Sony A9 mirrorless

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor Vincent » vr apr 21 2017 1:11 pm

Tzigane schreef:In mijn ogen is een elektronische viewfinder altijd brak


Heb je wel eens met een (echt goede) EVF gewerkt dan? Het is juist een super krachtige tool dat je direct je èchte belichting ikunt zien zoals de foto gaat worden vastgelegd. Resolutie en refreshrates van de nieuwste generatie EVF's zijn echt top. Er is eigenlijk nog maar 1 (groot) nadeel namelijk: de initiele vertraging van je EVF-beeld tov de werkelijkheid. Daar zit en zal altijd een zekere mate van vertraging op zitten. Naarmate die vertraging korter wordt, wordt dat probleem ook minder. Daarnaast is het voordeel van mirrorless dat je ook met functies kunt gaan werken waarbij het beeld vlak voor en vlak na de opname ook wordt opgeslagen. Met 20fps of sneller ga je dan nooit meer iets missen, en perfecte timing kunnen simuleren. :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor Tzigane » vr apr 21 2017 2:43 pm

Zeker. Ik vind het licht dat in mijn ogen schijnt via een EVF per definitie bloedirritant, met name als je op een donkere locatie fotografeert. De vertraging is ook erg vervelend. Een camera moet uit de weg staan bij het fotograferen zodat je je 100% op het beeld kunt concentreren, een elektronische viewfinder dringt zich voor mijn gevoel alleen maar op en werkt actief tegen door de vertraging. Ik blijf met het gevoel zitten dat het ding niet doet wat ik wil, en dat is immens storend, dat in tegenstelling tot een spiegelreflex waar ik niet hoef na te denken over de camera en daadwerkelijk foto's kan maken.

Voor bepaalde specifieke toepassingen is het absoluut gaaf en ik zie de voordelen ook wel, maar in mijn mening blijft het gewoon altijd een brakke viewfinder. :)
Maargoed, 20 fps is natuurlijk leuk, maar als de AF het niet kan bijhouden heb je er alsnog helemaal niets aan.
Ik zie ook niet zo heel veel situaties waar je wat aan aan 20 fps hebt zonder dat je ook een knalgoede AF nodig hebt. Dan is een D4 of D5 toch veel geschikter?

Maargoed, het is technologische vooruitgang natuurlijk, ik ben erg benieuwd hoe spiegelloos er over, zeg 5 jaar uit ziet
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor mozes » vr apr 21 2017 3:27 pm

Ik heb een Panasonic GH2 gehad, en herken niet wat je zegt. (wel de vertraging).
Die evf is heel goed in te stellen naar wat men precies zelf wil, je moet de tijd nemen om het te doen. maar je hebt zoveel weerstand

Verder blijf je zeggen dat de evf te traag is, terwijl er in alle videos over de A9 juist een jubel stemming is, omdat er van vertraging geen sprake meer is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor adri » za apr 22 2017 10:03 am

ik heb zelf een sony met evf en refreshrate 100 fps en de vertraging is zo klein dat ik het niet kan zien, maar ik heb
ook (oude ) ogen en de resolutie is beter op 50fps dan op 100 fps DE oplossing is: huur een sony a7rII of a9 en ga fotograferen en schrijft dan kommentaar
adri

Clublid
Berichten: 123


Locatie: dommelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor ben42 » za apr 22 2017 5:17 pm

De vertraging van electronische toestellen is nu soms al minder dan de vertraging van een DSLR. Een snelle DSLR kan een vertraging hebben van 35 mil.sec. Electronische sluiters inclusief de EVF zitten daar soms al onder. Nog even en de foto kan worden genomen voordat je de knop indrukt door continu foto's te bufferen en bij afdrukken een foto uit de buffer te gebruiken.

Een EVF heeft natuurlijk niet de dynamische range van een Pentaprisma. Maar dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Je ziet beter wat er uiteindelijk op de foto komt. Maar in de volle zon is een EVF natuurlijk minder lichtsterk dan een Pentaprisma. Maar in het donker zal de EVF weer wat meer licht geven en kun je de uiteindelijke foto beter beoordelen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor mozes » za apr 22 2017 8:43 pm

Dit verrast dan toch wel.
Gezien dat er verder in de A9 niets anders beweegt dan de sluiterknop!

A9 0.300 second shutter lag
5dMark4 0.580ms
D5 0.132
D7100 0.251
D7200 0.173
D500 0.170

D4: 0.208
D3s: 0.197
D800: 0.42
D700: 0.197

Canon 5D 0.149ms
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor JvdKooij » za apr 22 2017 8:59 pm

hij kan dan wel spiegelloos zijn maar de sluiter beweegt toch?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor mozes » za apr 22 2017 9:13 pm

nope, die zit er geen in...........
Wel een elektroniche...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor Patrick » za apr 22 2017 10:23 pm

Rijtje afmaken. FUjifilm X-T2 pre-focussed 0.033. Manual focus 0.052. Dat is veel sneller dan alles hier. Kijk ik fout?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/fuji-x-t2/fuji-x-t2A6.HTM

Ik vind een (goede) EVF trouwens geweldig. De paar nadelen worden ruimschoots goedgemaakt door de voordelen. Ik vind tegenwoordig een DSLR wat dat betreft een onhandig ding. Nooit gehad toen ik nog met vaak/altijd met mijn DSLR schoot...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor ATOR » za apr 22 2017 10:40 pm

De a9 heeft naast de elektronische ook een mechanische sluiter. Het uitlezen van de pixels op de sensor gebeurt per rij na elkaar. De a9 is snel maar heeft een tijdsverschil van 1/600s tussen het uitlezen van de eerste en laatste rij pixels. Bij gebruik van flitsers en sommige scenario's met flikkerend licht kan dat problemen opleveren. De mechanische sluiter heeft dat probleem niet.

Ik vraag me af hoe hoog de sensor uitleessnelheid moet worden om mechanische sluiters in alle scenario's overbodig te maken.

Verder alle respect voor Sony voor het tempo waarin ze hun mirrorless a serie ontwikkelen. De a7 kwam dacht ik begin 2014 op de markt, zo'n drie jaar later hebben ze met de a9 veel van de issues en wensen die gebruikers hadden al onderhanden genomen. Ze gaan hard! :clap:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor ben42 » zo apr 23 2017 12:35 am

Als er in de a9 een mechanische sluiter zit hoe wordt het beeld in de EVF dan verzorgt ?

Of wordt vlak voor de foto de mechanische sluiter gesloten om dan tijdens de foto weer geopend te worden.
Mechanische sluiters hebben ook het probleem van flikkerende lichten. Als licht niet constant is, is het probleem dat bij snelle tijden niet over het gehele beeld de belichting hetzelfde is. Voor Extreem snelle electronische sluiters is het probleem dat op welk moment ze dan het beeld pakken. Enkele camera's hebben voorzieningen in de aansturing dat het licht wordt gepakt op het moment dat dit op de piek is. (Dit geeft dus marginaal ook nog een klein beetje lag).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor mozes » zo apr 23 2017 10:19 am

Bij de mechaniche sluiter is het nog maar 5fps.
Het gebruik in real life, nog geen voorbeelden, dat gaat nog een week duren.
https://youtu.be/Ztcf_6sp-Kg
Mechanische sluiters hebben ook het probleem van flikkerende lichten

Dat hebben ze getest, maar er zijn nog geen voorbeelden te zien, en er word weinig over gezegd...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony A9 mirrorless

Berichtdoor Richard » wo apr 26 2017 5:20 pm

Duidelijk stuk van Thom Hogan over DSLRs en de A9: http://www.dslrbodies.com/newsviews/the ... grade.html
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten