olympus stylus 1 raw versus jpeg

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Marijke » ma sep 05 2016 10:27 pm

Deze camera heb ik nu 2 jaar en ik raak er steeds meer mee vertrouwd. Nu liep ik tegen het volgende probleem aan: ik fotografeerde in raw + large fine. Op mijn computerscherm zag ik echter dat de rawversie veel meer beeld (lijkt wel meer groothoek) liet zien dan de de large fine. Reset naar fabrieksinstelling, batterij 2 weken uit de camera gehaald niets hielp. Een nieuwe sd-kaart loste het probleem ook niet op. Een mailtje gestuurd naar Olympus. Ik kreeg zeer vlot de reactie: het toestel is prima in orde. Hun verklaring: 'als u in JPEG schiet kunt u kiezen in welk formaat u kiest, (bijv. 16:9) dan zal de sensor niet volledig gebruikt worden. Echter als u RAWformaat schiet wordt automatisch altijd de volledige sensor gebruikt en kunt u dus geen 16:9 foto's schieten ".

Als ik deze verklaring klopt, wordt het wel heel lastig om de compositie te bepalen als ik alleen in raw schiet. Pas in de weergave functie zie ik volledig wat ik heb gefotografeerd.
Als ik alleen in JPEG schiet maak ik niet gebruik van de volledige sensor,wat natuurlijk ook weer jammer is.
In de combinatie RAW-JPEG zie ik bij de weergave alleen de JPEG versie.

Wat is wijsheid? Heeft één van jullie hier ervaring mee en zo ja hoe ga je hiermee om?
Is er reden om te twijfelen aan de verklaring van Olympus?
Wreekt zich hier het verschil tussen een (uitgebreide) compactcamera en een spiegelreflex. Bij de nikon 7000 heb ik dit probleem nl niet.

Groet,

Marijke
Marijke

Forumlid
Berichten: 98


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Skippy » di sep 06 2016 12:10 pm

Olympus heeft gelijk. Het RAW bestand bevat altijd de volledige info van de sensor. Je kunt echter via het menu of sneller via het Super Control Panel de gewenste aspect ratio selecteren waarna deze in de EVF en op het LCD scherm wordt getoond. In Lightroom wordt dan het beeld in de geselecteerde aspect ratio getoond maar kun je ook het volledige beeld selecteren. Ik gebruik dat wel eens om het beeld (meestal in 3:2 formaat) iets omhoog of omlaag te schuiven.
Laatst gewijzigd door Skippy op wo sep 07 2016 12:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor strangeartefact » di sep 06 2016 9:10 pm

Eeens met Skippy en Olympus, juist handig.
Instelling op 3:2 Je componeert de foto op 3:2
De raw versie zal altijd 4:3 zijn, in Cameraraw en/of LR doe ik hetzelfde als Skippy, je kan de foto verschuiven en toch 3:2 aanhouden.
Je kan dus altijd als je raw fotografeert alle pixels gebruiken.
Doe er je voordeel mee ipv het als een tekortkoming zien :)

Succes!

p.s. compact camera of niet ik heb geen stylus maar een E-M10mk2 en die doet hetzelfde en die doet echt niet onder voor een d7000 hoor, in tegendeel :)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Marijke » di sep 06 2016 11:53 pm

Dank voor jullie reacties. Ik moest het even tot me door laten dringen want de technische kant van fotograferen vind ik lastig.
Skippy , ik heb de verschillende aspect ratio's geselecteerd en die zijn inderdaad goed terug te zien in de EVF en LCD scherm. De raw opname is op de camera alleen terug te zien in de weergavestand. De laatste zin van strangartefact, doe je er voordeel mee....... vond ik veelzeggend. Als ik het goed begrijp kan je bij de uiteindelijke uitsnede gebruik maken van de volledige informatie van raw zonder informatie te verliezen.
Marijke

Forumlid
Berichten: 98


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Skippy » wo sep 07 2016 7:25 am

Klopt. Stel dat je in RAW een foto maakt in 16:9 of 3:2 waarbij de horizon exact in het midden is kun je later er voor kiezen het beeld horizontaal te verschuiven. Probeer het eens uit dan zie je het effect.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Marijke » wo sep 07 2016 9:11 am

Dat is een duidelijk voorbeeld. Nog maar veel uitproberen om vertrouwen in het toestel te krijgen.
Marijke

Forumlid
Berichten: 98


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Skippy » wo sep 07 2016 9:23 am

Succes daarmee Marijke, het is een prima camera. Heb je deze test van Robin Wong al eens bekeken? https://robinwong.blogspot.gr/2014/01/o ... w.html?m=1
Laatst gewijzigd door Skippy op wo sep 07 2016 11:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: olympus stylus 1 raw versus jpeg

Berichtdoor Marijke » wo sep 07 2016 11:18 am

Ja die ken ik. Ik heb zelfs op basis van zijn test een aantal instellingen aangepast.
Marijke

Forumlid
Berichten: 98


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten