Welke printer hebben jullie?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor MartinT » do jan 18 2018 9:54 pm

Ik overweeg om zelf te gaan printen. Nee, nou niet meteen roepen dat je veel goedkoper kunt laten printen, want dat weet ik heus wel.
Maar ik wil het hele proces zo af en toe zelf doen. Uiteindelijk zijn foto`s in mijn ogen niet bedoeld om op een harddisk te verstoffen en dan zo af en toe op een beeldscherm te verschijnen.
Dus ja, ik ga het doen, ook al worden het er niet veel.
Maar... welke printer neem ik?
Eisen:
Het moet wel een specifieke fotoprinter zijn en niet zo'n all-in one geval met 4 CMYK cartridges
Qua formaat denk ik dat een A3 of A3+ printer voldoet.
Ik denk dat bij printers het door de Engelsen geïntroduceerde "oil for China" principe aan de orde is. De printer zelf is redelijk betaalbaar, maar de inkt is schreeuwend duur.
Dus de prijs van de hoeveelheid inkt per print vind ik zeer belangrijk.Wat me opviel is dat de Canon veel kleinere inktcartridges heeft dan de Epson. Je hoeft ze dan bij Epson niet zo vaak te verwisselen, maar hoeveel prints (8"x 10") maak je met zo'n cartridge eigenlijk?

Ik heb 2 printers gevonden, die m.i. in aanmerking komen, nl;
Pixma Pro-10S van Canon en de SureColor SC-P600 van Epson.
Maar misschien zijn er wel meer.

Dus mijn vraag aan de Nikon-Club-Nederland goegemeente is: welke printer hebben jullie en wat zijn jullie ervaringen?

martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor John Jansen » do jan 18 2018 9:56 pm

Epson 3880, heel tevreden mee.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor MartinT » do jan 18 2018 10:00 pm

hm, zie ik niet bij Camera.nu op hun site.
Oud type?
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Patrick » do jan 18 2018 10:15 pm

Ik heb de SC-P600. Geweldig ding, maar houd rekening dat je best wat ruimte moet reserveren voor zo'n ding! Ik begreep laatst dat je als je wat meer wil printen je beter de SC-P800 kan nemen. Dat is de goedkoopste uit de professionele lijn. Die is goedkoper in gebruik dus de meerprijs (die voor een deel in de meegeleverde inkt zit, waar ik niet aan gedacht had) heb je er best snel uit.

Printen is inderdaad niet goedkoop, maar wel erg leuk!

Papier is nog een verhaal apart. Er is enorm veel. Ik heb uiteindelijk gekozen voor papier van Calumet. Een mooie balans tussen de kosten en de kwaliteit van het papier. En zo nu en dan hebben ze leuke aanbiedingen. Ik heb dus een aardig voorraadje aangelegd en kan voorlopig vooruit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Patrick » do jan 18 2018 10:16 pm

MartinT schreef:hm, zie ik niet bij Camera.nu op hun site.
Oud type?

Ja, dat is een ouder type.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor hans1956 » vr jan 19 2018 1:47 pm

De Canon Pixma Pro-1. Prachtige kleuren en zwartwit foto's. Ben er heel tevreden over.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3479


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor JurjenF » za jan 20 2018 11:57 am

Canon IP8750. Fijn ding, niet te duur in aanschaf, mooie kleuren en ook mooie zwart/wit afdrukken. Allen afdrukken op A3+ kost wel inkt. Zie ook het topic bij Computers en hardware.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor mozes » za jan 20 2018 1:51 pm

Expression Premium XP-900, prima goedkope A3 printer, wel kostbaar in de inkt.
Belangrijk dat je het goede papier en 't juiste icc kiest, er zitten te grote verschillen in.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Drikus70 » za jan 20 2018 10:17 pm

Ik heb ook een Epson R3880 en die is nu opgevolgd door de P800.
De P600 is de opvolger van de R3000.
Heb er nu probleemloos al meer dan 4 jaar vele prints mee gemaakt op diverse papiersoorten en ben zeer tevreden.
Vorige week nog 20 prints gemaakt tot 40x60 voor een expositie zonder 1 enkel probleem.
Je moet wel met de printer leren omgaan en dus wat tijd investeren wil je goede kwaliteit prints.
Er zit een zekere mate van 'trial and error' in het leerproces afhankelijk van hoe kritisch je bent op je resultaten.

Maar ik wil het hele proces zo af en toe zelf doen.

Daar schuilt wel een probleem in want je moet regelmatig blijven printen zodat je printkop niet verstopt raakt.
2 à 3 Weken niet printen is bij mij echt wel de max. Het reinigingsproces van de printer krijgt m eigenlijk altijd wel weer aan de gang bij een verstopping maar kost (heel) veel inkt en frustratie! Beter is om dan maar een 10x15 printje te maken alleen maar voor de 'gezondheid' van de printkop.

Er wordt wel eens beweerd dat de Epson beter is met Fine Art papier en de Canon met glossy en lusterpapier.
En dat de zwart-wit afdrukken van de Epson beter zijn. Ik kan het niet goed vergelijken maar ben uitermate tevreden met de zwart-wit prints van de Epson. Wat ik zelf gedaan heb voor aanschaf van mijn printer is oa op de beurs Professional Imaging goed rondgekeken naar printers en papieren. Heb toen wat proefprints laten maken bij Epson en Canon van een eigen foto. Op basis daarvan een Epson gekocht.

Dus de prijs van de hoeveelheid inkt per print vind ik zeer belangrijk...
...maar hoeveel prints (8"x 10") maak je met zo'n cartridge eigenlijk?

Dat is een lastig onderwerp want het hangt van meerdere factoren af. Je zou eens kunnen kijken op de site van redrivercatalog http://www.redrivercatalog.com/cost-of-inkjet-printing.html voor de prijs per print en de verschillende printermodellen vergelijken. Over het algemeen geldt hoe groter de cartridges hoe goedkoper de kosten per print.

Wat papier betreft ben ik begonnen met Epson papier (Luster) omdat de Epson profielen erg goed zijn en de papiersoorten zeer constant van kwaliteit zijn zodat je er snel prints mee kunt maken die op een gekalibreerd scherm er bijna net zo uit zien als op het papier mits de colormanagement instellingen goed staan. Maak het jezelf niet direct te moeilijk met 10 papiersoorten en veel verschillende (3rd party) profielen.

Hoop dat je er iets aan hebt. Kan er nog veel meer over vertellen maar dan haak je misschien af :wink2:
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Patrick » za jan 20 2018 10:20 pm

Fijn dat je de informatie deelt Drikus!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Willem Focus » zo jan 21 2018 11:38 am

Hoi.

Ik gebruik de Epson P600, samen met Epson papier.
Vrij recent nog bij een gerenommeerde printshop een foto laten afdrukken om te zien wat dan " het verschil " zou zijn.
Wat denk je....... ik zie het eigenlijk niet. En als ik niet zeg welke waar vandaan komt, weet ik zeker dat niemand het ziet.

Dus....blij met mijn printer.

Groet....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Sandervb » zo jan 21 2018 10:46 pm

Zeer interessant topic!
Ik ga zelf de EPSON Expression Photo XP-960 kopen.
Zeker geen professionele printer, maar ik ben sowieso toe aan een nieuwe printer en met deze zou ik ook heel acceptabel foto's moeten kunnen printen.

Nu zag ik net de MM 21% eraf reclame voorbij komen en dat kan toch interessant zijn voor het aanschaf moment, dus leek mij de moeite van het vermelden waard.
(Ik wil absoluut hiermee geen discussie starten over het wel of niet zinvol/waar/goed/eerlijk zijn van deze actie, dus neem dit enkel ter info)
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor Matthieu » ma jan 22 2018 8:09 am

Dag martin.

Ik en een goede vriend van mij hebben een EPSON STYLUS R3000 photoprinter.
Formaat A3+ en met 9 kleuren cartridges
De beste photo printer dier er is !!

Hij staat momenteel te koop omdat hij hem momenteel te weinig gebruikt.
Als je wil kan ik je in contact brengen met hem. Stuur me dan een prive berichtje.

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor a90 » ma jan 22 2018 8:30 am

Hier ook Epson (eigenlijk al de laatste 15 jaar dat ik Epson gebruik) Ik heb nu een 7900 A1 printer en die bevalt mij uitstekend. Epson heeft ook een handige webshop met het hele assortiment en snelle leveringen.

Hou wel rekening met een leercurve hoe eea qua instellingen goed te zetten is voor het optimale resultaat, het is in het begin even goed uitpluizen hoe het werkt en ik heb veel mislukte afdrukken gehad. Ik ben destijds naar een Epson Academy geweest en als ik zou willen mag mijzelf zelfs Digigraphie Artist noemen. http://www.digigraphie.com/layout/index.php

De academy heb ik bij Hans van Ommeren gevolgd, maar de website is wat verouderd en ik weet niet of die nog wordt gegeven: http://www.printacademy.nl/
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke printer hebben jullie?

Berichtdoor MartinT » ma jan 22 2018 5:09 pm

Sandervb schreef:Zeer interessant topic!
Ik ga zelf de EPSON Expression Photo XP-960 kopen.
Zeker geen professionele printer, maar ik ben sowieso toe aan een nieuwe printer en met deze zou ik ook heel acceptabel foto's moeten kunnen printen.

Nu zag ik net de MM 21% eraf reclame voorbij komen en dat kan toch interessant zijn voor het aanschaf moment, dus leek mij de moeite van het vermelden waard.
(Ik wil absoluut hiermee geen discussie starten over het wel of niet zinvol/waar/goed/eerlijk zijn van deze actie, dus neem dit enkel ter info)


Net op de site van MM gekeken, maar ik zie geen Epson en van Canon alleen de kleine Selphy printers, dus daar moet je niet zijn.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten