Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor Olliepippie » do okt 27 2016 8:46 pm

Lijkt dan dus toch op back focus? Is op een D7000 gewoon te corrigeren.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor HannahV » do okt 27 2016 10:05 pm

Ik vrees van wel? Het gekke is dat het op stilstaande objecten weer niet het geval is. Behalve als het een dier of mens betreft, waar het gezicht natuurlijk een stukje voor de hals zit. Dan lukt het plotseling niet meer en kiest hij het scherpstelpunt dat verder weg ligt (haren in de nek etc).
Ik word echt gek geloof ik.

Trouwens, nu ik dit zo lees.. volgens mij zeg ik het zelf al. Alles wat ik typ lijkt op backfocus. Nou... toppie. Drie pagina's later heb ik het licht gezien.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor Jur » vr okt 28 2016 8:56 am

HannahV schreef:Ik ben er vandaag mee aan de slag gegaan, heb instellingen aangepast (AF-C, AF-S, 11 scherpstelpunten, 39 scherpstelpunten, manueel scherpstellen, Lock-on uit en weer aan, ...........


Wellicht is er inderdaad sprake van back-focus, maar ik heb mij toch verbaasd over m.n. de genoemde test met "11 scherpstelpunten". In de discussie is met name geadviseerd om te testen met AF-C, Dynamisch AF met 9 scherpstelpunten en Lock-on uit. Ik hoop niet dat dat is "vertaald" naar 11 scherpstelpunten, want dat heeft niets te maken met de opties in Dynamisch-AF, maar is een (in mijn ogen niet erg zinvolle-) optie in de persoonlijke instellingen (A6) om slechts gebruik te maken van 11 i.p.v. de 39 beschikbare scherpstelpunten. Dit zal de nauwkeurigheid van de AF in AF-C modus niet echt bevorderen.

Mbt. back-focus zou je een snelle test kunnen doen door in het set-up menu van de camera correctie-waardes voor de AF-fijnafstelling in te voeren (blz. 246 van het manual). Je kunt bijvoorbeeld testen uitvoeren met instellingen op -5, -10, -15 en -20. In ViewNX-i en Capture NX-D kun je die instellingen achteraf weer terugvinden in de exif. In deze programma's kun je ook het scherpstelpunt terug zien. Mocht de test een verbetering te zien geven, kun je daarna zelf proberen de fijnafstelling verder te fine-tunen of dit te laten doen bij bijvoorbeeld Chipclean. Ik adviseer wel om de testen uit te voeren op statief en enkelpunt-AF te gebruiken.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor a90 » vr okt 28 2016 7:56 pm

Waarom niet gewoon eens oefenen met AF-C of desnoods AF-S met 1 scherpstelpunt ?

Als dat niet werkt dan is er echt wat mis zou ik zeggen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor HannahV » za okt 29 2016 9:42 pm

Het is uiteindelijk best gelukt om er wat scherpe platen uit te krijgen. Toch vind ik het wel en gedoe, om er zoveel aan te moeten uitvogelen voordat het werkt. Op mijn body deed hij er moeilijk mee, op de body van de verkoper deed hij het ook goed.. ik heb uiteindelijk besloten om over te stappen naar een andere sigma occasion (met garantie) met OS erop (nieuwere generatie).

Goede leer voor de volgende keer, eerst een lens volledig op je eigen body testen voordat je hem aankoopt.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor RichardBremer » zo okt 30 2016 6:36 am

Veel plezier met die nieuwe Sigma lens!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor martinh123 » ma feb 06 2017 1:13 pm

Valt mij op dat niemand het over de Sigma USB-Dock heeft.
Als ik mij niet vergis heeft Sigma een tijdje de USB-Dock aangeboden bij verschillende lenzen als een actie.
Het kan natuurlijk zijn, gezien het probleem die Hannahv met het niet scherp zijn van het onderwerp dat iemand de lens voor zijn camera op die manier heeft ingesteld.
Ja als je dan de lens verkoopt en er niet bij verteld dat je deze voor jou camera hebt uitgericht dan zal deze op een andere camera misschien niet werken zoals hij zou moeten doen.
Zag nog een filmpje hierover.
https://youtu.be/1142RuOTfGQ
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor martinh123 » ma feb 06 2017 1:36 pm

martinh123 schreef:Valt mij op dat niemand het over de Sigma USB-Dock heeft.
Als ik mij niet vergis heeft Sigma een tijdje de USB-Dock aangeboden bij verschillende lenzen als een actie.
Het kan natuurlijk zijn, gezien het probleem die Hannahv met het niet scherp zijn van het onderwerp dat iemand de lens voor zijn camera op die manier heeft ingesteld.
Ja als je dan de lens verkoopt en er niet bij verteld dat je deze voor jou camera hebt uitgericht dan zal deze op een andere camera misschien niet werken zoals hij zou moeten doen.
Zag nog een filmpje hierover.
https://youtu.be/1142RuOTfGQ



Zit mij net te bedenken, het kan zijn dat deze lens hier helemaal niet geschikt voor is.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor gertjuhh » ma feb 06 2017 2:53 pm

Die werkt alleen met nieuwere lenzen: https://www.sigmaphoto.com/lenses/usb-dock-compatible
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor jettiny » vr mar 10 2017 11:00 pm

Graag wil ik ondanks dat Hannahv een nieuw objectief heeft nog wat dingen toevoegen.
Een poosje geleden alweer ben ik op zoek gegaan naar een Sigma 70-200 mm voor mijn D7000.
Vele reviews verder kwam ik tot de conclusie dat een Sigma sowieso moeite heeft met in een keer accuraat te focussen.
Niet zelden moet er nog een keer de ontspanknop cq af on knop worden geactiveerd.
Scherpte begint bij F4, grotere lensopening geeft wollige opnames te zien.
Verder kan een Sigma 70-200mm exemplarisch goed of slecht zijn.
De D7000 die ik heb heeft voor alle objectieven die ik bezit een backfocus. Wel door finetuning te herstellen.
Echter is mij ook duidelijk geworden dat de finetuning voor diverse brandpuntsafstanden verschillend kan zijn.
Chipclean is dan toch de moeite waard om een goed gemiddelde finetuning te verkrijgen. Voor een paar tientjes heb je een goed afgesteld objectief, en meer plezier van je objectief camera combinatie.

Dat wou ik ff kwijt.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor Cleo » do okt 24 2019 4:46 pm

Ik heb een heel ander probleem. Ik heb zojuist een bij KE gekochte 70-200 ( occasion) getest op mijn D 850. In de zoeker stelt hij wel automatische scherp, maar op het livebeeld gebeurt er niets helemaal niets. Mijn andere lenzen stellen wel gewoon scherp op live-beeld. Mankeert er iets aan de lens of moet ik iets speciaals instellen?
Gebruikersavatar
Cleo

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor ReneG » do okt 24 2019 4:56 pm

Wellicht heb je een software update van de lens nodig als het een moderne versie is?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor Cleo » do okt 24 2019 7:58 pm

ReneG. Ik zou niet weten hoe dat moet. Kun jij me een beetje op weg helpen.
Gebruikersavatar
Cleo

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor Peter » do okt 24 2019 8:40 pm

auto focus werkt alleen bij Live View niet ?
welke sigma is het ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moeilijkheden scherpstelling 70-200

Berichtdoor ReneG » wo nov 06 2019 11:20 am

Cleo schreef:ReneG. Ik zou niet weten hoe dat moet. Kun jij me een beetje op weg helpen.


Via de importeur meen ik, maar ik gebruik zelf geen Sigma's meer dus ik kan je niet precies per type vertellen hoe of wat. Peter wellicht wel, dus als je zijn vraag beantwoord?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten