77 limited erg aantrekkelijk.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Concurentie voor de D750

Berichtdoor CaptainHook » zo feb 21 2016 12:12 pm

Beperkte beschikbaarheid objectieven? :?
Vind je dit (te) beperkt: http://www.neocamera.com/list_lenses.php?mount=pentax&sort=flm ?
CaptainHook




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten