kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor FotoTuur » ma mar 02 2020 2:34 pm

Hoi,
Ik heb een vraag t.a.v. behoud van kwaliteit van de geavanceerde techniek van Apple's heic bestanden uit de iPhone 11 Pro. Welnu, naast mijn Nikon D750 (en fotografeer in RAW) gebruik ik nu ook de iPhone 11 Pro. Deze maakt 16 bit heic-bestanden. In Photoshop (CS6) zou ik deze kleurdiepte graag willen behouden.
Er zijn diverse converter apps op de markt maar die gaan alleen naar jpg waardoor ik 8 bit aan kleurdiepte verlies,
Kan ik nu van dit heic-bestand de 16 bit kwaliteit behouden door heic om te zetten naar psd / of tiff?
(daar die ik ook enkele progjes van op het net diezeggen dat ze de omzetting heic-->tiff/psd aankunnen

Of maak ik nu een denk fout?
Groet, Arthur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor Richard » ma mar 02 2020 4:01 pm

Draadje over 30 bits workflow: viewtopic.php?f=52&t=69426#p888038
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor FotoTuur » ma mar 02 2020 8:44 pm

Dank je Richard.
Heb 't draadje gelezen. Hm...
Dit betekent dat het qua hoeveelheid zichtbare kleuren helemaal geen zin heeft om 16 bit bestanden in te lezen in PS....?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor Richard » ma mar 02 2020 8:57 pm

Zoals ook in genoemde draadje staat: wat wil je er mee?

In mijn opstelling zie ik duidelijke grijs schakeringen, daarvoor heeft het geen zin. Wie weet wat de toekomst brengt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor henkk » ma mar 02 2020 10:22 pm

Het verschil tussen 12 en 14 bits is enorm in aantal kleurschakeringen maar nauwelijks zichtbaar, leerden we jl. zaterdag op de belichtingscursus.
Voor 16 bits zal dit a fortiori gelden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor FotoTuur » di mar 03 2020 11:45 am

Richard schreef:Zoals ook in genoemde draadje staat: wat wil je er mee?



Wat ik er mee wil is hetzelfde fotograferen met m’n D750 en daarbij foto’s maken in RAW bestanden. Hiermee kan je het maximale uit de foto halen t.a.v. dynamisch bereik en kleuren.
Als de iPhone 11 Pro d.m.v. heic-bestanden meer informatie kan opslaan dan een jpg file, dan zou ik ook die ‘maximale‘ hoeveelheid informatie willen invoeren in PS en niet eerst de heic-bestanden converteren naar jpg (waarbij die extra data verloren gaat) en dan pas die jpg importeren in PS.
Indien het verschil verwaarloosbaar klein is t.a.v. de informatie die een jpg bestand in zich heeft, dan is gebruik ik gewon bijv. iMazing converter.
Bij mijn fotografie heeft de iPhone veel terrein gewonnen omdat de telefoon gewoon in je broekzak zit en die snelle momenten (tijdens reisvakanties) die camera sneller en eenvoudiger beschikbaar is.
Heb onlangs ook Noorderlicht gefotografeerd; hierbij zwaar statief en de Nikon D750 gebruikt. Daar kan de smartphone nog niet aan tippen…
Ook de weersomstandigheden. Mijn Nikon overleefde een hele nacht in de vrieskou, :wink: yes! Dat zal met een smartphone niet gaan lukken….die accu zal snel dood slaan door de kou…en bovendien zal in die moeilijke lichtomstandigheden die kleine smartphone sensor met te kleine pixels nooit die beeldkwaliteit gaan halen tegen de fullframe beeldchip van de DSLR.

De workflowvraag voor de geavanceerde Apple bestanden is dus als volgt:
DSLR: RAW  DNG bewerking in Photoshop  opslaan in JPG - afdrukken (voor in album)
iPhone 11 (Pro): Heic  ?  bewerking in Photoshop  opslaan in JPG - afdrukken (voor in album)
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor ben42 » di mar 03 2020 2:35 pm

FotoTuur schreef:Bij mijn fotografie heeft de iPhone veel terrein gewonnen omdat de telefoon gewoon in je broekzak zit en die snelle momenten (tijdens reisvakanties) die camera sneller en eenvoudiger beschikbaar is.
Heb onlangs ook Noorderlicht gefotografeerd; hierbij zwaar statief en de Nikon D750 gebruikt. Daar kan de smartphone nog niet aan tippen…


De eerste smartphone heeft ondertussen wel de top van de mount Everest bereikt en nog veel meer andere koude/natte/warme locaties. Probeer maar eens een DSLR onder je borstrok warm te houden. Met een smartphone lukt dat wat gemakkelijker.

Wat kwaliteit betreft, de smartphone heeft nog nooit kunnen tippen dan een DSLR die in dezelfde periode was geproduceerd. Maar met een gigantische hoeveelheid software trucs en meerdere lenzen en sensoren, kan een smartphone nu al heel wat (en meer dat een flink oude DSLR) en wie weet wat over een paar jaar. ***)

Wat RAW bestanden betreft, bij een 'recente' DSLR bevatten deze veel meer informatie dan de bijbehorende JPG. Voor compact camera's is dit veel minder het geval. (En waarschijnlijk bij een smartphone ook). Helaas heb ik zelf geen compact camera met RAW functionaliteit, echter dat is deels ook een keuze. Nu al weer wat jaren geleden de RAW bekeken van (dacht de TZ serie van panasonic), een sensor met een maat van 1/5 a 1/6 (dus ongeveer 1/30 aan oppervlakte). Toen tot de conclusie gekomen dat RAW leuk was, maar het verschil met de JPG was niet zo heel groot. (Bij een DSLR is het verschil indrukwekkend, bij de TZ van destijds viel het me heel erg tegen). **)

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Let op! gebruik gemaakt van foto's door iemand anders gemaakt en dus niet een 'volledige' eigen belevenis.
Toegevoegde opmerking.
***)
Smartphones maken tegenwoordig ook nog wel eens gebruik van multiple sensoren voor dezelfde foto en soms multiple opnames. B.v. twee verschillende belichtingen om een groter dynamisch bereik te krijgen. Dit maakt het begrip RAW wat lastiger te definieren.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor ben42 » di mar 03 2020 3:16 pm

Volgens de site :
apple-iphone-11-pro-max-camera-review

We also captured the original images using the new HEIF (High-Efficiency Image Format), but then converted them to very high-quality JPEGs for viewing in standard browsers and image editing software. (HEIF is very similar to JPEG, but provides better compression for similar image quality, so the conversion makes the sample image file sizes larger than they were when shot.)

Wat ik hier lees is dat HEIF niet meer informatie inhoud dan JPEG, maar het compacter opslaat. En dat conversie naar JPG, dus wel het formaat doet laat toenemen, maar dezelfde kwaliteit kan leveren.

Dank je voor dit draadje.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: kwaliteitbehoud in PS van heic-bestanden uit iPhone 11 Pro

Berichtdoor Robert » wo mar 04 2020 8:23 am

HEIF is meer dan een andere compressie:
- JPEG is een enkele afbeelding, HEIF kan een enkele afbeelding of een reeks afbeeldingen zijn ,
- HEIF ondersteunt afbeeldingskleur tot 16 bits (JPEG is 8-bits)
- je kunt een HEIF afbeelding draaien en croppen zonder verlies (kan hersteld worden)
- compressie is ca 2 keer die van JPEG dus de bestanden zijn half zo groot

Apple ondersteunt HEIF op dit moment tot 10 bit in de iphone en ipad. Dit is voldoende om banding (rare strepen en cirkels in luchten e.d.) te voorkomen.

bronnen:
cultofmac.com
Kelly Thompson op 500px
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten