@RichardBremer: Hij staat inderdaad op AF-C. Ik woon zelf in Strijen, Zoetermeer is me helaas wat ver. Toch bedankt voor het aanbod! (Faith in humanity: restored)
@janvis: Ik moet je eerlijk bekennen dat ik totaal niet let of hij op 1/640 uitkomt of op 1/500. Ik heb drie dezelfde foto's gemaakt, de uitsnede die hier staat is toevallig die van 1/640. De andere twee 1/500. Ik check of ISO en diafragma naar wens zijn en passend zijn bij de lichtomstandigheden en vervolgens onderaan in de zoeker of de foto niet over- of onderbelicht is, waarna ik aan het wiel draai om de sluitertijd bij te stellen tot hij ongeveer bij 0 staat en dus niet in de + of -. Heel primitief, waarschijnlijk totaal niet 'fotografisch acceptabel' en absoluut ongewenst, maar tot nu toe heeft dit altijd gewerkt en heb ik nooit hele speciale foto's gemaakt waarbij ik écht een bepaalde sluitertijd moet hebben. Ja, hier en daar voor de lol een lange sluitertijd voor wat lightpainting maar geen interessante projecten of wat dan ook. Voor wat hondenportretjes werkte het altijd prima. Zo, nu mogen jullie doen alsof jullie dit nooit gelezen hebben.
@Djunclesam: Vind je het raadzaam om er ook eens mee langs een fotozaak te gaan? Ik zie namelijk wel meer plaatjes waarvan ik denk: huh? Dat scherpstelpunt ligt echt totáál ergens anders.
Zo ook deze:

Zoals je ziet is de kop niet scherp, wel de buik. Het gebeurt vaker bij een close-up van een oog dat per ongeluk de wimper scherp zijn... maar er zit een verschil tussen kop en buik. Ik moet er wel bij zeggen dat het weiland dicht zat door de mist.
Toch had ik tijdens de front/backfocus test nergens last van.